Dacia bez drzwi, szyby i reflektora pokazuje co planuje marka. Oto prawdziwy manifest
Przypomina pojazd księżycowy, ma tylko jeden reflektor i wyjmowany akumulator. Manifesto to eksperyment Dacii, który pokazuje, w którą stronę zmierza marka – i nie jest to tylko i wyłącznie budżetowość.
16.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie ma drzwi, nie ma drugiego reflektora, nie ma przedniej szyby. Złośliwi powiedzą, że to nowy pomysł Dacii na obniżenie kosztów. Jeśli jednak odsuniemy żarty na bok, Manifesto wskazuje, w którą stronę chce iść marka. I wielka szkoda, że ten koncept nie zostanie skierowany do produkcji, ale niektóre jego elementy już tak.
Manifesto nie ma multimediów, bo tę rolę przejmuje telefon komórkowy kierowcy umieszczony w uchwycie. Z kolei mocowanie akcesoriów jest możliwe w szerokim zakresie dzięki autorskiemu systemowi Youclip (i tablicy korkowej). Rolę myjni może przejąć wąż ogrodowy, bo tak też można wyczyścić wnętrze, a i pokrowce foteli można szybko zmienić w śpiwory.
No dobrze, ale co to ma wspólnego z Dusterem czy Joggerem? Dacia stawia na dostarczenie tylko podstawowego, kluczowego wyposażenia. Planowane jest postawienie większego nacisku na telefony komórkowe, które w połączeniu z aplikacją Dacii zastąpią klasyczne ekrany, systemy i nawigacje (choć i one będą dostępne w wyższych wersjach wyposażenia). Trwają prace nad systemem badającym uwagę kierowcy przy wykorzystaniu np. przedniej kamerki smartfona.
Co dalej? Dacia zauważyła większe zainteresowanie wypadami za miasto, więc przygotowuje skrzynkę do Joggera, którą można przekształcić w łóżko. Cena jeszcze nie jest znana, ale przedstawiciele marki zapewnili mnie, że będzie atrakcyjna.
Dacia już teraz rezygnuje z chromowanych elementów i zmienia swoją identyfikację wizualną, co widać szczególnie na pasach przednich samochodów. Co więcej, części nadwozia będą wykonywane z materiału o nazwie Starkle, który został uzyskany w ramach przetwarzania plastiku. O ile jeszcze nie będzie on tak widoczny na autach stojących już w salonie, o wiele więcej wykorzysta się go w przypadku nowego Dustera czy Bigstera (wielkości mniej więcej Tiguana Allspace). O tych nowościach marka będzie komunikowała w przyszłym roku.