Jak czytać oznaczenia na oponach motocyklowych?
Na oponach motocyklowych znajduje się bardzo wiele oznaczeń, które niosą ważne informacje o danym produkcie. Aby móc samodzielnie dobierać opony do swojego jednośladu należy zrozumieć znaczenie symboli obecnych na oponach.
27.08.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zakup nowych opon do motocykla to nie lada zadanie, zwłaszcza kiedy zależy nam na wyborze jak najlepszego produktu. Tak, jak wiele innych elementów motocykla posiada własne oznaczenia i kody, tak samo jest również w przypadku opon przeznaczonych do jednośladów. Warto znać symbole, które znajdują się na ogumieniu w naszym motocyklu. Oto krótki poradnik, opisujący na jakie oznaczenia należy zwracać uwagę.
Pierwszym istotnym symbolem jest DOT, dzięki któremu możemy odczytać datę produkcji danej opony. Data podawana jest w formie czterocyfrowego kodu, przedstawiającego tydzień i rok produkcji. Pierwsze dwie cyfry odnoszą się do tygodnia, a kolejne dwie - do roku. Przykładowo: jeżeli na oponie mamy numer: 1414 oznacza to, że opona została wyprodukowana w 14 tygodniu 2014 roku.
Ponadto, a może przede wszystkim DOT to Amerykański Departament Transportu (ang. Department of Transportation). Spełnianie norm bezpieczeństwa DOT przez opony przeznaczone do sprzedaży i stosowanie na oponach oznaczenia DOT jest wymagane przez prawo w wielu krajach. Oznaczenie DOT świadczy o tym, że opony spełniają bądź przewyższają normy bezpieczeństwa Departamentu Transportu.
Poza tym, na oponie znajdują się również dane techniczne, które jej dotyczą. Kiedy do czynienia mamy np. z takim oznaczeniem: 120/90-17 64S należy rozumieć je następująco:
120 - szerokość opony określana w milimetrach
90 - profil opony (stosunek wysokości do szerokości)
17 - średnica felgi w calach
64 - indeks nośności opony określony w kilogramach (dla indeksu 64 wartość ta wynosi 280 kg - więcej w tabelach poniżej)
S - indeks prędkości (dla indeksu S wartość ta wynosi 180 km/h - więcej w tabelach poniżej)
Na oponie znajdziemy również informację dotyczącą kierunku jej obrotu, w zależności od miejsca montażu (przód-tył). Oznaczenie to wyrażane jest zazwyczaj za pomocą strzałki. Poza tym, na każdym ogumieniu motocyklowym znajdziemy też nazwę marki, nazwę linii produktu oraz zarejestrowane logo, a także informacje o typie konstrukcji opony. Co to oznacza? Symbol ten wskazuje nam, czy mamy do czynienia z oponą radialną ("R"), diagonalną ("-"), czy może diagonalną z opasaniem ("B").
Inny symbol dotyczy typu opony. Możemy mieć do czynienia z produktami bezdętkowymi (skrót TL - TUBELESS) lub oponami, wymagającymi obecności dętki (skrót TT - TUBE TYPE).
Poza tym, na oponach motocyklowych możemy spotkać takie oznaczenia, jak:
NHS (z ang. Not for Highway Service) - wskazuje na produkt bez homologacji drogowej, o przeznaczeniu do użytkowania na torze
"A" - oznaczenie wersji specjalnej opony, przygotowanej konstrukcyjnie do określonego modelu pojazdu
M/C - oznaczenie opon przeznaczonych tylko i wyłącznie do motocykli, których średnica jest większa niż 13 cali
Kiedy zmieniać opony w motocyklu?
Pierwszym i najbardziej oczywistym powodem jest uszkodzenie mechaniczne opony. Najbardziej "popularnym" uszkodzeniem jest oczywiście przebicie. Przebita opona powinna być sprawdzona przez specjalistę pod kątem ukrytych uszkodzeń, które mogłyby uniemożliwić naprawę opony. Ponadto, opona może również ulec poważnemu uszkodzeniu po uderzeniu w twardy przedmiot, taki jak krawężnik, krawędź dziury w jezdni lub przedmiot o ostrych krawędziach. Opona nie nadaje się do naprawy w następstwie m.in. przebicia boku, odsłonięcia lub deformacji drutówki, rozwarstwienia opasania lub warstw tekstylnych.
Kolejnym powodem do zmiany opon jest zużycie bieżnika do poziomu określonego przepisami (głębokość 1,6 mm). Zaleca się zmianę opon zanim dojdzie do zużycia na poziomie 1,6 mm. Opona z tak zużytym bieżnikiem nie gwarantuje odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, przyczepności i osiągów, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, a jazda na ogumieniu w takim stanie jest wykroczeniem.
Poza tym warto pamiętać, że nie można przewidzieć żywotności danej opony. Data produkcji ogumienia nie ma tu zasadniczego znaczenia. Opony starzeją się nawet, jeżeli nie są używane lub są używane sporadycznie. Istnieje wiele czynników, które mogą znacząco wpływać na trwałość ogumienia, takie jak temperatura, konserwacja, warunki przechowywania i użytkowania, obciążenie, prędkość, ciśnienie oraz styl jazdy. Zaleca się zatem, by kierowcy regularnie zwracali uwagę na stan opon i wszelkie oznaki starzeniowe i zmęczeniowe gumy. Zmiany mogą mieć postać pęknięć bądź deformacji na zewnętrznych obszarach bieżnika, barków lub stopki. Znaczne zmiany starzeniowe mogą osłabiać przyczepność.
Innym powodem do wymiany opon są nieregularne formy zużycia bieżnika - miejscowe, na środku lub na barkach - są często oznaką problemu mechanicznego (np. nieprawidłowej geometrii kół, zużytych lub nadwyrężonych amortyzatorów lub elementów skrzyni biegów) lub nieprawidłowego wyważenia. Mogą być również wskazówką jazdy z niewłaściwymi ciśnieniem w oponach lub z nadmiernym obciążeniem motocykla.
Umiejętność odczytywania oznaczeń i dobór odpowiednich opon to już pół sukcesu. Oczywiście możemy zdać się całkowicie na specjalistów, jednak nabyta wiedza może nam jedynie pomóc.
Źródło: Michelin, Pirelli, Dunlop