Fiat Panda
Panda to model małego samochodu wytwarzanego przez włoski koncern samochodowy Fiat od 1980 roku. Obecnie na rynku znajduje się auto II generacji.
Panda drugiej serii pojawiła się na rynku w 2003 roku i zastąpiła produkowany od 23 lat model pierwszej generacji. Auto po raz pierwszy pokazano na wystawie w Bolonii w 2002 roku. Początkowo Panda miała nazywać się Gingo, jednak firma Renault zaprotestowała, argumentując, że nazwa jest zbyt podobna do nazwy jej auta – Twingo. Wkrótce nowa Panda II została wybrana Samochodem Roku 2004.
Prostotą linii nadwozie nawiązuje do Pandy I. Wygląd auta mieszczącego się w segmencie A przywodzi na myśl vany. Zaletą wysokiego nadwozia jest wygospodarowanie sporej ilości miejsca we wnętrzu mimo małych wymiarów zewnętrznych. Na fotelach siedzi się bardziej w pozycji przypominającej tę z domowych krzeseł, ale nie przeszkadza to, a wręcz pomaga w obserwowaniu drogi. Odrobinę może za to przeszkadzać kierowcy układ konsoli środkowej.
Dzięki wysokiemu nadwoziu nawet niezbyt długie drzwi nie sprawiają wsiadającym do wnętrza żadnych trudności. Fotele, choć nie są zbyt głęboko wyprofilowane, są wygodne nawet w dłuższej podróży.
W Pandzie, dzięki jej kształtom, udało się też wygospodarować całkiem spory bagażnik, do którego łatwo włożyć przedmioty przez spore, szeroko otwierające się drzwi bagażnika. Linia załadunku również znajduje się stosunkowo nisko.
Auto prezentuje całkiem niezły poziom bezpieczeństwa biernego. W teście zderzeniowym Euro NCAP Fiat Panda drugiej generacji uzyskał trzy gwiazdki na pięć możliwych, co dla auta segmentu A jest przyzwoitym wynikiem.
Początkowo Panda wytwarzana była z silnikami benzynowymi, ale w 2004 roku dołączył do nich diesel i motor zasilany gazem ziemnym. Podstawowe jednostki benzynowe to motory o objętości skokowej 1,1 l i 1,2 l. Pierwszy z nich ma moc 54 KM, a drugi w zależności od rocznika i kraju przeznaczenia 60-69 KM. W usportowionej wersji o nazwie 100 HP montowany jest 1,4-litrowy silnik o mocy 100 KM.
Silnik Diesla to oczywiście jednostka Multijet wyposażona w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa common rail. 1,3-litrowy motor ma moc 70-75 KM.
Zawieszenie samochodu jest miękkie i pozwala na wygodną jazdę, jednak kierowca raczej nie powinien decydować się na dynamiczne zmiany kierunku jazdy, ponieważ karoseria mocno się wychyla na boki.
W 2004 roku do normalnej odmiany dołączyła napędzana na wszystkie koła Panda 4x4.
Trzeba przyznać, że montowane w Pandzie silniki należą do trwałych, z rzadka pojawiają się z nich wycieki oleju. Odrobinę gorzej jest z pompą paliwową, której awaria objawia się gaśnięciem jednostki napędowej w czasie jazdy. Również nie najlepiej spisuje się szybko zużywające się sprzęgło.
Podobny problem w tym aucie jest z łożyskami kół.
Największą jednak bolączką małego Fiata jest szybko zużywające się zawieszenie. W autach z przebiegiem ok. 50 tys. do wymiany zwykle kwalifikują się łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, sprężyny i amortyzatory, a nierzadko i same wahacze.
Z drobniejszych usterek warto zwrócić uwagę na zacinające się zamki i klamki oraz defekty wentylatora nawiewu powietrza do kabiny.
W 2009 roku samochód przeszedł gruntowny facelifting, który częściowo wyeliminował wymienione wyżej usterki. Oprócz produkcyjnych Pand powstała niezliczona ilość różnych prototypowych wersji, wśród których można znaleźć nawet auto zasilane paliwem wodorowym.
Pod koniec 2011 zakończono produkcję Pandy drugiej generacji. Powstało około 2 mln egzemplarzy, które sprzedawano w 75 krajach świata. Zastąpiła ją Panda III, której wytwarzanie rozpoczęło się w ostatnim kwartale 2011 roku.