Elektryczny mikrobus Volkswagena debiutuje w Detroit
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Volkswagen oficjalnie pochwalił się swoim elektrycznym mikrobusem, będącym współczesnym wcieleniem legendarnego "ogórka". Auto zadebiutowało właśnie na salonie w Detroit.
09.01.2017 | aktual.: 14.10.2022 14:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Propozycja Volkswagena nosi nazwę I.D. Buzz i stanowi rozwinięcie konceptu Budd-e zaprezentowanego dokładnie rok temu. Pod względem technicznym obydwa projekty mają ze sobą wiele wspólnego, lecz w przeciwieństwie do Budd-e, I.D. Buzz czerpie garściami ze stylu retro, a dokładniej z legendarnego Volkswagena T1.
Praktyczny charakter i nowoczesną, lecz znajomą stylistykę połączono tu z najnowocześniejszą technologią. Mikrobus Volkswagena wyposażony jest w dwa silniki elektryczne, po jednym dla każdej z osi. Ich łączna moc wynosi aż 369 KM. Odpowiednią ilość energii zapewniają natomiast baterie umieszczone w podłodze, o łącznej pojemności 111 kWh. Ich zadaniem jest nie tylko zasilanie silników, ale i obniżenie środka ciężkości.
Jak na mikrobusa, I.D. Buzz może pochwalić się świetnymi osiągami. Sprint do setki trwa około 5 sekund, a jedno pełne ładowanie pozwala na pokonanie ponad 440 km. Co więcej, w przypadku mocniejszych ładowarek istnieje możliwość szybkiego naładowania baterii do około 80% pojemności w zaledwie pół godziny.
Z racji, że nowy koncept bazuje na platformie MEB, stworzonej z myślą o elektrycznych Volkswagenach przyszłości, istnieje możliwość budowy innych wariantów. Nieoficjalnie mówi się, że ewentualna wersja produkcyjna będzie oferowana z jednym silnikiem o mocy 268 KM i akumulatorem o pojemności 83 kWh. Oczywiście wówczas zamiast napędu na cztery koła otrzymamy wyłącznie tył.
Napęd nie jest jednak jedynym elementem stanowiącym o nowoczesności I.D. Buzz. Volkswagen wyposażył bowiem ten model w rozwiązania autonomiczne. Wystarczy wcisnąć przycisk na desce rozdzielczej, aby schować kierownicę i uaktywnić funkcje autonomicznej jazdy. Wówczas mikrobus zmieni się w komfortową salonkę na kołach, która samodzielnie dowiezie nas do celu. Niemcy zamierzają wdrożyć takie rozwiązania jeszcze przed 2025 rokiem.
I.D. Buzz to kolejny elektryczny Volkswagen, który ma szanse na wersję produkcyjną. Jeśli stylistyka, praktyczność i parametry gotowego wydania okażą się porównywalne z konceptem, klienci mogą ponownie przekonać się do mikrobusów. Na razie jednak trudno powiedzieć kiedy Volkswagen wygrzebie się z kryzysu i na poważnie rozpocznie elektryczną ekspansję.