Citroen DS3 WRC - nowa broń Loeba
Citroen zaprezentował oficjalnie swoją najnowszą broń, którą Sebastien Loeb i jego pilot Daniel Elena zmierzą się z resztą stawki w przyszłorocznych mistrzostwach świata w rajdach samochodowych. Jak prezentuje się rajdowy hatchback Citroena?
30.09.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy DS3 WRC spełnia wszystkie wymagania FIA, które obowiązywać będą w przyszłorocznym sezonie rajdów WRC. W roku 2011 auta biorące udział w tej klasie rajdów samochodowych będą musiały mieć pod maską turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra, o mocy nieprzekraczającej 300 koni mechanicznych i 350 Nm momentu obrotowego.
Wcześniejsza rajdówka Citroena - C4 WRC, którą w tym roku Loeb walczy o swój siódmy tytuł mistrzowski, jest napędzana dwulitrowym turbodoładowanym motorem o mocy 320 koni mechanicznych. Zmniejszenie pojemności jednostki napędowej i zejście o segment niżej (C4 to kompakt) podyktowane są redukcją kosztów budowy pojazdu. Przy okazji producenci mają szansę nabyć nowe doświadczenia w związku z downsizingiem silników.
DS3 WRC bazuje wprawdzie na konstrukcji sprzedawanego w salonach modelu DS3, jednak w przypadku odmiany WRC zastosowano zupełnie inne podzespoły. Do złożenia klatki, która chroni kierowcę oraz pilota podczas ewentualnego wypadku, użyto aż 40 metrów stalowej rury. Ponadto fabryczny DS3 nie ma napędu na obie osie.
Aby poprawić aerodynamikę, auto dostało zestaw spojlerów zgodny z obowiązującymi przepisami FIA. DS3 z poszerzonymi nadkolami, w których mieszczą się 18-calowe obręcze z wyczynowymi oponami (w ustawieniach na asfalt), mierzy 182 centymetry, dokładnie tyle samo, ile przewiduje regulamin.
Pod felgami mieszczą się wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy (przód) 355 mm na asfalt i 300 mm na szuter oraz (tył) 300 mm. Tarcze ściskane są przez czterotłoczkowe zaciski, które chłodzi ciecz. Taki układ hamulcowy zapewnia maksymalną siłę hamowania w każdych warunkach.
300 koni mechanicznych i 350 Nm momentu obrotowego dostępnych od 3250 obrotów na minutę wędruje na obie osie za pośrednictwem sześciobiegowej sekwencyjnej przekładni. Za rozdzielenie napędu odpowiada umieszczony z przodu dyferencjał, dopiero potem moc przekazywana jest na tylną oś. Ponieważ centralny dyfer jest zabroniony przez FIA, Citroen DS3 wykorzystuje hydrauliczny hamulec ręczny do odłączania tylnej osi.
Do pracy nad nowym autem Citroen zaprosił czwórkę swoich kierowców, którzy w przyszłym roku zasiądą za kierownicą DS3. Sebastien Loeb, Philipe Bugalski, Dani Sordo i Sebastien Ogier również mają swój udział w tworzeniu tej rajdówki.
Oficjalny debiut DS3 WRC odbędzie się podczas Rajdu Szwecji, pierwszej przyszłorocznej rundy WRC, 10-13 lutego 2011. Ciekawe, co pokaże konkurencja i czy Sebastien Loeb zdobędzie kolejny tytuł rajdowego mistrza świata.[block position="inside"]8653[/block]
Źródło: WCF