Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka
Honda Civic to jeden z najważniejszych samochodów w historii motoryzacji nie tylko japońskiej, ale i amerykańskiej. Samochód ten zawsze o krok wyprzedzał konkurencję zarówno koncepcją jak i rozwiązaniami technicznymi. Dziś przedstawiamy Wam obrazkową, skondensowaną historię tego modelu.
Honda Civic pierwszej generacji zadebiutowała w 1971 roku
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
To niesamowite, ale model ten powstał głównie z myślą o rynku amerykańskim
W latach 60. wprowadzono za Oceanem ustawę o czystym powietrzu Clean Air Act, co zmusiło Amerykanów do zainteresowania samochodami japońskimi
Honda Civic była wyposażona w silnik CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion - sterowane spalanie zawirowaniem mieszanki)...
...który spełniał amerykańskie normy bez problemu
I to wszystko mimo zasilania gaźnikowego i braku katalizatora
Już w latach 70. Honda procesem spalania zarządzała poprzez odpowiednie sterowanie zaworami i zastosowanie dodatkowej komory spalania
Najzabawniejsze jest to, że Honda zdecydowała się na skomplikowaną budowę silnika ponieważ katalizatory były wówczas bardzo drogie. Amerykańskie firmy uniesione honorem zaczęły rozwijać katalizator
W ten właśnie sposób Honda Civic stała się...amerykańskim hitem
Już pierwsza generacja nie była samochodem prostym wedle dzisiejszych standardów. Miała w pełni niezależne zawieszenie i nowoczesną konstrukcję nadwozia
Honda kontynuowała swoją karierę za oceanem z druga generacją Civica wyposażoną już w katalizator
W 1974 roku amerykańskie przepisy były kolejnym strzałem w kolano rodzimych koncernów motoryzacyjnych
Wprowadzono rygorystyczne przepisy odnośnie redukcji zużycia paliwa, które były efektem światowego kryzysu naftowego
Były nawet pomysły, by odkupić od Hondy kompletny zespół napędowy i instalować go w amerykańskich autach. Do tego nie doszło
A Honda nie miała żadnych problemów ze spełnieniem norm
Nowoczesne jak na obecne czasy wnętrze z dużym prędkościomierzem i obowiązkowym a USA automatem
Jeżeli dziś popularne są nadwozia typu kombi o charakterze terenowym, to na pewno Honda miała takie rozwiązanie
Takim samochodem była Honda Civic Country. Miała klasyczną dla amerykańskich samochodów okleinę z drewna
Dostępna była również wersja sedan, ale sprzedawana głównie w Japonii, gdzie trójbryłowe nadwozie było prawdziwym hitem i klasykiem
Honda została pierwszym japońskim producentem, który otworzył fabrykę w USA. Produkowała tam jednak nie Civica, ale Accorda
Debiut trzeciej generacji Civica w 1983 był prawdziwym przełomem stylistycznym
Auto stało się niższe i szersze, dzięki czemu wyglądało atrakcyjniej od poprzednika
Samochód był już wyposażony w silniki z wtryskiem paliwa i tradycyjnie 12-zaworową głowicą
Poza standardowym hatchbackiem i sedanem oferowano również...
Crossovera....? W pewnym sensie tak, ponieważ wersja Shuttle była czymś pomiędzy kombi i vanem...
...a mogła być dostępna z dołączanym napędem na cztery koła. Według dzisiejszych standardów to crossover
Jeden z najciekawszych faktów z życia trzeciej generacji był jednak debiut silnika serii D
Napędzał on pierwszą sportową odmianę Civica nazwaną Si
Si to do dziś oznaczenie sportowych wersji za Oceanem
Honda Civic powoli stawała się produktem globalnym
W 1987 roku debiutuje czwarta generacja Civica i jednocześnie staje się on produktem globalnym
I tak m. in. w Europie pojawia się mocny konkurent dla samochodów niemieckich i francuskich o sportowej sylwetce, ale drogi
Wnętrze jak na lata 80. jest bogato wyposażone w pełen zestaw wskaźników
Wersja sedan jest mniej popularna, za to świetnie sprzedaje się za Oceanem i na rodzimym rynku japońskim
Silniki serii D, które dotychczas napędzały odmiany sportowe stają się podstawowym źródłem napędu. Wtrysk paliwa staje się niemal standardem
A w wersjach o większej mocy debiutuje silnik z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC i głowicą 16-zaworową o nieznanych dotąd osiągach w samochodach kompaktowych
Tymczasem wersja Shuttle staje się crossoverem pełną gębą...
...i bardzo praktyczną, choć mało popularną odmianą Civica z bardzo funkcjonalnym wnętrzem
Honda podejmuje współpracę z firmą Mugen...
...dzięki czemu powstaje wyścigowy Civic prezentujący całą technologię Hondy w jednym modelu
W 1991 roku debiutuje popularne jajko, czyli Civic piątej generacji
Nowoczesna stylistyka i pojemne wnętrze przypadają do gustu Europejczykom
Podobnie jak nowoczesny układ jezdny z silniki zapewniające znakomite osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa
Pod maską debiutuje system VTEC-E stosowany w silnikach 1.5 litra, którego celem jest nie podniesienie mocy, ale obniżenie spalania
Civic hatchback wygrał konkurs ADAC EcoTour of Europe 1994 z wynikiem zużycia paliwa 4,97 l/100km
Popularnym autem wśród młodzieży stał się drogi model z nadwoziem coupe, bardzo lubianym za Oceanem
Warto wspomnieć o tym, że w 1993 roku w Polsce powstaje oficjalnie sieć dilerska Hondy
Miłośnicy wysokich osiągów cieszą się modelem Civic 1.6 VTEC w wersjach SiR oraz VTi o mocy do 170 KM
Nic dziwnego, że auto staje się jednym z najchętniej tuningowanych samochodów przez młodych ludzi
Wnętrze bardzo nowoczesne, wyróżniające się wśród samochodów japońskich, które nadal pozostawały dość toporne
Bodaj najważniejszym momentem w historii modelu jest rok 1995 i Civic szóstej generacji kiedy to Honda zaczyna produkować samochody w Wielkiej Brytanii
Dzięki temu na rynku Europejskim debiutuje 5-drzwiowy liftback...
...oraz klasyczne kombi - oba produkowane tylko w Anglii
...w Japonii powstaje klasyczny 3-drzwiowy hatchback, sedan oraz coupe
Powstaje również pierwszy, zbudowany samodzielnie prze Hondę sportowy model Type-R
Auto ma bardzo luksusowe i jednocześnie sportowe wnętrze z kubełkowymi fotelami i wieloma sportowymi akcentami
Jego silnik z systemem VTEC osiąga 185 KM przy pojemności 1.6 litra
Jednak Europejczycy nie mają nad czym płakać. Powstają powiem wersje VTi oraz VTEC z kultowymi silnikami B16 o mocy do 169 KM
Są dostępne w wersji 3- i 5-drzwiowej oraz kombi. Warto dodać, że w europejskich odmianach produkowanych w Anglii debiutuje pod maską silnik Diesla produkcji Rovera
Amerykanie mają swoje Si oraz SiR
W roku 2000 następuje jeszcze wyraźniejszy podział na Civiki europejskie z 3- oraz 5-drzwiowym nadwoziem w kształcie minivana...
...japońskie i amerykańskie, głównie sedany...
...oraz typowo amerykańskie coupe
Odmiany europejskie mają zupełnie inne wnętrze, bardzo przestronne i funkcjonalne z drążkiem zmiany biegów przy kierownicy i wysoką pozycją za kierownicą
Japońskie i amerykańskie Civiki maja klasyczne wnętrze
W samochodach europejskich debiutuje proste rozwiązanie z kolumną MacPhersona, ale z tyłu pozostaje zawieszenie niezależne
Nie brakuje oczywiście wersji Type-R z silnikiem o pojemności 2 litrów i mocy 200 KM
A w Ameryce i Japonii debiutuje wersja hybrydowa...
...z silnikiem benzynowym 1.3 o mocy 83 KM oraz elektrycznym o mocy 20 KM
Pod maską pojawia się też japoński diesel, ale nie Hondy lecz Isuzu o pojemności 1.7 litra
2005 rok to prawdziwa rewolucja stylistyczna w Hondzie Civic
Klienci narzekali na zbyt konserwatywny i "dziadkowaty" wygląd europejskiej odmiany, więc dostają radykalnie nowoczesny projekt przypominający samochody koncepcyjne. Ważną zmianą jest zawieszenie tylne oparte o belkę skrętną, co pozwoliło powiększyć zawsze za mały bagażnik
Nawet wnętrze przeżyło prawdziwą rewolucję. Od tej pory ósma generacja Civica nosi przydomek UFO
Sedan pozostaje przy dość tradycyjnej sylwetce
Podczas gdy coupe trafia tylko na rynek amerykański...
...i jest mieszanką stylu Civica i Accorda
Jego wnętrze jest inne niż w wersjach oferowanych w Europie
Pod maską Civica ósmej generacji debiutuje diesel Hondy 2.2 i-CDTi
W Europie nie zabrakło oczywiście sportowego Type-R z silnikiem o mocy 200 KM i belką skrętną w tylnej osi
A tymczasem Type-R w wersji sedan, oferowany w Japonii i Wielkiej Brytanii miał zawieszenie niezależne
Ostatnia i obecna generacja, która pojawiła się w 2012 roku to już rozwinięcie ósmej
Ważnym wydarzeniem jest debiut wersji Tourer, czyli bardzo pojemnego kombi
Wnętrze pozostało "kosmiczne"
Honda już przyzwyczaiła nas do wyglądu tego modelu
Ale debiut Civica Type-R był prawdziwym szokiem, bo tak radykalnego projektu nie było nigdy w historii Hondy
Samochód ma pod maską silnik 2,0 VTEC Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa i mocą 310 KM. Od razu pobił rekord toru Nurburgring dla samochodów przednionapędowych
Tymczasem za Oceanem dziewiąta generacja żyje własnym życiem, zarówno jako coupe...
...jak i sedan są zupełnie odrębne od tego, co mamy na Starym Kontynencie
I mogło wydawać się, że Honda już nas niczym nie zaskoczy...
...gdy na salonie samochodowym w Nowym Jorku 2015 zadebiutowało coś takiego. Na razie nie wiemy dokładnie jakie są plany związane z tym konceptem