Czy opłaca się zamawiać części zamienne z Niemiec? Sprawdzamy to na 5 przykładach
Elektronika, ubrania, a nawet niektóre produkty spożywcze w Niemczech nierzadko okazują się tańsze niż w Polsce, co skłoniło nas do zapoznania się z tamtejszym rynkiem części zamiennych. Na przykładzie 5 różnych modeli sprawdziliśmy, czy zamawiając podzespoły do swojego auta, warto wziąć pod uwagę ofertę zachodnich sąsiadów.
03.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie ulega wątpliwości, że Niemcy to kraj nastawiony na motoryzację. Jest nie tylko największym, europejskim eksporterem aut, ale i części zamiennych. Przekłada się to na bardzo bogatą ofertę. Klienci z całego świata poszukujący nawet rzadszych podzespołów do mniej popularnych aut mają większe szanse na znalezienie ich w Niemczech niż w pozostałych krajach Starego Kontynentu. W Polsce również nie brakuje osób, które kupują części za Odrą. Jak pokazuje przeprowadzona przez nas analiza - trudno im się dziwić.
Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło Autoteile (niem. części samochodowe), by ujrzeć bardzo długą listę niemieckich sklepów internetowych. Niektóre z nich tłumaczą nawet swoje strony na język polski lub posiadają oficjalną filię w naszym kraju, choć fizycznie funkcjonują na terenie Niemiec, co tylko potwierdza, że zainteresowanie Polaków częściami z Niemiec jest niemałe.
Łatwo to zrozumieć już po kilku minutach spędzonych na stronach największych niemieckich sklepów motoryzacyjnych, gdzie liczba oferowanych produktów jest zazwyczaj większa, a ceny często okazują się niższe lub w najgorszym wypadku porównywalne z polskimi. Sprawdziliśmy to, porównując koszty zakupu podstawowych części do 5 modeli aut różniących się wiekiem, pochodzeniem, segmentem rynku i charakterem.
W badaniu wzięliśmy pod uwagę uśrednione oferty popularnych sklepów internetowych - 3 działających w Polsce i 3 z Niemiec. Porównywaliśmy ze sobą dokładnie te same części, wyszukując je po numerach seryjnych producenta. Poszukiwaliśmy części dla kompaktowego modelu koncernu Volkswagena, francuskiego kombi klasy średniej i włoskiego sedana o sportowym zacięciu.
Pod uwagę wzięliśmy też dość rzadki i leciwy model z Japonii w ostrej wersji oraz hot hatcha, który w Niemczech cieszył się znacznie większą popularnością niż w Polsce. W przypadku tego auta zdecydowanie opłaca się zamawiać części z Niemiec:
Ford Focus ST 170 2.0 2002
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Koło dwumasowe LUK 415 0258 10 | 1588 | 847 |
Zestaw rozrządu SKF VKMA 34105 | 321 | 329 |
Tarcza hamulcowa przód TRW DF4250 | 154 | 85 |
Alternator Magnetti Marelli 943314751010 | 470 | 483 |
Kompresor klimatyzacji VALEO 699326 | 976 | 817 |
Suma: | 3509 | 2561 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Jak widać, najwięcej zaoszczędzimy na kole dwumasowym oraz tarczach hamulcowych, ale inne podzespoły także wypadają korzystnie. Tak wysokie ceny części w Polsce mogą wynikać z faktu, że w przeciwieństwie do standardowego Focusa, ST170 stanowi bardzo rzadki widok na naszych drogach. To samo można powiedzieć o krótko produkowanym wariancie Alfy Romeo 159 wyposażonym w pożądany, benzynowy silnik o mocy 200 KM.
Alfa Romeo 159 1,8 TBi 2011
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Koło dwumasowe Valeo 836041 | 1349 | 1284 |
Zestaw rozrządu SKF VKMC 02212 | 432 | 453 |
Tarcza hamulcowa przód TRW DF6121 | 309 | 297 |
Alternator Valeo 0 986 083 300 | 1265 | 915 |
Kompresor klimatyzacji Valeo 813255 | 1450 | 1382 |
Suma: | 4805 | 4331 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Ceny części zamiennych do Alfy Romeo nie należą do najtańszych. Zamawianie ich zza Odry może okazać się dobrym pomysłem na obniżenie kosztów utrzymania. To samo można powiedzieć o samochodach francuskich.
Peugeot 508 2,0 BlueHDi 2015
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Koło dwumasowe Valeo 836172 | 1792 | 1318 |
Zestaw rozrządu Gates – KP25672XS | 466 | 445 |
Tarcza hamulcowa przód TRW DF6121 | 125 | 128 |
Alternator Eurotec 12090868 | 1300 | 1241 |
Kompresor klimatyzacji Van Wezel 4000K322 | 1485 | 1108 |
Suma: | 5186 | 4240 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Kolejny model, który cieszył się większym wzięciem w Niemczech niż w Polsce, co może tłumaczyć różnice w cenach części. Warto zauważyć, że podobnie jak w przypadku Forda, u naszych sąsiadów wyjątkowo opłaca się zamówić koło dwumasowe.
Niestety Niemcy nie zawsze okazują się tańszą opcją, czego dowód stanowią poniższe przykłady:
Honda Accord Type-R 2,2 2000
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Zestaw sprzęgła Aisin KH-071A | 870 | 830 |
Zestaw rozrządu SKF VKMA 93014 | 456 | 389 |
Tarcza hamulcowa przód Zimmermann 280.3158.52 | 323 | 345 |
Alternator Lucas LRA02024 | 787 | 915 |
Kompresor klimatyzacji Lucas ACP307 | 1250 | 1241 |
Suma: | 3686 | 3720 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Rzadki, lecz nieskomplikowany technicznie model z Japonii jest autem stosunkowo tanim w utrzymaniu. W przypadku Hondy ceny części pomiędzy Niemcami a Polską właściwie się nie różnią, lecz za zachodnią ofertą może przemawiać ich większa dostępność. Największym zaskoczeniem jest jednak najpopularniejszy model w naszym zestawieniu:
Seat Leon 1,4 TSI 2015
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Zestaw sprzęgła Sachs 3000 950 072 | 952 | 907 |
Zestaw rozrządu CONTITECH – CT 1167 K1 | 313 | 393 |
Tarcza hamulcowa przód ATE 24.0125-0145.1 | 163 | 184 |
Alternator Bosch 0 986 083 790 | 939 | 1018 |
Kompresor klimatyzacji Valeo 699357 | 830 | 950 |
Suma: | 3197 | 3452 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Jak widać na przykładzie stosunkowo młodej i popularnej propozycji koncernu Volkswagena, przeciętne ceny części zamiennych - poza np. sprzęgłem - są w Niemczech nieco wyższe niż w Polsce. Jeśli posiadacie takie auto lub jego koncernowe rodzeństwo korzystające z podobnych podzespołów, raczej nie zaoszczędzicie kupując części za granicą. Leon/Golf/Octavia są idealnym, choć zaskakującym przykładem na to, że lokalne pochodzenie wcale nie musi przekładać się na atrakcyjniejsze koszty utrzymania.
Na podstawie przedstawionych przykładów nietrudno wysnuć wniosek, że im popularniejsze i mniej skomplikowane technicznie auto, tym mniejsze różnice w cenach części zamiennych. Niemiecką ofertą powinni więc zainteresować się raczej posiadacze nietuzinkowych pojazdów, a w szczególności modeli, które cieszyły się dużo większym wzięciem na Zachodzie niż w Polsce.
Jak pokazuje przykład Peugeota, Alfy, czy Forda, kupując u naszych sąsiadów, możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto wspomnieć, że łączny koszt zakupu wszystkich części wymienionych w powyższych tabelach wyniósł 20 365 zł dla Polski i 18 304 zł dla Niemiec. Oznacza to, że w opisywanych przez nas przypadkach, niemiecka oferta okazała się tańsza o 10,2 procent.
Co więcej, nie musicie martwić się wysyłką, czy zwrotami - gdyż koszty operacyjne nie różnią się od polskich, a unijne prawo zabezpiecza interes klienta. Czy zatem warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.