Co to jest nadsterowność i podsterowność?
Nadsterowność i podsterowność są właściwościami pojazdu, widocznymi podczas jazdy po łuku, przejawiającymi się tendencją do zmiany średnicy okręgu, po którym się on porusza, względem tego, po którym poruszać się powinien zgodnie z kątem skrętu kierownicy.
03.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nadsterowność
Nadsterowność polega na zmniejszaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół tylnej osi, który z kolei może wynikać z rozkładu mas w pojeździe oraz nadmiernej mocy, dostarczonej w danym momencie na koła.
Przenoszą się one na zewnętrzną część łuku, a co za tym idzie, samochód obraca się wokół osi pionowej i kieruje się przodem do strony wewnętrznej.
Tendencję do nadsterowności mają przede wszystkim pojazdy z napędem na tylną oś. Poślizg nadsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów.
Zobacz także
Podsterowność
Podsterowność polega na powiększaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół na przedniej osi, który może być efektem rozkładu mas pojazdu z wyraźnym przeniesieniem na front oraz z chwilowego dostarczenia zbyt dużej mocy na koła przednie.
W związku z tym następuje wyniesienie pojazdu do zewnętrznej strony łuku, po którym powinien on jechać. W skrajnych przypadkach może on nawet poruszać się po linii zbliżonej do prostej.
Tendencje do podsterowności mają samochody z napędem na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu. Poślizg podsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów w określonych okolicznościach.