DPF, GPF, FAP i SCR – wielu to myli. Czym się różnią systemy oczyszczania spalin?

W ostatnim czasie spotkałem się z licznymi dyskusjami na temat systemów oczyszczania spalin. Osoby kupujące nowsze auta zwracają na to uwagę, ale często mylą pojęcia DPF, GPF i SCR. Wyjaśniam, czym różnią się te rozwiązania.

System oczyszczania spalin w nowoczesnym silniku Diesla
System oczyszczania spalin w nowoczesnym silniku Diesla
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AUDI AG
Marcin Łobodziński

04.09.2024 10:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Filtr DPF to rozwiązanie znane już od końcówki lat 90. Jako pierwsi do powszechnego użytku wprowadzili go Francuzi w swoich samochodach wyposażonych w silniki Diesla oparte na wtrysku Common Rail, czyli popularnych jednostkach oznaczonych jako HDI.

Francuzi opracowali filtr cząstek stałych FAP, czyli tzw. mokry. Zasada jego działania polegała na wypalaniu filtra z użyciem płynu Eloys, który wspomagał proces w niekorzystnych warunkach. Niemieckie firmy pracowały nad podobnym rozwiązaniem, ale bez dodatku Eloys, czyli tzw. suchy filtr DPF.

Zapoznaj się z pełną treścią przy użyciu darmowego konta

Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.