Co to jest LSPI? Występuje coraz częściej w nowych silnikach
Zjawisko to dotyczy głównie współczesnych silników, przede wszystkim wyposażonych we wtrysk bezpośredni. Choć jest znane od dziesięcioleci, nasiliło się wraz z coraz surowszymi normami emisyjnymi. Niszczy silnik powoli, ale skutecznie. Dlaczego występuje i czy można mu zapobiegać?
20.09.2024 | aktual.: 26.09.2024 20:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Spalanie stukowe, czyli samoczynny zapłon mieszanki paliwo-powietrze, któremu towarzyszy nagły, niekontrolowany wzrost ciśnienia, jest znane od lat i starano się je eliminować np. poprzez elektroniczną kontrolę zapłonu. Jednak wraz z ewolucją silników benzynowych i wzrostem ich obciążenia, wynikającym m.in. z turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku benzyny czy wysokiej temperatury spalania, zjawisko inicjacji spalania stukowego powróciło w nowej, bardziej niebezpiecznej formie.
Niedawno, bo w roku 2016, poznane zjawisko określono jako przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych (ang. low-speed pre-ignition, LSPI). Jego konsekwencje określano mianem spalania superstukowego.
Zapoznaj się z pełną treścią przy użyciu darmowego konta
Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.