DTM na ulicy – Hohenester A4 HS650 RR (2008)
HS650 bardziej z wyglądu przypomina bolid serii DTM niż samochód mogący poruszać się po drodze. I rzeczywiście na ulicę to Audi nie jest najlepszym wyborem, ale na tor to już co innego. Co kryje w sobie ten wóz?
12.02.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firmę Hohenester być może kojarzycie – czasami jest nazywana skrótem HS. Tuner ten nie tylko podkręca różne modele Audi, ale też buduje wersje specjalne, na przykład zasilane gazem. Akurat HS650 RR pije benzynę, ale do normalnych aut po tuningu z pewnością zaliczyć go nie można.
HS650 prezentuje dość kontrowersyjnie. Niektórzy zobaczą w nim pojazd serii DTM, inni powiedzą, że to wiejski tjunink, ale trzeba oddać temu autu to, że jeździ tak szybko, na jakie wygląda. Poszerzenia błotników z przodu i z tyłu dają łącznie 165 mm szerokości więcej. Zaprojektowano je tak, żeby stawiały jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Co nieco pozmieniano z przodu poprawiając chłodzenie silnika i hamulców. Na pokrywie bagażnika znajduje się wielki spojler, który ma za zadanie dociskać tylną oś.
Tunerowi zależało na zbliżeniu rozkładu mas do proporcji 50%/50%. Ponieważ nie do końca się to udało zamontowano właśnie tylne skrzydło, które podczas szybkiej jazdy zwiększa docisk tylnej osi.
A skoro już mowa o rozkładzie mas, to trzeba tu wspomnieć o tym, że cały silnik wraz ze skrzynią biegów przesunięto o 90 mm do tyłu, co także poprawiło balans. Przy okazji tej operacji oczywiście trzeba było wymienić półosie napędowe na takie, które są w stanie na dłuższą metę pracować pod dużym kątem. Przesunięcie jednostki napędowej oznaczało też wymianę wałów napędowych na nowe.
Skrzynia biegów została co prawda ta sama, co w modelu seryjnym, ale wzmocniono sprzęgło, bo normalnie nie poradziłoby sobie z momentem obrotowym podkręconego silnika.
Tylną oś mechanicy przenieśli z modelu RS4, a w przedniej ustawiono geometrię bardziej na tor niż na ulicę. Zawieszenie z regulacją charakterystyki pracy amortyzatorów i regulacją wysokości wyprodukowała firma H&R. Auto jest mniej więcej o 60 mm niższe od standardowego modelu.
Za skuteczne hamowanie odpowiadają ceramiczne, wentylowane i nawiercane tarcze o średnicy 365 mm z przodu i 340 mm z tyłu. Ukryte są one za kołami składającymi się z felg BBS 11,0 x 18” ubranych w opony Pirelli P Zero Corsa o rozmiarze 315/30 R 18 z przodu i z tyłu (na głównym zdjęciu HS650 ma felgi ATS i opony Toyo R888 – rozmiary te same, co przy BBS).
Bardzo szerokie opony i znacznie powiększony rozstaw kół (dzięki temu, że zwiększono szerokość wozu) dały efekt w postaci lepszego trzymania się Audi asfaltu.
Silnik to maszyna o sześciu cylindrach w układzie widlastym, które mają łączną objętość skokową 3,0 l. W jednostce napędowej dokonano dużej ilości modyfikacji. Zmieniono wałki rozrządu, korbowody na tytanowe, tłoki, zmodyfikowano głowice, co w połączeniu z nowymi tłokami dało mniejszy, bo wynoszący 8,0 stopień sprężania; dalej dołożono dwie turbosprężarki KKK w układzie równoległym (biturbo) i napisano oprogramowanie silnika.
Szef firmy podkreśla, że wyciśnięcie jak największej mocy z agregatu pod maską nie było pierwszoplanowym celem, ale trudno w to wierzyć, gdy z 3 litrów jest 650 KM mocy przy 7300 obr./min, a moment obrotowy to 720 Nm przy 3800 obr./min. Dzięki prawie nieruszonemu układowi napędowemu quattro[sup]®[/sup] moment obrotowy może zostać w pełni wykorzystany na drodze.
Ostatnią sprawą była spora masa samochodu. Wyrzucono więc seryjne fotele i tylną kanapę. Fabryczne przednie siedzenia zostały zastąpione kubełkami Recaro, natomiast z tyłu pozostawiono pustą przestrzeń. Nie ma żadnych bajerów typu elektrycznie otwierane szyby czy klimatyzacja. Jest za to klatka bezpieczeństwa, tak na wszelki wypadek. Masę udało się zredukować do 1320 kg (ze wszystkimi płynami, ale bez kierowcy).
Na koniec pozostaje sprawa tego jak jeździ wóz, którego sam tuning kosztował ponad 180 tys. euro, czyli ze 3 razy tyle, co nowe Audi A4 3.0 TFSI quattro. Odwołam się do wyników podawanych przez redakcję AB Sportscars.
Od 0 do 100 km/h Hohenester rozpędza się w… 2,95 s! Wyświetlenie na liczniku 200 km/h to kwestia 9,80 s. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h. Bolid też nieźle hamuje, bo ze 100 km/h przy zimnych tarczach potrzebuje tylko 32,7 m na zatrzymanie się.
Ostatni test to runda na Oschersleben. Tam samochód wykręcił czas 1:34,37 min. Dla porównania bardziej cywilizowana wyprodukowana również w 2008 roku Corvette Z06 potrzebowała 1:40,57 min na przejechanie okrążenia.
Oczywiście HS650 RR to auto ekstremalne stworzone dla kogoś o specjalnych preferencjach, bo trudno sobie wyobrazić, żeby czymś takim jeździć na co dzień – a przecież Novitekiem 599 GTO lub Brabusem CLS V12 Rocket 800 można, prawdopodobnie dlatego powstało w tylko jednym egzemplarzu.
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3000 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki KKK
- Moc maksymalna: 650 KM przy 7300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 216,67 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm przy 3800 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 365 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 340 mm
- Koła przednie: 11,0 x 18” BBS lub ATS
- Koła tylne: 11,0 x 18” BBS lub ATS
- Opony przednie: 315/30 R 18 Toyo lub Pirelli
- Opony tylne: 315/30 R 18 Toyo lub Pirelli
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1320 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,03 kg/KM
- Długość: 4702 mm
- Szerokość: 1937 mm
- Wysokość: 1364 mm
- Rozstaw osi: 2260 mm
Osiągi (pomiar AB Sportscars):
- Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,20 s
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,95 s
- Przyspieszenie 0-130 km/h: 4,60 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 6,50 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,80 s
- Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,10 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 3,50 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 4,90 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 10,88 s
- Czas okrążenia toru Oschersleben: 1:34,37 min
- Prędkość maksymalna: 320 km/h
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 32,7 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,4 m
- Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 146,9 mblock position=\inside6437/block
Źródło: AB Sportscars