Ferrari otwarte na 888 KM! – Novitec SA Aperta Race 888 (2011)
Targi SEMA Show już trwają, ale tego bolidu na nich nie zobaczycie. A auto to wyjątkowe, bo powstało na bazie limitowanej do 80 sztuk Ferrari SA Aperty. Czy prawie 900 KM w takim Ferrari ma sens?
02.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Targi SEMA Show już trwają, ale tego bolidu na nich nie zobaczycie. A auto to wyjątkowe, bo powstało na bazie limitowanej do 80 sztuk Ferrari SA Aperty. Czy prawie 900 KM w takim Ferrari ma sens?
Flagowy model Ferrari (obecnie flagowy), czyli 599 GTB Fiorano, musiał czekać aż pięć lat na pojawienie się wersji z otwartym nadwoziem. Ale się doczekał. I to jakiej wersji.
Wóz od razu oczywiście zdradza podobieństwo do starszego brata z zamkniętym nadwoziem, ale w Ferrari w zasadzie każdą wersję, choćby różniącą się kierunkowskazami, uznają za nowy samochód. Tak właśnie jest z Apertą, z której nazwy usunięto liczbę 599, wprowadzając przy tym po raz kolejny bałagan (podobnie było ze Scuderią Spider 16M). Ale mniejsza o to.
Wyjątkowość samochodu jest podkreślana limitowaną do 80 egzemplarzy produkcją. Dlaczego akurat tylu? Bo w momencie wprowadzania na rynek wozu firma projektowa Pininfarina (odpowiedzialna za nadwozia Ferrari) obchodziła 80 lat swojego istnienia.
W przeciwieństwie do 575 SuperAmerica SA Aperta ma niewielki szmaciany dach, a nie sztywną, elektronicznie rozkładaną górę. Jak nazwa wskazuje (Aperta znaczy po włosku „otwarta”), wóz ma przede wszystkim przewozić swoich pasażerów z głowami pod gołym niebem, a dach jest tylko rozwiązaniem awaryjnym.
W stosunku do zwykłego 599 GTB SA Aperta nawet schudła i waży 1705 kg (wg norm UE będzie to około 1800 kg). Rzecz w tym, że w zasadzie Aperty nie powinno się porównywać z Fiorano, tylko z 599 GTO, bo to właśnie z tego wozu pochodzi zawieszenie, układ przeniesienia napędu oraz silnik.
A jednostka napędowa to motor zacny, bo z 6 l objętości skokowej zamkniętej w 12 cylindrach ustawionych w dwóch rzędach pod kątem 65[sup]o[/sup] uzyskuje 670 KM mocy maksymalnej. I wszystkie te włoskie koniki osiągane są przy 8250 obr./min. I tak spory, bo wynoszący 620 Nm maksymalny moment obrotowy ma tu mniejsze znaczenie.
Ale zrobiony przez najlepszych ślusarzy na świecie (tak, tak, Włosi są w te klocki najlepsi) może wykrzesać z siebie jeszcze więcej, tylko potrzebuje niewielkiej pomocy ze strony dwóch sprężarek mechanicznych, które pracują z nadciśnieniem 0,45 bara.
Do tego potrzebna jest jeszcze międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego, nowe wtryskiwacze paliwa o większym wydatku maksymalnym, nieco inny kolektor dolotowy, sportowe filtry powietrza i inne oprogramowanie sterujące silnikiem.
Wtedy do pomocy 670 rumakom z Włoch przybywa ponad 200 „Pferdów” z Niemiec. Włoska maszyna może się pochwalić mocą 888 KM przy nieco wyższych niż normalnie obrotach wynoszących 8400 obr./min. Moment obrotowy też mocno rośnie i zatrzymuje się dopiero na wartości 862 Nm przy 6600 obr./min.
O to, by dobrze było słychać stukot podków tych wszystkich koni, dba nowy układ wydechowy z konwerterami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych. „Wydech” ma regulację natężenia dźwięku za pomocą pokrętła na kole kierownicy.
Z kolei dynamiczniejsze i pewniejsze prowadzenie SA Aperty gwarantują nowe, lżejsze koła o średnicy 21 cali z przodu i 22 cali z tyłu oraz krótsze i sztywniejsze sprężyny zawieszenia.
Przednie felgi mają szerokość 10,0” (jedna felga waży 10,4 kg) i są obute w opony Pirelli 295/25 R 21, natomiast tylne – szerokość 12,0” (jedna felga waży 13,8 kg) i założono na nie opony 335/25 R 22.
Krótsze sprężyny obniżyły wóz o 25 mm, a dla klientów, którzy chcą bezpieczniej przejeżdżać przez krawężniki, przygotowano system unoszenia o 40 mm przodu pojazdu. Po przekroczeniu 80 km/h nos Ferrari opuszcza się do pozycji wyjściowej.
Co bardzo się chwali, nadwozie tego Ferrari zmieniło się niewiele. Dodano tylko listwę pod przednim zderzakiem, a oryginalną listwy progowe zmieniono na kompozytowe oraz przyciemniono tylne światła. Muszę przyznać, że ten grafit oraz czarne felgi pasują do siebie doskonale i czynią Apertę jeszcze ładniejszą.
Całą tę dobrą robotę wykonuje ekipa, która uwielbia tuningować Ferrari, i robi to dobrze. Chodzi o dzielną drużynę Novitec.
Jeszcze dwa zdania o osiągach, choć w przypadku tego bolidu nie są na pewno najważniejsze. Do setki auto rozpędza się w 3,10 s (czyli nawet o 0,10 s szybciej niż lżejszy Novitec 599 GTO o tej samej mocy). 200 km/h prędkościomierz pokaże po kolejnych 6 s, a magiczna liczba 300 km/h osiągana jest po 21,90 s. Prędkość maksymalna jest skromnie określona na „ponad 340 km/h”. Ciekawe, ile w rzeczywistości potrafiłoby pomknąć takie Ferrari 350 km/h, 360 km/h?
Ceny tuningu nie znamy, ale z grubsza strzelę, że przekracza ona 100 tys. euro, co czyniłoby Apertę samochodem wartym ponad pół miliona euro.
Choć zaczęły się targi SEMA Show, tego wozu tam nie zobaczymy, bo Novitec celuje w trochę (żeby nie powiedzieć – zupełnie) inną klientelę.
Teraz tylko czekać, aż tuner dobierze się do najnowszego Ferrari, czyli modelu FF.
Dane techniczne
- Typ: V12, 65supo/sup, Tipo F133 F
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5998 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwa kompresory
- Moc maksymalna: 888 KM przy 8400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 148,02 KM/l (seryjny – 111,69 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 862 Nm przy 6600 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna, zautomatyzowana
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 398 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Koła przednie: 10,0 x 21” NF4
- Koła tylne: 12,0 x 22” NF4
- Opony przednie: 295/25 R 21 Pirelli P Zero
- Opony tylne: 335/25 R 22 Pirelli P Zero
Masy i wymiary:
- Masa własna:≈ 1705 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,92 kg/KM (seryjny – 2,55 kg/KM)
- Długość: 4710 mm
- Szerokość: 1962 mm
- Wysokość: 1301 mm (- 25 mm)
- Rozstaw osi: 2750 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,10 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 21,90 s
- Prędkość maksymalna: Ponad 340 km/hblock position=\inside7043/block
Źródło: Novitec