Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę?
Jeżeli mowa o zapotrzebowaniu na benzynę przy rozruchu lub o niektórych sytuacjach w przypadku instalacji LPG, zamontowanej do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, to nie ma w tym nic nienormalnego. Może on zużywać minimalne ilości tego paliwa. Jest jednak sytuacja, w której silnik pracując na gazie, zużywa benzynę, choć nie powinien.
26.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Motor zasilany gazem LPG potrzebuje w niektórych sytuacjach również benzyny. W instalacjach z wtryskiem sekwencyjnym (wtrysk gazu w fazie lotnej), uruchamianie silnika zwykle odbywa się właśnie na tym paliwie. Natomiast w systemach, które pracują w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, konieczny bywa jej dotrysk w celu schłodzenia układu wtryskowego.
Pb95 lub Pb98 może być też paliwem, gdy silnik jest mocno obciążony. Podobne rozwiązanie stosuje się w jednostkach napędowych o dużej mocy, pracujących na sekwencyjnej instalacji gazowej. Niestety, bywa czasami tak, że wskaźnik poziomu benzyny opada, podczas gdy motor pracuje wyłącznie na gazie. Z czego to wynika? Dzieje się tak wyłącznie za sprawą elektroniki odpowiedzialnej za… wskaźnik poziomu paliwa. Fachowcy od LPG nazywają to pozornym zużyciem benzyny.
Zobacz także
Czym jest pozorne zużycie benzyny?
W niektórych modelach samochodów, wskaźnik paliwa nie działa na podstawie czujnika poziomu benzyny w zbiorniku, lecz z wykorzystaniem danych przesyłanych z jednostki sterującej pracą silnika. Sterownik odczytuje czasy otwarcia wtryskiwaczy. Na podstawie tego oblicza nie tylko średnie zużycie paliwa, podawane przez komputer pokładowy, ale także jego poziom w zbiorniku.
W samochodzie z instalacją gazową, wtryskiwacze benzynowe nie pracują gdy motor spala LPG. Sterownik mimo to wysyła do nich polecenie otwarcia. W instalacjach sekwencyjnych są one niezbędne do pracy systemu gazowego. Wynika to z faktu, że używa on ich do otwierania własnych wtryskiwaczy.
Poziom paliwa podawany przez wskaźnik nie jest więc informacją o stanie rzeczywistym, ale wartością wyliczoną na podstawie danych pośrednich. Co ważne, będzie on prawidłowo wskazywany po wyłączeniu zapłonu i ponownym jego włączeniu. Wynika to z faktu, że sterownik po uruchomieniu porównuje swoje wcześniejsze wyliczenia z informacją z czujnika poziomu paliwa w zbiorniku.
Jeżeli różnica będzie zbyt duża, uwzględni to i dokona korekty. Z tym bywa jednak różnie, ponieważ w niektórych autach działa to tylko przy określonej ilości paliwa w zbiorniku. W innych samochodach różnica pomiędzy informacją z pływaka a tą ze sterownika musi wynosić około 10 litrów.
Tego typu sytuacjom można zapobiec na dwa sposoby. Pierwszym jest zastosowanie emulatora, który symuluje dotankowanie i zmusza elektronikę pokładową do korekty wskazań na instrumencie pokazującym poziom paliwa.
Innym, stosowanym przez producentów montujących instalacje gazowe w fabryce, jest zmiana sposobu odczytywania ilości benzyny przez komputer. Wskazanie ilości pozostałego paliwa jest tam ustalane na podstawie czujnika poziomu benzyny.
Do opisanej sytuacji, czyli do tzw. pozornego zużycia benzyny dochodzi w przypadku niektórych modeli grupy PSA oraz marek Chevrolet, Honda, Mercedes i Renault.