Ford Mondeo vs Volkswagen Passat - porównanie katalogowe - test [cz.1]
W ubiegłym roku na rynek weszły nowe generacje dwóch mocnych graczy segmentu D: Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Postanowiliśmy porównać oba auta w bezpośrednim starciu.
27.02.2015 | aktual.: 18.04.2023 11:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zanim przedstawimy Wam właściwy test, konieczne jest porównanie ze sobą cenników obu samochodów. Powodem są rozbieżności między naszymi egzemplarzami testowymi. Volkswagen Passat to wersja Highline z dwulitrowym silnikiem TDI o mocy 150 KM sprzęgniętym ze skrzynią automatyczną DSG. Ford Mondeo również został wyposażony na najwyższym poziomie (Titanium) i uzbrojony w liczne opcje dodatkowe. Jednak na jego pokładzie pracował silnik benzynowy 1,5 EcoBoost. Na dodatek Ford wybrał do tego egzemplarza skrzynię manualną. Nie należy tego oczywiście rozpatrywać jako wady. Jest to jednak przeszkoda utrudniająca bezpośrednie porównanie tych dwóch konkretnych egzemplarzy.
Różnice w napędach przełożyły się też na kłopoty z interpretacją wyceny obu aut. Mondeo kosztowało 153 680 zł i miało kilka cennikowych asów w rękawie. Passat również miał na pokładzie rzeczy, których nie było u konkurenta, ale był droższy. Testowy egzemplarz kosztował 174 760 zł. Tutaj rodzi się pytanie: jak bardzo ta różnica wynika z zastosowania diesla i DSG przez Volkswagena?
Konieczne było więc zajrzenie do cenników. Dobrze się złożyło, bo obydwaj producenci mają identyczne wersje napędowe dostępne w podstawowej wersji wyposażenia. To 2-litrowe turbodiesle o mocy 150 KM sprzęgnięte z 6-biegowymi ręcznymi skrzyniami biegów. Wersja podstawowa w Polsce w Fordzie Mondeo nosi oznaczenie Ambiente Plus. Passat natomiast oferowany jest jako Trendline.
Na wstępie przewagę uzyskał Ford dzięki niższej cenie bazowej. Za Mondeo z 2,0 TDCi o mocy 150 KM w podstawowej odmianie producent chce 105 800 zł. Passat kosztuje 4890 zł więcej. Ale czy to znaczy, że jest droższy? Niekoniecznie.
Passat już na poziomie Trendline ma na pokładzie automatyczną klimatyzację 3-strefową. Ford nie ma jej nawet w opcjach. Najlepsze co dostaniemy u Forda to klimatyzacja 2-strefowa. Na dodatek w bazowej wersji Mondeo otrzymamy sterowanie ręczne.
Z drugiej strony Volkswagen nie ma w swoim cenniku kolanowej poduszki powietrznej, którą w Fordzie dostajemy już w wyposażeniu podstawowym. Ambiente Plus ma na pokładzie także czujnik ciśnienia w ogumieniu. Volkswagen chce za to urządzenie dodatkowe 670 zł i nie oferuje go na poziomie Trendline. To dziwny zabieg, bo od listopada ubiegłego roku jest to obowiązkowa część wyposażenia każdego nowego modelu, tak jak już od dawna ABS.
Anuncio Ford Mondeo 2015
Mondeo w standardzie dysponuje także portem USB, za który w Volkswagenie trzeba dopłacić. Passat z kolei ma między innymi chłodzony schowek, czujnik deszczu i automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne.
Rozbieżności między wyposażeniem podstawowym tych samochodów jest więcej. W Mondeo z tyłu szyby opuszczamy na korby. Z kolei Passat w bazowej wersji sprzedawany jest ze stalowymi felgami z kołpakami. Więcej szczegółów znajdziecie w tabelce poniżej. Po stronie podstawowego Passata jest łącznie 14 elementów, których nie ma w bazie Mondeo. Ford natomiast ma przewagę nad Volkswagenem w 10 przypadkach.
Pierwotnie planowałem podsumować ile kosztowałyby identycznie wyposażone samochody, ale nie jest to możliwe przez stosowanie przez producentów pakietów. Przoduje w tym Ford. Więcej rzeczy możemy zamówić pojedynczo w Passacie. Mondeo w cenniku wiele elementów ma dostępnych tylko z komplecie z innymi dodatkami. W przypadku wielu części wyposażenia wymagany jest system multimedialno-informacyjny SYNC 2, prawdopodobnie ze względu na duży ekran. Takich sytuacji nie brakuje również w cenniku Volkswagena.
Przez stosowanie pakietów niewiele części wyposażenia dodatkowego da się porównać cenami. Przykładem mogą być czujniki parkowania, które w Fordzie występują albo w standardzie na poziomie Gold Edition, albo w pakietach. Jednocześnie dodatki, które z nimi dostajemy w Volkswagenie również należą do pakietów.
Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie da się porównać wyposażenia opcjonalnego. Niektóre dodatki, takie jak tempomat czy system rozpoznawania znaków drogowych da się ze sobą zestawić.
Ford Mondeo 2,0 TDCi, 150 KM, M6, Ambiente Plus (wersja podstawowa) | Volkswagen Passat 2,0 TDI, 150 KM, M6, Trendline (wersja podstawowa) | ||
Cena podstawowa: | 105 800 zł | Cena podstawowa: | 110 690 zł |
Wyposażenie podstawowe | Cena / dostępność | Wyposażenie podstawowe | |
Felgi aluminiowe 16” | Obręcze stalowe 16” z kołpakami | ||
Klimatyzacja: | Klimatyzacja: | ||
manualna | automatyczna | ||
Brak opcji w katalogu. Dostępna klimatyzacja dwustrefowa automatyczna w ramach pakietu SilverX lub z SYNC2 lub z wyższym poziomem wyposażenia Gold Edition | 3-strefowa | ||
Radio z CD/MP3 | Radio z CD/MP3 | ||
6 głośników | 8 głośników | ||
Gniazdo USB | 290 zł | ||
Dostępne dla SYNC 2 z 8-calowym ekranem dotykowym i klimatyzacją 2-strefową | Czytnik kart SD | ||
Układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA) | Brak opcji w katalogu | ||
Układ kontroli trakcji (TA) | System stabilizacji toru jazdy (ESP) | ||
Układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) | Asystent siły hamowania | ||
Poduszki powietrzne czołowe | Poduszki powietrzne czołowe | ||
Poduszki powietrzne boczne przednie | Poduszki powietrzne boczne przednie | ||
Poduszki powietrzne kurtynowe | Poduszki powietrzne kurtynowe | ||
Poduszka powietrzna kolanowa | Brak opcji w katalogu | ||
Elektroniczny hamulec postojowy | Elektroniczny hamulec postojowy | ||
Brak opcji w katalogu | AutoHold | ||
Aktywne zagłówki przednich foteli | Brak opcji w katalogu | ||
Dostęp rodzicielski Ford MyKey | Brak opcji w katalogu | ||
Dostępne jako opcja z wyższym poziomem wyposażenia | Dostęp bezkluczykowy Keyless Go | ||
Ręczna regulacja położenia fotelu kierowcy w 4 kierunkach | Fotele przednie z regulacją wysokości | ||
Regulacja podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy | Tylko z wyższym poziomem wyposażenia, regulacja elektryczna | ||
Tylna kanapa składana, dzielona w proporcji 60:40 | Tylna kanapa składana, dzielona w proporcji 60:40 | ||
Elektrycznie sterowane lusterka | Elektrycznie sterowane lusterka | ||
Podgrzewanie lusterek | Podgrzewanie lusterek | ||
Światła do jazdy dziennej | Światła do jazdy dziennej | ||
Reflektory halogenowe projekcyjne | Brak opcji w katalogu | ||
Tylne światła LED | Tylne światła LED | ||
Koło zapasowe, dojazdowe | Pełnowymiarowe koło zapasowe stalowe | ||
Kierunkowskazy zintegrowane w obudowach lusterek | Kierunkowskazy boczne zintegrowane w obudowach lusterek | ||
Listwy dookoła szyb bocznych czarne | Listwy dookoła szyb bocznych czarne | ||
Listwy dookoła grilla chromowane | Listwy dookoła grilla chromowane | ||
Tylko z wyższym poziomem wyposażenia | Kierownica wykończona skórą | ||
Brak opcji w katalogu | Schowek z funkcją chłodzenia | ||
Dostępne z pakietem Lane Keepieng Alert | System wykrywający zmęczenie kierowcy | ||
Tylko z wyższym poziomem wyposażenia | Czujnik deszczu | ||
Tylko z wyższym poziomem wyposażenia | Lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane | ||
Active City Stop (zawiera podgrzewaną przednią szybę) | 1 700 zł | System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania | |
Brak opcji w katalogu | System rekuperacji energii z hamowania | ||
System Auto Start-Stop | System Start-Stop | ||
Elektrycznie sterowane szyby przednie | Elektrycznie sterowane szyby tylne za dopłatą 400 zł | Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne | |
System monitorowania ciśnienia w oponach | 670 zł (dostępny od poziomu Comfortline) | System kontroli ciśnienia w oponach | |
Wybrane porównywalne elementy wyposażenia dodatkowego | Cena / dostępność | Wybrane porównywalne elementy wyposażenia dodatkowego | |
Przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów | 800 zł | 710 zł | Przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów |
Tempomat | 1 550 zł | 1 450 zł | Tempomat |
niedostępne | 2 200 zł | Boczne poduszki powietrzne dla siedzeń zewnętrznych z tyłu | |
Nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa dla siedzeń zewnętrznych z tyłu | 850 zł | niedostępne | |
System rozpoznawania znaków drogowych (zawiera Lane Keeping Alert z wspomaganiem utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, automatyczne sterowanie światłami drogowymi, system monitorowania koncentracji kierowcy) | 2200 zł (od poziomu Gold Edition) | 0 zł (dostępny od poziomu Confortline) | System rozpoznawania znaków drogowych |
4830 zł (od poziomu Highline) | Pakiet Drogowy z Lane Assist, Side Assist Plus i systemem rozpoznawania przechodniów | ||
Inteligentny tempomat z systemem Pre-Collision Assist (zawiera czujniki parkowania z przodu i z tyłu) | 5600 zł (dostępny od poziomu Titanium) | 2970 zł (dostępny od poziomu Highline | Tempomat z automatyczną regulacją odległości i systemem Front Assist (czujniki parkowania w Highline w standardzie) |
Podgrzewana przednia szyba i dysze spryskiwaczy | 800 zł (w standardzie od poziomu Gold Edition) | 1400 zł (dostępna od poziomu Comfortline) | Przednia szyba podgrzewana i odbijająca promienie podczerwone |
Przednia szyba z filtrem przeciwsłonecznym IR | 700 zł (od poziomu Gold Edition) | ||
Podgrzewana kierownica | 650 zł (dostępna na poziomie Titanium) | 620 zł (dostępna od poziomu Comfortline) | Podgrzewana kierownica |
Jak widać oba samochody zostały przez swoich producentów przygotowane tak, by mieć swoje wyposażeniowe asy w rękawie. Ford więcej rzeczy próbuje sprzedać nam w pakietach, co może być uciążliwe przy konfigurowaniu, bo możemy być zmuszeni by zdecydować się na dodatki, których wcale nie chcemy, a za które jednak będzie trzeba zapłacić. Z drugiej strony bazowa cena Mondeo jest lepsza niż Passata. Różnica wynosi prawie 5 tys. zł. To kwota, w której mieści się system SYNC 2. Dostaniemy w nim kolorowy wyświetlacz 8-calowy (3 cale większy niż w VW), 8 głośników, zestaw głośnomówiący z Bluetooth z funkcją sterowania głosem (niestety, tylko po angielsku), sterowanie z kierownicy, funkcję wzywania pomocy, 2 gniazda USB, AUX-IN, gniazdo karty SD oraz automatyczną klimatyzację dwustrefową. Tym sposobem dostaniemy auta o niemal identycznej cenie, które różnią się taką samą liczbą opcji dostępnych w standardzie.
Pozostaje jeszcze ocena stylistyki wersji podstawowych. Tę kwestię pozwolimy rozstrzygnąć Wam. Poniżej znajdziecie ilustracje z Fordem Mondeo w wersji Ambiente Plus oraz z Volkswagenem Passatem Trendline.
[polldaddy]8688390[/polldaddy]