Dać kopa – Manhart M5 MH5 S Biturbo Stage 4 (2013)
Już dwa razy pisałem o BMW M5 przerobionym przez Manharta. Najpierw była to wersja 633-konna, a potem odmiana o mocy 646 KM. Teraz to ostatnie auto tuner podciągnął do 700 KM.
25.03.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dwa dni temu przy okazji opisywania 700-konnego BMW M6 firmy Manhart wspomniałem o tym, że M-piątka o takiej samej mocy już przeszła pierwsze testy drogowe.
Przypomnę, że do BMW M5 Manhart oferuje też cztery poziomy modyfikacji silnika – tak samo jak do M-szóstki. Wszystko jest bardzo proste, bo oba samochody mają tę samą jednostkę napędową, która w fabrycznej konfiguracji osiąga moc 560 KM i moment obrotowy 680 Nm.
W M5 4,4-litrowy motor V8 po tuningu może rozwijać moc 620 KM (Stage 1), 640 KM (Stage 2), 670 KM (Stage 3) oraz 700 KM (Stage 4). Wszystko zależy od zaawansowania modyfikacji przeprowadzanych przez Manharta. Mogą one obejmować tylko mapy silnika albo również fragment lub cały układ wylotowy. Do tego może zostać wymieniony układ dolotu powietrza do jednostki napędowej.
Sedan w najmocniejszej wersji ma też w pełni regulowane zawieszenie renomowanego KW oraz felgi ADV.1 o średnicy 21”. Z przodu obręcze mają 9,5”, a z tyłu 10,5” szerokości. Niemcy zdecydowali się na opony o rozmiarze 265/30 z przodu i 305/25 z tyłu.
Karoseria jest oklejona szarą matową folią, ale to nie jedyna zmiana na niej. Klapa silnika jest teraz z włókna węglowego. Z tego samego kompozytu tuner zrobił przedni spojler i lotkę na pokrywie bagażnika. Pod tylnym zderzakiem znalazła się imitacja dyfuzora.
Gdy poprzednim razem pisałem o tym BMW M5, auto miałoniespełna 650 KM mocy maksymalnej i po zdjęciu ogranicznika prędkości osiągało 316 km/h. Teraz wóz ma dokładnie 700 KM mocy i 860 Nm momentu obrotowego. Co prawda tuner nie zmierzył jeszcze prędkości maksymalnej ani przyspieszenia do setki tego samochodu, ale podał czasy innych przyspieszeń.
700-konna M-piątka potrzebuje 6,30 s na rozpędzenie się od 100 do 200 km/h. To o 1,90 s szybciej niż w normalnym M5. Z kolei od 80 do 250 km/h podkręcony wóz przyspiesza w 14,10 s, czyli o 5,80 s szybciej niż fabryczna konstrukcja. BMW ma zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów, a badania odbywały się z przekładnią ustawioną w tryb automatyczny.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 700 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 159,27 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 860 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Koła przednie: 9,5 x 21″ ADV.1 MHR08 Deep Concave
- Koła tylne: 10,5 x 21″ ADV.1 MHR08 Deep Concave
- Opony przednie: 265/30 R 21
- Opony tylne: 305/25 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1945 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,78 kg/KM (seryjny – 3,47 kg/KM)
- Długość: 4910 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Rozstaw osi: 2968 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 100-200 km/h: 6,30 s (kickdown)
- Przyspieszenie 80-250 km/h: 14,10 s (kickdown)
Źródło: Manhart