Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym?
Niebieski, biały, a może szary dym wydobywający się z rury wydechowej? To może to świadczyć o nieprawidłowym spalaniu mieszanki lub spalaniu oleju silnikowego.
25.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czarny i szary dym w silniku benzynowym?
W przeciwieństwie do silników wysokoprężnych, motory zasilane benzyną bardzo rzadko kopcą na czarno, ale jednak się to zdarza. Szczególnie wtedy gdy zawodzi układ odpowiadający za sterowanie pracą silnika. Za czarne spaliny wylatujące z rury wydechowej auta benzynowego należy winić nieprawidłowo działającą sondę lambda.
Jej usterka powoduje niewłaściwy skład mieszanki. Ponadto, w nowszych motorach z wtryskiem bezpośrednim, w ich wnętrzu gromadzi się duża ilość nagaru. Podczas rozruchu część może się wydostać przez rurę wydechową, ale jest to sytuacja sporadyczna i chwilowa.
Nieco podobnym, a zarazem częstszym zjawiskiem są spaliny w kolorze szarym. Tu również chodzi o zły skład mieszanki, a konkretnie o przedawkowanie benzyny w stosunku do powietrza (bogata mieszanka). Zwykle na szaro benzyniaki kopcą tuż po rozruchu, ponieważ działa wówczas układ nagrzewania silnika (tzw. ssanie).
Jeżeli jednak szary dym pojawia się dłużej niż przez kilka pierwszych minut, należy szukać przyczyny. Bywa często, że winowajcą jest uszkodzony czujnik temperatury silnika i jednostka cały czas pracuje jakby się rozgrzewała.
Niebieski dym w silniku benzynowym
Niebieski dym niezależnie od paliwa zawsze oznacza spalanie oleju silnikowego. Podobnie jak w dieslu, również w silniku benzynowym, przyczyn kopcenia na niebiesko należy szukać w pierścieniach tłokowych lub uszczelniaczach zaworów. W modelach wyposażonych w turbodoładowanie wystarczy wyciek oleju z turbosprężarki by ten trafił do komór spalania. Silnik może również zasysać olej przez odmę i wówczas także spaliny przybiorą niebieskie barwy.
Biały dym w silniku benzynowym
Tu również mamy sytuację analogiczną do powyższej. W silniku biały dym zawsze oznacza przedostanie się płynu chłodzącego do komór spalania. Z całą pewnością usterki należy szukać w miejscu połączenia bloku silnika z głowicą. Najczęściej jest to uszkodzenie uszczelki pod głowicą, rzadziej uszkodzenie samego bloku lub głowicy.
W silniku benzynowym, podobnie jak w dieslu jasne spaliny to rzecz normalna przy porannym rozruchu w niskiej temperaturze. W układzie wydechowym gromadzi się woda zamieniana podczas pracy silnika w parę.