Używany Ford Focus II - typowe awarie i problemy
Prawie każde auto kompaktowe ma cechy, które odróżniają je od konkurencji. Volkswagen Golf jest najlepiej wyposażony i przynajmniej w teorii niezawodny, a Ford Focus? Przede wszystkim rewelacyjnie się prowadzi, ale to nie wszystko.
26.03.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 2008 roku samochód przeszedł drobny facelifting. Zmieniono między innymi przednie i tylne reflektory oraz atrapę chłodnicy i przedni zderzak – właśnie te elementy rzucają się w oczy najbardziej, ale na zmiany zdecydowano się również we wnętrzu. W 2010 roku podczas North American International Auto Show zaprezentowano kolejną generację Focusa, a rok później auto trafiło do Europy.
Silniki
- R4 1,4 (80 KM)
- R4 1,6 (100 KM)
- R4 1,6 VTi (115 KM)
- R4 1,8 (125 KM)
- R4 2,0 (145 KM)
- R5 2,5 (225 KM) ST
- R5 2,5 (305 - 350 KM) RS i RS500
Diesle:
- R4 1,6 TDCi (90 – 109 KM)
- R4 1,8 TDCi (115 KM)
- R4 2,0 TDCi (110 – 136 KM)
Silniki benzynowe to trwałe konstrukcje, które raczej się nie psują. Nie warto jednak zaprzątać sobie głowy wersją podstawową 1,4 l, która jest zdecydowanie za słaba dla tego modelu. Osoby, dla których najważniejsza przy wyborze jednostki napędowej jest ekonomia, ale jednocześnie nie chcą, żeby samochód był ospały, powinny wybrać wariant 1,6 l o mocy 100 KM lub jego mocniejszą wersję VTi ze zmiennymi fazami rozrządu.
Obydwa silniki zostały skonstruowane przy współpracy z Yamahą. Oczywiście, zawsze można zdecydować się na mocniejsze wersje, które będą nie tylko szybciej jeździć, ale też więcej palić.
W przypadku jednostek benzynowych wybór silnika stosunkowo bezawaryjnego jest dość bogaty, z dieslami jest znacznie gorzej. Właściwie psują się wszystkie. Awarie wtryskiwaczy, bardzo niska trwałość dwumasowych kół zamachowych (nie ma go 90-konna wersja 1,6 TDCi) oraz zacierające się turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic to problemy Focusa II, których trudno się ustrzec podczas eksploatacji.
Awaryjność
O wątpliwej niezawodności Forda od dłuższego czasu krążą już legendy, jednak od czasów kapryśnego Escorta firma dokonała ogromnego postępu. Niestety, nie oznacza to w pełni bezproblemowej eksploatacji. Jedną z najpoważniejszych usterek jest uszkodzenie pompy elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Na szczęście zastosowano ją tylko w wersjach z silnikami wysokoprężnymi.
Elektronika również bywa zawodna: problemy z uchylaniem szyb czy sterowaniem lusterek to nie wszystko. Często zawodzi również komputer komfortu. W efekcie na desce rozdzielczej pojawia się dyskoteka migających kontrolek.
W niektórych egzemplarzach są już pierwsze ogniska korozji - głównie przy dolnych rantach drzwi, w okolicach lusterek oraz na klapie bagażnika i elementach podwozia. Na szczęście problem nie dotyczy wszystkich egzemplarzy. Na pochwałę zasługuje za to solidne zawieszenie, w którym wybijają się jedynie łączniki stabilizatorów, zarówno z przodu, jak i z tyłu – nie są to jednak drogie elementy.
Spotykane są również przypadki przedwczesnego zużywania się łożysk przednich kół. Uwaga na egzemplarze z większymi przebiegami, w których najprawdopodobniej będzie konieczna kompleksowa wymiana podzespołów zawieszenia. Lepiej ich unikać!
Naszym zdaniem
Ford Focus II generacji to kolejna udana generacja tego modelu, rewelacyjnie się prowadzi, jest praktyczny i niebanalny stylistycznie. Poza tym ze względu na tanie oryginalne części zamienne zdecydowana większość pojawiających się w nim usterek jest niedroga w naprawie. Egzemplarzy na rynku wtórnym jest naprawdę sporo, ale wśród nich jest wiele zaniedbanych aut pochodzących z flot - lepiej omijać je szerokim łukiem. Ceny używanych Focusów II wahają się od około 20 000 do 40 000 zł.