Hartge chce być lepsze od Alpiny – Hartge 535d H35d (2011)

Hartge jest drugą obok Alpiny firmą tuningową, która dobrała się do BMW 535d i wycisnęła z jego silnika ponad 350 KM. Dokonano też kilku innych modyfikacji, które mają uatrakcyjnić to niemieckie auto. Czy zatem Hartge jest lepsze od Alpiny?

Hartge chce być lepsze od Alpiny – Hartge 535d H35d (2011)
Olgierd Lachowski

24.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Hartge jest drugą obok Alpiny firmą tuningową, która dobrała się do BMW 535d i wycisnęła z jego silnika ponad 350 KM. Dokonano też kilku innych modyfikacji, które mają uatrakcyjnić to niemieckie auto. Czy zatem Hartge jest lepsze od Alpiny?

Mierzące aż 4,9 m długości, luksusowo wyposażone BMW 535d zostało uzbrojone w silnik N57D30TOP. Jest to 3-litrowa rzędowa jednostka napędowa o 6 cylindrach, którą zasila olej napędowy. W modelu 535d silnik ma dwie turbosprężarki.

W wersji na rok 2011 fabryka wzmocniła motor do 313 KM przy 4400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi w nim 630 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 2500 obr./min.

Z N57D połączona jest 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów wyprodukowana przez firmę ZF. Napęd realizują tylne koła (jest też możliwość zakupu 535d xDrive z napędem na 4 koła).

Przerobione przez Hartge auto ma ten sam silnik o sporo większej mocy wynoszącej 354 KM przy 3400 obr./min i momencie obrotowym 700 Nm przy 1800 obr./min. Zwiększone parametry udało się uzyskać dzięki zmianie modułu sterującego silnikiem. Przy tym średnia emisja CO2 zwiększyła się tylko o 20 g/km (do 162 g/km), co oznacza, że podkręcone auto nadal spełnia wymogi normy Euro 5.

Obraz

Przyjemny dla uszu dźwięk gwarantuje nowy sportowy układ wydechowy z końcówkami rur o średnicy 80 mm.

Komplet nowych krótszych i sztywniejszych sprężyn obniżył BMW o 30 mm. Tuner zainstalował w samochodzie charakterystyczne dla niego felgi Classic 2 o średnicy 21”. Przednie koła mają 8,5” szerokości, a tylne 9,5”. Firma tuningowa zdecydowała się na montaż opon Yokohama o rozmiarze 255/30 (przód) i 295/25 (tył).

Od fabrycznego nadwozia karoseria Hartge w zasadzie wcale się nie różni. Jedynymi różnicami są obudowy lusterek (w Hartge kompozytowe) i zmienione logo z przodu i z tyłu.

Do kabiny trafiła nowa kierownica obszyta skórą (zawiera też włókno węglowe), nowe są aluminiowe nakładki na pedały oraz dywaniki z emblematem tunera.

Hartge 535d H35d w sprincie do setki jest szybsze o 0,50 s od seryjnego samochodu (mowa tu o 300-konnej wersji z 2010 roku) i przyspiesza do 100 km/h w 5,20 s. Z kolei czas rozpędzania się do 200 km/h w przypadku auta po tuningu jest aż o 5,20 s lepszy i wynosi 17,50 s.

Obraz

Nieco rozczarowane mogą poczuć się osoby, którym zależało na dużej prędkości maksymalnej, bo Hartge nie zdjęło ogranicznika i wynosi ona nadal 250 km/h. Wkrótce jednak ma się to zmienić.

Czy więc Hartge jest lepsze od BMW Alpiny? Odpowiedzcie sobie na to pytanie sami.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N57D30TOP
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 354 KM przy 3400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 118,28 KM/l (seryjny – 104,58 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 21” Classic 2
  • Koła tylne: 9,5 x 21” Classic 2
  • Opony przednie: 255/30 R 21 Yokohama
  • Opony tylne: 295/25 R 21 Yokohama

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1800 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,09 kg/KM (seryjny – 5,75 kg/KM)
  • Długość: 4905 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Wysokość: 1434 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2968 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,50 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/hblock position=\inside7090/block

Źródło: WCF

Komentarze (0)