GP Hiszpanii: fantastyczne zwycięstwo Maldonado!

Po karze nałożonej na Lewisa Hamiltona w pierwszej linii ustawił się Pastor Maldonado, obok którego stanął Fernando Alonso. Grand Prix Hiszpanii było jednym z najbardziej emocjonujących wyścigów.

(fot. facebook.com/lotusrenaultgp)
(fot. facebook.com/lotusrenaultgp)
Bartosz Pokrzywiński

13.05.2012 | aktual.: 18.04.2023 11:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po karze nałożonej na Lewisa Hamiltona w pierwszej linii ustawił się Pastor Maldonado, obok którego stanął Fernando Alonso. Grand Prix Hiszpanii było jednym z najbardziej emocjonujących wyścigów.

Pomimo świetnego startu Pastora Maldonado Fernando Alonso wytrzymał próbę nerwów i wykorzystał każdy centymetr nawierzchni pozostawiony przez kierowcę Williamsa, by na dohamowaniu do pierwszego zakrętu znaleźć się po wewnętrznej stronie toru. Świetnie wystartował także Kimi Raikkonen, który wyprzedził Romaina Grosjeana i gonił Maldonado. Przez chwilę wydawało się, że największym bohaterem startu będzie Sergio Perez, jednak po wyjściu z drugiego zakrętu Meksykanin wyjechał na zewnętrzną stronę toru i walczył o przyczepność. Okazało się, że w białym Sauberze zniszczona została lewa tylna opona.

Nieźle poszło także Mercedesom. Nico Rosberg podążał tuż za Raikkonenem, a Michael Schumacher za Grosjeanem. Z tyłu przebijał się Lewis Hamilton, który w efektowny sposób wyprzedził powracającego na tor Pereza. Tuż za Schumim podążał Sebastian Vettel, który w Q3 nie wyjechał w ogóle na tor, pozostawiając sobie trzy komplety opon wykonanych z miękkiej mieszanki. Za Vettelem jechał Jenson Button.

Już na 7. okrążeniu Mark Webber zjechał do boksów, by zmienić opony na twardą mieszankę, która podczas treningów i kwalifikacji była bardziej wytrzymała, ale średnio o sekundę wolniejsza od miękkiej. Chwilę później w boksach pojawił się także Sebastian Vettel, który również powrócił na tor na twardych oponach. Red Bull postawił na bardzo szybkie zmiany, chcąc zminimalizować liczbę postojów.

Niedługo później do boksów zjechał Kobayashi, dalej Button i Rosberg, a Lewis Hamilton był już za Felipe Massą. Fernando Alonso zjawił się w boksach na 11. okrążeniu, równocześnie do boksów zjechał Romain Grosjean, jednak w Lotusie pojawiły się miękkie opony. Na kolejnym okrążeniu w boksach pojawił się także Kimi Raikkonen i w jego bolidzie również założono opony wykonane z miękkiej mieszanki.

Do ciekawej walki doszło pomiędzy Michaelem Schumacherem i Bruno Senną. Na dohamowaniu do pierwszego zakrętu Michael Schumacher uderzył w tył bolidu Senny, zupełnie jakby nie miał pomysłu na wyprzedzenie Brazylijczyka. Schumi zakończył wyścig w pułapce piaskowej, a Senna kilka zakrętów dalej. Co ciekawe, dwa okrążenia wcześniej w tym samym miejscu doszło do kontaktu pomiędzy Senną a Grosjeanem.

Hamilton pojawił się w boksach na 15. okrążeniu, jednak mechanicy McLarena po raz kolejny popełnili błąd i kierowca stracił kilka cennych sekund. W czołówce Alonso utrzymywał się 3 sekundy przed Pastorem Maldonado, za którym podążał Kimi Raikkonen, dalej Rosberg, Grosjean, Vettel, Button, Kobayashi, Webber, a pierwszą dziesiątkę zamykał Paul di Resta. Nico Rosberg został wyprzedzony przez Grosjeana, a Webber stracił kilka pozycji. W granatowym Red Bullu doszło najprawdopodobniej do awarii technicznej.

Webber zjechał do boksów na wymianę opon, zmieniono także przednie skrzydło, kierowca stracił na tej sytuacji kilka pozycji. Co ciekawe, Pastor Maldonado cały czas utrzymywał się za Fernando Alonso, na każdym okrążeniu zyskując 1-2 dziesiąte sekundy. Z okrążenia na okrążenie bolid Williamsa był coraz większy w lusterku Ferrari Hiszpana.

Jako pierwszy kierowca z czołówki na drugi pitstop zjechał Nico Rosberg jadący na 7. pozycji. Okrążenie w później w boksach pojawił się także Pastor Maldonado, który w momencie zjazdu tracił już tylko sekundę do Fernando Alonso. Po nowe ogumienie zjechał także Jenson Button, a po chwili również Fernando Alonso, który powrócił na tor za Maldonado i Raikkonenem, który także pojawił się w boksach. Na 28. okrążeniu karę dostał Sebastian Vettel. Sędziowie uznali, że kierowca Red Bulla nie zwolnił podczas żółtej flagi i w związku z tym Niemiec musiał przejechać przez pitlane. Taką samą karę nałożono na Felipe Massę.

(fot. facebook.com/forceindiaf1)
(fot. facebook.com/forceindiaf1)

Tymczasem w czołówce Pastor Maldonado ustanawiał kolejne rekordowe okrążenia i był już 7 s przed Fernando Alonso. 12 s za Hiszpanem podążał Kimi Raikkonen, dalej Grosjean i Hamilton, który jako jedyny kierowca na torze tylko raz odwiedzał boksy. Na 34. okrążeniu biało-czarny Sauber z logo klubu piłkarskiego Chelsea wcisnął się po wewnętrznej i wyprzedził Jensona Buttona, który od kilku okrążeń walczył z Nico Rosbergiem o 6. pozycję.

Dopiero na 36. okrążeniu Lewis Hamilton zjechał do boksów po trzeci komplet opon. Pomimo odbycia kary, Sebastian Vettel nie zwalniał i na 39. okrążeniu wyprzedził Jensona Buttona, dzięki czemu ponownie awansował na 7. pozycję. Pastor Maldonado trochę zwolnił i Fernando Alonso niwelował swoją stratę w tempie 3-4 dziesiątych sekundy na każdym okrążeniu. Podczas postoju Sergio Pereza doszło do problemów technicznych i kierowca musiał zakończyć swój wyścig po wyjazdu z alei serwisowej.

Na 42. okrążeniu Maldonado zjechał do boksów po raz ostatni, co oznacza jednocześnie, że na prowadzenie powrócił Fernando Alonso, za którym podążał Kimi Raikkonen. Podczas wizyty u mechaników bolid Vettela dostał nowe przednie skrzydło. Dzięki bezbłędnej jeździe Pastorowi Maldonado udało się utrzymać prowadzenie po powrocie na tor Fernando Alonso. Hiszpan miał jednak świeższy komplet opon, rozpoczęła się zimna wojna zapowiadająca walkę w ostatnich okrążeniach.

(fot. facebook.com/forceindiaf1)
(fot. facebook.com/forceindiaf1)

Pastor Maldonado zyskał, wyprzedzając Kimiego Raikkonena, który blokując kierowcę Williamsa, pomagał goniącemu go Fernando Alonso. Jednocześnie Hiszpan ustanowił najszybsze okrążenie i błyskawicznie znalazł się za Lotusem Fina. Kimi nawet nie próbował się bronić przed dużo szybszym Ferrari Alonso. Kiedy Raikkonen zjechał do boksów, dostał informację od swojego inżyniera, że Maldonado i Alonso będą jeszcze raz musieli zjechać do boksów, co oznaczałoby, że któryś z Lotusów będzie miał ułatwione zadanie.

Maldonado dzielnie utrzymywał się przed Alonso, a Lotusy coraz bardziej zbliżały się do prowadzących kierowców. 5 okrążeń przed końcem Sebastian Vettel dogonił jadącego na 7. pozycji Lewisa Hamiltona, tymczasem w czołówce Maldonado utrzymywał się 2 s przed Fernando Alonso. Vettel bez problemu poradził sobie z Hamiltonem. Na ostatnim okrążeniu Kimi Raikkonen był już niesamowicie blisko Fernando Alonso, jednak Hiszpan obronił swoją 2. pozycję.

Zwyciężył Pastor Maldonado, a więc w 5 wyścigach w tym sezonie mamy 5 różnych zwycięzców. To była wspaniała niedziela dla zespołu Franka Williamsa i Pastora Maldonado, który odniósł zwycięstwo na bardzo trudnym obiekcie, jakim jest tor Catalunya pod Barceloną. Za dwa tygodnie czekają nas niesamowite emocje w królestwie hazardu. Czekamy na Monako!

Klasyfikacja GP Hiszpanii

Pozycja  KierowcaZespółCzasPunkty
  1.  Pastor MaldonadoWilliams1:39:09.14525
  2.  Fernando AlonsoFerrari+ 3,1 s.18
  3.  Kimi RaikkonenLotus+ 3,8 s.15
  4.  Romain GrosjeanLotus+ 14,7 s.12
  5.  Kamui KobayashiSauber+ 64,6 s.10
  6.  Sebastian VettelRed Bull+ 67,5 s.8
  7.  Nico RosbergMercedes+ 77,9 s.6
  8.  Lewis HamiltonMcLaren+ 78,1 s.4
  9.  Jenson ButtonMcLaren+ 85,2 s.2
  10.  Nico HulkenbergForce India+ 1 okr.1
  11.  Mark WebberRed Bull+ 1 okr.
  12.  Jean Eric VergneToro Rosso+ 1 okr.
  13.  Daniele RicciardoToro Rosso+ 1 okr.
  14.  Paul di RestaForce India+ 1 okr.
  15.  Felipe MassaFerrari+ 1 okr.
  16.  Heikki KovalainenCaterham+ 1 okr.
  17.  Witalij PietrowCaterham+ 1 okr.
  18.  Timo GlockMarussia+ 2 okr.
  19.  Pedro de la RosaHRT+ 3 okr.
  20.  Sergio PerezSauber+ 29 okr.
  21.  Charles PicMarussia+ 31 okr.
  22.  Narain KarthikeyanHRT+ 44 okr.
  23.  Bruno SennaWilliams+ 54 okr.
  24.  Michael SchumacherMercedes+ 54 okr.

Klasyfikacja generalna kierowców

Pozycja KierowcaKrajZespółPunkty
 1.Sebastian VettelNiemcyRed Bull61
 2.Fernando AlonsoHiszpaniaFerrari61
 3.Lewis HamiltonWielka BrytaniaMcLaren53
 4.Kimi RaikkonenFinlandiaLotus49
 5.Mark WebberAustraliaRed Bull48
 6.Jenson ButtonWielka BrytaniaMcLaren45
 7.Nico RosbergNiemcyMercedes41
 8.Romain GrosjeanFrancjaLotus35
 9.Pastor MaldonadoWenezuelaWilliams29
 10.Sergio PerezMeksykSauber22
 11.Paul di RestaSzkocjaForce India15
 12.Bruno SennaBrazyliaWilliams14
 13.Kamui KobayashiJaponiaSauber9
 14.Jean-Eric VergneFrancjaToro Rosso4
 15.Daniele RicciardoAustraliaToro Rosso2
 16.Nico HulkenbergNiemcyForce India2
 17.Felipe MassaBrazyliaFerrari2
 18.Michael SchumacherNiemcyMercedes2
 19.Timo GlockNiemcyMarussia0
 20.Charles PicFrancjaMarussia0
 21.Witalij PietrowRosjaCaterham0
 22.Heikki KovalainenFinlandiaCaterham0
 23.Pedro de la RosaHiszpaniaHRT0
 24.Narain KarthikeyanIndieHRT0
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)