Hennessey Challenger SRT8 392 HPE650 Supercharged (2013)

Od jakiegoś czasu Hennessey proponuje tuning Dodge’a Challengera w wersji SRT8 392. Po jednym z poziomów modyfikacji jednostka napędowa może mieć około 650 KM, tak jak w tym żółtym wozie.

Hennessey Challenger SRT8 392 HPE650 Supercharged (2013)
Olgierd Lachowski

21.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

SRT8 392 to topowa wersja Dodge’a Challengera. Pod maską tego wielkiego coupé znajduje się 8-cylindrowy widlasty silnik z rodziny Hemi, który legitymuje się objętością skokową 6,4 l. Montowana także w innych modelach samochodów koncernu Chrysler jednostka napędowa cechuje się dość prostą, a nawet archaiczną konstrukcją z wałkiem rozrządu w kadłubie i dwoma zaworami na każdy cylinder.

Obraz

Przy budowie sportowych maszyn Amerykanie nadal hołdują zasadzie, że moc jest wprost proporcjonalna do objętości skokowej, a więc jeśli koni ma być dużo, to i litrów musi być dużo. W Challengerze jednego i drugiego jest sporo, ale jednak można odnieść wrażenie, że z prawie 6,5 l można osiągnąć znacznie więcej niż 480 KM.

Wymiana części wewnętrznych silnika tak, żeby uzyskać dodatkowe konie mechaniczne byłaby bardzo kosztowna, więc lepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest zastosowanie doładowania. Hennessey, specjalista od tuningu amerykańskich aut, stosuje oba rozwiązania podnoszące moc – kompresor i turbosprężarkę. Oczywiście nie jednocześnie, choć wiadomo, że takie układy też znajdują zastosowanie.

Obraz

W przypadku Challengera z pakietem HPE650 pomocnikiem silnika jest sprężarka mechaniczna typu Roots – Eaton TVS2300. Wraz z jej montażem mechanicy wymienili układy dolotu powietrza (założono sportowe filtry), wtrysku paliwa i wydechowy (na sportowy). Zadbano również o bezpieczeństwo cieplne jednostki napędowej instalując wydajniejszą chłodnicę i lepszej jakości termostat.

Te dość proste operacje sprawiły, że w silniku obudził się prawdziwy potwór. Obecnie spod maski wydobywa się 660 KM mocy przy 6200 obr./min. Nie wiadomo jaką wartość ma maksymalny moment obrotowy, ale z pewnością bardzo dużą. Zresztą nawet w wersji seryjnej motor dysponuje prawie 640 Nm momentu.

Opcjonalnie dostępne są ulepszenia sprzęgła, skrzyń biegów (w zależności od tego czy jest to przekładnia manualna, czy automatyczna przeprowadzane są różne modyfikacje), zawieszenia czy też wnętrza. Hennessey nie ujawnia jednak żadnych szczegółów na ten temat.

Obraz

Tuner nie informuje również o tym, jakimi parametrami drogowymi charakteryzuje się widoczna na zdjęciach żółta maszyna. Z pewnością przyspiesza ona do setki szybciej niż w 5,30 s i przekracza prędkość 293 km/h (są to osiągi fabrycznego Challengera SRT8 392). Prawdopodobnie prędkość maksymalna jest wyższa niż 300 km/h.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, Hemi
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6410 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor
  • Moc maksymalna: 660 KM przy 6200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 102,96 KM/l (seryjny – 74,41 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylne: 9,0 x 20”
  • Opony przednie: 245/45 R 20
  • Opony tylne: 245/45 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1891 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,87 kg/KM (seryjny – 3,96 kg/KM)
  • Długość: 5022 mm
  • Szerokość: 1923 mm
  • Rozstaw osi: 2946 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

Źródło: Hennessey

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)