Energiczna czeszka – Milotec Fabia RS (2011)
O firmie Milotec pisałem już raz podczas prezentacji przerobionej przez tego tunera Octavii. Dzisiaj kilka zdań o równie interesującej Škodzie Fabii RS.
02.01.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O firmie Milotec pisałem już raz podczas prezentacji przerobionej przez tego tunera Octavii. Dzisiaj kilka zdań o równie interesującej Škodzie Fabii RS.
Milotec zajmuje się nie tylko produkcją części tuningowych, ale również kompleksowymi przeróbkami aut powierzonych przez klientów mechanikom. Większość elementów instalowanych podczas takich zabiegów jest produkcji tego tunera.
Milotec może się też pochwalić dużym wachlarzem części, co znacząco urozmaica ofertę. Na przykład klamki zewnętrzne samochodu mogą być oklejone folią w dowolnym kolorze lub udającą włókno węglowe albo ozdobione chromowaną nakładką.
Osobną kwestią jest to, że pewna część ozdóbek raczej psuje wygląd samochodów z Czech, ale skoro są kupcy, to i ktoś wytwarza takie detale w myśl zasady: klient nasz pan.
W Fabii w wersji RS elementem zaburzającym wygląd auta są nakładki na progi (co widać na przykładzie czerwonego wozu – to nie odmiana RS). Ponieważ najmocniejsza Fabia ma zupełnie inne zderzaki niż pozostałe wersje i wyglądają one wystarczająco dobrze, tuner nie montuje na nich żadnych listew.
Dobrymi pomysłami spośród innych zmian wizualnych są kompozytowe okleiny lusterek zewnętrznych i brewki przednich i tylnych świateł. Na modelu RS te modyfikacje wyglądają naprawdę dobrze.
Wygląd nie jest jednak najważniejszą sprawą, tym bardziej że stosując części Milotec, każdy może go zmieniać według własnych upodobań. Ciekawsze są zmiany mechaniczne.
Można na przykład zażyczyć sobie modyfikacji zawieszenia. Do wyboru są tanie zestawy sprężyn obniżające Škodę o 15-20 mm lub kompletne regulowane zawieszenia ze zmienną charakterystyką pracy przygotowane przez firmę H&R. Egzemplarz, o którym dziś mowa, miał właśnie to ostatnie zawieszenie oraz dodatkowo zmieniony przedni stabilizator.
Oprócz tego firma tuningowa wymieniła seryjny układ wydechowy na sportowy oraz zainstalowała nowe oprogramowanie silnika. Dzięki tym zmianom 1,4-litrowa, doładowana turbosprężarką i kompresorem jednostka napędowa nabrała jeszcze więcej mocy. Fabryczny motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma 180 KM mocy przy 6200 obr./min i 250 Nm momentu obrotowego. W samochodzie po przeróbkach moc wzrosła do 205 KM przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy do 320 Nm przy 4000 obr./min.
Škodę z opisanymi wyżej modyfikacjami przetestowali dziennikarze magazynu AutoBild Sportscars. Od 0 do 100 km/h Fabia po tuningu przyspiesza w 6,60 s, co jest wynikiem o 0,70 s lepszym od podawanego w katalogach czasu dotyczącego auta seryjnego. Prędkość maksymalna wzrosła o zaledwie 2 km/h.
Podczas porównywania tej Fabii z 210-konnym ABT-em AS 1 (Audi A1 1.4 TFSI), SST Ibizą Cupra (205 KM) i Riegerem Polo GTI (205 KM) Škoda wypadła bardzo dobrze pod kątem elastyczności silnika. Mimo że cięższa, była lepsza od ABT-a i SST, przegrywając tylko z podkręconym Volkswagenem.
Za to nie zachwyca testowe zużycie paliwa w tym wozie. 9 litrów benzyny Super Plus na 100 km w Milotecu w porównaniu z 6,2 l/100 km deklarowanymi przez Škodę w seryjnym wozie to duża różnica na niekorzyść tunera, nawet jeśli wziąć pod uwagę, że rezultaty podawane przez producentów są naciągane, bo badania odbywają się w warunkach laboratoryjnych.
W ostatnim punkcie testu, a więc próbie na torze (Sachsenring), Milotec wypadł najsłabiej z całej stawki. Škoda uzyskała czas 1:49,50 min i do najszybszego z całej czwórki Polo straciła prawie 2,50 s. Prawdopodobnie wynika to z największej masy samochodu spośród porównywanych, co przekłada się na dłuższą drogę hamowania i większe siły bezwładności na łukach. Zarówno Milotec, jak i Rieger zaopatrzone były w takie same opony Hankook Ventus V12 Evo o rozmiarze 215/35 R 18.
Najdroższym elementem są koła z oponami w cenie 1750 euro za komplet. Na następnym miejscu pod względem ceny jest elektroniczny sterownik jednostki napędowej kosztujący 1190 euro. Interesujące jest, jak różnie oceniane są umiejętności programistów przez ABT-a, SST, Riegera i Miloteca.
Wszystkie wozy miały ten sam silnik i taką samą skrzynię biegów, co powinno sprawiać, że ceny modułu powinny być zbliżone, tym bardziej że wyniki osiągnięte przez wszystkich tunerów są prawie identyczne. Tymczasem najmniej trzeba zapłacić w SST, bo 980 euro, a najwięcej, bo aż 1720 euro, u ABT-a. Za dodatkowe 5 KM w Audi to prawdziwe zdzierstwo ze strony ekipy ABT.
Dane techniczne
- Typ: R4, Volkswagen
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka i kompresor
- Moc maksymalna: 205 KM przy 5500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 147,48 KM/l (seryjny – 129,50 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 4400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 288 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 230 mm
- Koła przednie: 8,0 x 18”
- Koła tylne: 8,0 x 18”
- Opony przednie: 215/35 R 18 Hankook Ventus V12 Evo
- Opony tylne: 215/35 R 18 Hankook Ventus V12 Evo
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1289 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,29 kg/KM (seryjny – 7,16 kg/KM)
- Długość: 4029 mm
- Szerokość: 1642 mm
- Wysokość: 1457 mm (- 37 mm)
- Rozstaw osi: 2454 mm
Osiągi (pomiary AutoBild Sportscars):
- Przyspieszenie 0-50 km/h: 2,50 s
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,60 s
- Przyspieszenie 0-130 km/h: 10,60 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 16,40 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 30,10 s
- Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 4,00 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,40 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 7,20 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 9,30 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 14,85 s
- Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:49,50 min (seryjny – 1:50,25 min)
- Prędkość maksymalna: 228 km/h
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 35,8 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 36,1 m
Źródło: autobild (foto)