TestyFordFord Focus Sedan 1,6 EcoBoost 182 KM Titanium - dylemat [test autokult.pl]

Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost 182 KM Titanium - dylemat [test autokult.pl]

Całkiem niedawno specjaliści z Forda zaprezentowali bardzo oszczędny silnik o pojemności 1 l, który może pracować m.in. pod maską nowego Forda Focusa. Czy słysząc tę proekologiczną nowinę, natychmiast chciałem sprawdzić, co potrafi ta malutka, trzycylindrowa jednostka? Niekoniecznie.

Ford Focus
Ford Focus
Paweł Kaczor

25.06.2012 | aktual.: 18.04.2023 11:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost 182 KM Titanium - test

Całkiem niedawno specjaliści z Forda zaprezentowali bardzo oszczędny silnik o pojemności 1 l, który może pracować m.in. pod maską nowego Forda Focusa. Czy słysząc tę proekologiczną nowinę, natychmiast chciałem sprawdzić, co potrafi ta malutka, trzycylindrowa jednostka? Niekoniecznie.

Na przekór zwolennikom downsizingu pod pokrywą silnika Focusa, który trafił w moje ręce, pracowała najmocniejsza jednostka benzynowa, jaką można obecnie spotkać w tym kompakcie. Zgodnie z zasadą, że w życiu trzeba mieć fantazję i pieniądze, na pokładzie testowanego auta znalazło się dosłownie wszystko, co najlepszego Ford ma w swojej ofercie.

Na dobry początek

Zanim przejdę do tego, co najbardziej interesowało mnie w opisywanym egzemplarzu, kilka słów o wyglądzie. Na temat designu nowego Focusa krąży co najmniej kilka skrajnych opinii. Jednym podoba się dynamiczna linia nadwozia z przednim pasem pociętym gigantycznymi wlotami powietrza. Inni z kolei wytykają Fordowi brak oryginalności i takiego efektu, jaki towarzyszył pojawieniu się pierwszej generacji.

Ford Focus
Ford Focus

Czy wersja sedan tego popularnego kompaktu może się podobać? Zdania pewnie znów będą podzielone. W porównaniu z hatchbackiem trójbryłowy Focus jest bardziej praktyczny. Ta praktyczność przejawia się chociażby w pojemności bagażnika, która jest większa o niespełna 100 l względem pięciodrzwiowej odmiany.

Taki mały, taki duży

Niestety, w wersji z pełnowymiarowym kołem zapasowym wolna przestrzeń bagażowa wynosząca 372 l nie rzuca na kolana. Wrażenie niedużego na pierwszy rzut oka bagażnika potęguje wysoko umieszczona podłoga czy - mówiąc konkretnie - mata osłaniająca piąte koło. Dopełnieniem obrazu całości są zawiasy, które ochoczo wnikają do wnętrza bagażnika.

Ford Focus
Ford Focus

Swego rodzaju receptą na powiększenie wolnej przestrzeni ładunkowej jest rezygnacja z koła zapasowego kosztem zestawu naprawczego. Po takim zabiegu bagażnik pomieści przyzwoite 475 l bagażu.

Wypas

Projekt wnętrza Focusa trzeciej generacji ze względu na futurystyczny i nowoczesny wygląd może budzić uznanie. Z drugiej strony od liczby przełączników, guzików i pokręteł w mocno wypasionych wersjach można dostać zawrotu głowy.

Ford Focus
Ford Focus

Jak już wspomniałem na początku, testowany egzemplarz miał na pokładzie wszystkie dostępne opcje z bogatej listy oferowanej do tego auta. ABS, EBD, EBA, ESP, TA, TVC, HSA, DDS, ACS, BLIS, LKA. Od liczby elektronicznych wspomagaczy może zrobić się naprawdę gorąco.

Spośród wszystkich dodatków moją uwagę zwróciły dwa. Pierwszy to bardzo wygodne w dłuższych trasach sportowe, mocno wyprofilowane, skórzane fotele wchodzące w skład pakietu Ford Individual Charcoal Black. Drugim dodatkiem jest system rozpoznający znaki drogowe.

Ford Focus
Ford Focus

Muszę przyznać, że do tego wynalazku podchodziłem sceptycznie, ale już po kilkunastu kilometrach polubiłem to nowatorskie rozwiązanie. Co prawda czasami zbyt długo wyświetlane jest konkretne ograniczenie (np. w przypadku gdy nie odwołuje go znak, tylko skrzyżowanie), jednak żaden znak zakazu wyprzedzania czy ograniczenia prędkości nie zostanie przegapiony, co - jak wiadomo - może się zdarzyć każdemu kierowcy.

Pozory mylą

Jednak tym, co wyróżnia niemal wszystkie modele Forda, nie są systemy rozpoznające znaki drogowe ani komfortowe skórzane fotele. Ford zasłynął z wyśmienitych właściwości jezdnych, które są bardzo często stawiane za wzór w swojej klasie.

Pod maską testowanego auta znajdowało się pokaźne stado koni mechanicznych, więc powinno się świetnie prowadzić. Pierwsze kilometry jednak szybko ostudziły mój entuzjazm.

Ford Focus
Ford Focus

Sprawił to zupełnie wyprany z emocji sposób przekazywania napędu. Przyjemny i gwałtowny kopniak w plecy podczas wciśnięcia pedału do podłogi? Rasowy dźwięk silnika na wysokich obrotach? Nie w tym przypadku. Dzięki szerokiemu zakresowi maksymalnego momentu obrotowego (240/270 Nm w zakresie 1600-5000 obr./min.) auto bardzo płynnie nabiera prędkości.

Dodatkowo wyciszenie kabiny i niezbyt natarczywy (nawet przy wysokich obrotach) dźwięk jednostki napędowej sprawiają, że dopiero szybko mijane inne pojazdy oraz rzut oka na prędkościomierz uświadamiały mi, że osiągnąłem już zdecydowanie wyższą prędkość, niż mi się wydawało.

Ford Focus
Ford Focus

Osiem sekund potrzebnych do rozpędzenia się od 0 do 100 km/h oraz prędkość maksymalna na poziomie 224 km/h - dzięki takim osiągom opisywane auto zostawia w tyle Opla Astrę 1,6T 180 KM czy VW Golfa 1,4 TSI 160 KM. Warte podkreślenia jest także średnie zużycie paliwa, które w całym teście wyniosło średnio 8,4 l/100 km.

Bez zaskoczenia

W parze z dobrymi osiągami idzie zestrojenie zawieszenia oraz układu kierowniczego. Sprężysta praca tego pierwszego bardzo korzystnie wypływa na pewność prowadzenia, a siła wspomagania kierownicy doskonale potrafi przekazać kierowcy aktualny obraz tego, co akurat dzieje się z przednimi kołami.

Oczywiście przednie koła oprócz skręcania muszą sobie także poradzić z przekazywaniem sporej mocy. Za zwiększenie efektywności tej czynności odpowiada po części system TVC (Torque Vectoring Control), który w momencie utraty przyczepności danego koła przyhamowuje je.

Ford Focus
Ford Focus

W praktyce Focus prowadzi się bardzo pewnie i daje poczucie pełnej kontroli. Charakterystyczna dla samochodów z napędem FWD podsterowność występuje tutaj bardzo rzadko, a jeśli już się pojawi, jest momentalnie tłumiona i bardzo łatwa do opanowania.

Dylemat

Topowa jednostka napędowa oraz równie topowe wyposażenie, jak to zwykle bywa, windują cenę auta na bardzo wysoki poziom. Czterodrzwiowego Forda Focusa z silnikiem 1,6 EcoBoost o mocy 182 KM w wersji Trend Sport wyceniono na 83 350 zł. Testowany egzemplarz w standardzie wyposażenia Titanium wraz z masą wyposażenia opcjonalnego kosztuje 116 140 zł.

Ford Focus
Ford Focus

I tutaj pojawia się właśnie tytułowy dylemat: czy zdecydować się na bogato wyposażonego Forda Focusa z mocnym silnikiem pod maską czy może jednak na nieco mniej wypasionego, ale jednak większego, bardziej praktycznego i plasującego się klasę wyżej Mondeo?

Bratobójcze starcie

Czy w starciu z większym bratem spod skrzydeł tej samej marki Focus Sedan stoi na straconej pozycji? Nie do końca. W 182-konnym silniku drzemie spory potencjał, prowadzenie i właściwości jezdne są na wysokim, typowym dla marki poziomie, a poza tym nie każdy potrzebuje większego gabarytowo auta, jakim jest model Mondeo.

Jeśli zamierzacie kupić Forda Focusa w nadwoziu sedan ze względu na bardziej praktyczny i pojemny bagażnik, warto zrezygnować z pełnowymiarowego koła zapasowego. Decydując się na zestaw naprawczy, zyskacie nie tylko dodatkowe litry wolnej przestrzeni bagażowej, ale także oszczędzicie kilkaset złotych, jakie trzeba wydać na pełne koło.

  • Bardzo dobre właściwości jezdne
  • Dynamiczny silnik
  • Mnogość opcji wyposażenia
  • Wyciszenie kabiny
  • Świetna widoczność
  • Ergonomia połączona z nadmiarem przycisków
  • Wysoka cena testowanego egzemplarza

Przejdź do danych technicznych[url=http://autokult.pl/10094,opel-astra-gtc-14-turbo-140-km-enjoy-wiecej-mocytest-autokult-pl]

Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost 182 KM Titanium - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Ford Focus 4d 1,6 EcoBoost 182 KM Titanium
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1596 cm3
Stopień sprężania:10
Moc maksymalna:182 KM (@5700 rpm)
Moment maksymalny:240/270 Nm (@1600-5000 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy:113 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna
Typ napędu:FWD, przedni
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:11 m
Koła, ogumienie przednie:215/50/R17
Koła, ogumienie tylne:215/50/R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Sedan
Liczba drzwi:4
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d.
Masa własna:1333 kg
Stosunek masy do mocy:7,3 kg/KM
Długość:4534 mm
Szerokość:1823 mm
Wysokość:1484 mm
Rozstaw osi:2648 mm
Rozstaw kół przód/tył:1559/1549 mm
Pojemność zbiornika paliwa:55 l
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h:8 s
Prędkość maksymalna:224 km/h
Zużycie paliwa (miasto):7,7 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6 l/100 km
Emisja CO2:139 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:116 140 zł
Model od:58 600 zł
Wersja silnikowa od:83 350 zł

Ford Focus Sedan 1,6 EcoBoost 182 KM Titanium - galeria zdjęć

Ford Focus
Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
  • Ford Focus
[1/22] Ford Focus
Komentarze (25)