Honda N600 - Fiat 500 po japońsku
Honda N600 to dowód na to, że moda na małe samochody w stylu retro nie przemija. Do mediów przeciekły rysunku patentowe japońskiego kei cara.
07.07.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zapewne wielu z Was kojarzy małe, pudełkowate samochodziki rodem z Japonii, jak np. niedawno opisywaną na naszych łamach Mazdę Flairwagon. Są to auta klasy kei car (K-cars, keijidōsha). W Kraju Kwitnącej Wiśni pojawiły się po II wojnie Światowej. Miały być tanią alternatywą dla motocykli.
Dziś są dalej popularne, po pierwsze dlatego, że Japonia cierpi na brak miejsca, również na ulicach i parkingach. Po drugiego, kupując kei car można liczyć na różnego rodzaju ulgi podatkowe i ubezpieczeniowe.
Ich długość nie może przekraczać 3400 mm, a szerokość 1480 mm, a pod maską mogą mieć silnik o pojemności najwyżej 660 cm³. Nie są to spartańskie wozidełka, często mają na pokładzie nawigację, klimatyzację i inne wyposażenie podnoszące komfort.
Teraz do prezentacji nowego auta w tej kategorii szykuje się Honda. Prace nad modelem trwają już kilka lat, o czym można się przekonać patrząc na podobne do niego koncepty prezentowane na Tokyo Motor Show: EV-N z 2009 i N Concept 4 z 2011 roku.
Nowy kei car nawiązuje stylistycznie do modelu N600. Pojazd z lat 60 i 70. XX w. był pierwszym autem marki Honda eksportowanym do Stanów Zjednoczonych. Jego współczesna wersja ma być sprzedawana tylko w Japonii i kilku innych krajach azjatyckich. Oficjalna nazwa samochodu nie jest jeszcze znana, ale bardzo możliwe, że wzorem Fiata 500 czy Volkswagena Beetle przejmie nazwę po przodku.
Do napędu Hondy N600 posłuży czterocylindrowy motor VTEC o pojemności 660 cm[sup]3[/sup] o mocy 64 KM. Napęd będzie przekazywany na przednie koła. Honda N600 pojawi się w salonach sprzedaży na początku 2013 roku.
Źródło: Autoblog • Enjoymotocar