Dacia Duster - facelifting i silnik 1,2 TCe
W tym roku na wrześniowych targach we Frankfurcie Dacia zaprezentowała światu Dustera po faceliftingu. Rumuńska marka nie opublikowała jednak wówczas zbyt wielu zdjęć modelu. Czas to naprawić, przy okazji informując o nowej jednostce napędowej.
03.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 13:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W tym roku na wrześniowych targach we Frankfurcie Dacia zaprezentowała światu Dustera po faceliftingu. Rumuńska marka nie opublikowała jednak wówczas zbyt wielu zdjęć modelu. Czas to naprawić, przy okazji informując o nowej jednostce napędowej.
Kiedy Dacia Duster pojawiła się na rynku miała być najtańszym SUV-em oraz najtańszym autem z napędem na cztery koła. Bardzo prosta konstrukcja, jednostki napędowe z palety Renault oraz niezbyt dobra jakość wykończenia, na którą wszyscy przymykali oko ze względu na dobry stosunek ceny do jakości.
Jak się jednak okazało, przy okazji faceliftingu przeprowadzanego na ogół w połowie cyklu obecności samochodu na rynku, Rumuni doszli do wniosku, że Duster mógłby być odrobinę bardziej komfortowym autem.
Zaczęli od stylistyki dokładając delikatne offroadowe smaczki w postaci orurowania, grilla ze srebrnymi wstawkami, nowej palety felg aluminiowych oraz kolorów lakieru. To jednak nie wszystko. Dacia Duster nie była super wygodnym autem, radio grało gorzej niż głośnik pielgrzymkowy, a po kilkuset kilometrach prawa ręka odpadała ze względu na brak podłokietnika.
Pomimo tego, że nie zwiększono ceny bazowego modelu, kilka z tych rzeczy udało się poprawić. Teraz w standardzie auto będzie wyposażone w cztery poduszki powietrzne oraz układ electronic stability control (ESC). Za dopłatą będą dostępne takie opcje jak system nawigacji Media Nav, tempomat z limiterem prędkości czy czujniki parkowania z tyłu. Co więcej, we wnętrzu pojawił się podłokietnik, skórzana tapicerka oraz nowy system audio.
Sporo zmian zaszło także pod maską, gdzie pojawiła się nowa turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,2 l TCe. Silnik generuje moc 125 KM oraz 205 Nm momentu obrotowego, z czego już 90% dostępne jest od 1500 obr./min. Z tą jednostką napędową Dacia Duster z napędem na przednią oś spala średnio 6,3 l benzyny na 100 km emitując 145 g CO2 na każdy przejechany kilometr.
Dzięki połączeniu silnika z sześciobiegową manualną przekładnią auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s. Pozostałe jednostki napędowe bez zmian, czyli wolnossące 1,6 l o mocy 105 KM współpracujące nawet z instalacją gazową, a także 90- lub 110-konny turbodiesel 1,5 l. Na koniec, jednym z parametrów poprawionych przez Dacię jest poziom hałasu we wnętrzu. Dzięki sześciobiegowe skrzyni manualnej przy prędkości 130 km/h we wnętrzu jest taki sam poziom hałasu jak w wersji sprzed faceliftingu już przy 90 km/h.
Źródło: Carscoops