Chodnik na nowo. Co w praktyce się zmieni w parkowaniu i jeździe rowerem?
Nowa definicja chodnika wchodzi w życie z dniem 21 września 2022 roku. Niektórzy twierdzą, że kierowcy nie będą mogli parkować, inni, że parkowanie będzie trudniejsze i niezrozumiałe. Więc wyjaśniam wszelkie wątpliwości.
31.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zgodnie z Ustawą z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw zmienia się definicja chodnika wraz z dniem 21 września. Jakby tego było mało, chodnik przestaje być chodnikiem w postaci budowli, a stanie się jedynie obszarem na budowli, która będzie drogą dla pieszych, a do 20 września chodnikiem. Oto różnice w definicjach:
Do 20 wrzesnia | Od 21 września | |
---|---|---|
Definicja | chodnik – część drogi przeznaczona do ruchu pieszych | chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch |
Różnice | Do 20 wrzesnia | Od 21 września |
chodnik jest częścią drogi jako całości, czyli wraz z jezdnią | chodnik jest tylko częścią drogi dla pieszych | |
chodnik jest przeznaczony do ruchu pieszych, a warunkowo może pełnić inne funkcje, jak zatrzymanie pojazdu czy ruch rowerów | chodnik będzie przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych, więc traci inne jego dotychczasowe funkcje |
Warto jeszcze zaznaczyć, że w nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym zdefiniowano dotąd niezdefiniowaną drogę dla pieszych, która od 21 września będzie: "drogą lub częścią drogi przeznaczoną do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch oraz pełnienia innych funkcji, w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów".
Zgodnie z ustawą, dotychczasowe niezbyt precyzyjnie zdefiniowane chodniki stają się drogami dla pieszych.
Dopiero na tych drogach dla pieszych wyznaczane będą chodniki, jako strefy przeznaczone wyłącznie dla pieszych oraz osób korzystających z urządzeń wspomagania ruchu (np. rolki, wózek inwalidzki).
Stąd też różnice w przepisach dotyczące zatrzymania i postoju pojazdu na dotychczasowych chodnikach, a od 21 września na drogach dla pieszych. Przyjrzyjmy się tym różnicom zaczynając od przepisów.
Do 20 września | Od 21 września |
---|---|
Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że: | Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że: |
1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju; | 1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju; |
2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m; | 2) szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych; |
3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni. | 3) pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni. |
Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi. | Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na drodze dla pieszych tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi. |
Jak jest, a jak będzie?
Naprawdę istotna różnica polega na zrozumieniu definicji chodnika oraz na przestrzeni pozostawionej dla pieszych, czyli mowa o drugim warunku w tabeli.
Obecnie parkowanie na chodniku wiąże się z pozostawieniem przestrzeni dla pieszego o szerokości 1,5 metra. Od 21 września będzie teoretycznie prościej, bo wystarczy tak postawić pojazd (na drodze dla pieszych), by nie najechać na chodnik (będący częścią tej drogi).
Niestety zawarto też warunek, że chodnik nie może mieć mniej niż 1,5 metra, więc teoretycznie dochodząc do pewnego absurdu – i tak trzeba będzie mieć miarkę w samochodzie.
W praktyce będzie łatwiej, bo chodniki muszą zostać oznaczone, a na nowo budowanych drogach dla pieszych mają mieć co najmniej 1,8 m szerokości. Łatwiej będzie też służbom w egzekwowaniu tego przepisu, ponieważ funkcjonariusze nie będą musieli odmierzać przestrzeni dla każdego zaparkowanego auta, tylko sprawdzą te, które najechały na chodnik. Oczywiście jeśli chodnik będzie węższy niż 1,5 m, to każdy postawiony przy nim pojazd nie spełnia warunków w przepisach.
Co jeszcze jest istotne?
Ustawodawca definiując chodnik jako drogę wyłącznie dla pieszych wykluczył nie tylko ruch, ale i postój na nim roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Mówiąc wprost – chodnik ma być przestrzenią tylko dla ruchu pieszych i do niczego innego. W przyszłości nie będzie można na nim również rozstawić straganu, na przykład sprzedawać kwiatów czy owoców. To będzie dopuszczalne wyłącznie na drodze dla pieszych poza chodnikiem.
Oczywiście rowerzyści znikną z chodników, ale dopiero tych, które będą chodnikami zbudowanymi zgodnie z zasadami i w myśli znowelizowanych przepisów. Półprawdą, jeśli nie manipulacją jest informacja, że od 21 września nie będzie można jeździć rowerem po chodniku jak dotychczas. Będzie można po dawnym chodniku, a nie będzie można po chodniku wg nowej definicji. Rowerzyści nie znikną z chodników jako budowli, które staną się drogami dla pieszych.