Europa stawia na niezależność. Zyskuje na tym również polski przemysł
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów przedstawiło nowe statystyki dotyczące przemysłu motoryzacyjnego. Na Starym Kontynencie przybywa zakładów, a Polska pod kątem ich liczby znajduje się w ścisłej czołówce.
13.08.2023 17:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jedną z konsekwencji pandemii koronawirusa, która może być rozpatrywana jako skutek pozytywny, jest zwrot producentów w stronę większej niezależności i skupieniu się na rozwoju swojej infrastruktury w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Oczywiście w obecnych realiach pełna niezależność od Chin jest niemożliwa, lecz koncerny stawiają teraz kroki, by skupić jak najwięcej kapitału na własnym podwórku.
Oczywiście takie zmiany będą najbardziej widoczne w perspektywie kilku lat, lecz już teraz możemy zaobserwować początki tego właśnie trendu. Pomaga w tym nowy raport zaprezentowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), które postanowiło zebrać na interaktywnej mapie wszystkie fabryki, zakłady produkcyjne i placówki na Starym Kontynencie, które działały w 2022 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W całej Europie doliczono się ostatecznie 322 placówek, co jest wzrostem względem 2021 r. (301). Punkty te podzielono również względem ich specyfiki:
- 127 - produkcja samochodów osobowych
- 71 - produkcja autobusów
- 71 - produkcja jednostek napędowych
- 56 - produkcja samochodów ciężarowych
- 46 - produkcja samochodów dostawczych
- 42 - produkcja akumulatorów
213 z tych placówek mieści się w 17 krajach Unii Europejskiej, co również wzrostem z 194 punktów w 2021 roku. Co ciekawe, bardzo ważnym miejscem na mapie okazuje się być Polska. Pod kątem liczby zakładów, plasujemy się na 4. miejscu rankingu UE. Nad Wisłą znajduje się 19 tego typu placówek i pod tym kątem przegrywamy tylko z Niemcami (54), Francją (31) oraz Włochami (23).