Focus RS podzieli silnik z Mustangiem - nowa konstrukcja Forda

Ford Focus RS jest obecnie najmocniejszym produkowanym seryjnie przednionapędowym samochodem. To najwyraźniej nie wystarczy inżynierom, którzy przygotowują całkiem nową konstrukcję. Ten sam silnik otrzyma Mustang.

Focus RS podzieli silnik z Mustangiem - nowa konstrukcja Forda
Piotr Wereszczyński

15.02.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ford Focus RS jest obecnie najmocniejszym produkowanym seryjnie przednionapędowym samochodem. To najwyraźniej nie wystarczy inżynierom, którzy przygotowują całkiem nową konstrukcję. Ten sam silnik otrzyma Mustang.

Najnowsza odmiana Focusa RS ujrzy światło dzienne dopiero za 3 lata, ale znamy już część szczegółów technicznych dotyczących samochodu. Silnik będzie mniejszy niż w obecnie produkowanym modelu – straci jeden cylinder, a jego pojemność spadnie do 2,3 l. Przyczyną takiego postępowania są tradycyjnie normy emisji spalin i ceny benzyny. W obecnej generacji nawet przy spokojnej jeździe trudno zejść ze spalaniem poniżej 15 l / 100 km.

Wiadomo już, że nowy RS nie będzie miał napędu na 4 koła. Ford zdecydował się pozostać przy rozwiązaniach z obecnej generacji. Przyczepność będzie nadal zapewniana przez RevoKnuckle. Nazwano tak system, w którym oś amortyzatora jest nachylona pod mniejszym kątem względem koła. Rozwiązanie to skutkuje mniejszymi momentami przenoszonymi na kierownicę (skręcaniu samochodu przy ostrym przyspieszaniu) oraz powoduje, że przy pokonywaniu zakrętu powierzchnia styku opony z podłożem jest dużo większa.

Nie wiadomo, czy system zostanie w jakikolwiek sposób zmieniony bądź udoskonalony. Podczas projektowania nowego RS-a brano pod uwagę przejęcie napędu z modelu Kuga, jednak ze względu na dużą masę zrezygnowano z tego pomysłu.

Potwierdzają się niestety informacje, że ten sam czterocylindrowy silnik pojawi się w Mustangu. Nie będzie to jednostka tak wysilona jak ta w Focusie, ale słabsza jej odmiana. Zastąpi ona najprawdopodobniej silnik V6, który w obecnej generacji rozwija 305 KM.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy w tym samochodzie zagości tak mały silnik. Podobne rozwiązanie zastosowano w trzeciej generacji modelu produkowanej w latach 1979-1993. Najsłabsza odmiana motoru o pojemności 2,3 l osiągała zaledwie 88 KM, a najmocniejsza, wyposażona w turbosprężarkę miała moc 205 KM. Ford Mustang 2,3 l wejdzie do salonów w roku 2014.

Normy emisji spalin kolejny raz zbierają żniwo. W przypadku Focusa RS nie jest ono może tak dotkliwe. Samochód będzie żwawszy, jednocześnie spadnie apetyt na paliwo. Martwi jednak los Mustanga, który choć nie straci swojej potężnej V8, to jednak zaistnieje w świecie motoryzacji jako kolejna ofiara downsizingu.

Źródło: TG

Komentarze (0)