Czy opłaca się zamawiać części zamienne z Niemiec? Sprawdzamy to na 5 przykładach

Elektronika, ubrania, a nawet niektóre produkty spożywcze w Niemczech nierzadko okazują się tańsze niż w Polsce, co skłoniło nas do zapoznania się z tamtejszym rynkiem części zamiennych. Na przykładzie 5 różnych modeli sprawdziliśmy, czy zamawiając podzespoły do swojego auta, warto wziąć pod uwagę ofertę zachodnich sąsiadów.

Internet umożliwia łatwy i szybki zakup części z zagranicy.
Internet umożliwia łatwy i szybki zakup części z zagranicy.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

03.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nie ulega wątpliwości, że Niemcy to kraj nastawiony na motoryzację. Jest nie tylko największym, europejskim eksporterem aut, ale i części zamiennych. Przekłada się to na bardzo bogatą ofertę. Klienci z całego świata poszukujący nawet rzadszych podzespołów do mniej popularnych aut mają większe szanse na znalezienie ich w Niemczech niż w pozostałych krajach Starego Kontynentu. W Polsce również nie brakuje osób, które kupują części za Odrą. Jak pokazuje przeprowadzona przez nas analiza - trudno im się dziwić.

Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło Autoteile (niem. części samochodowe), by ujrzeć bardzo długą listę niemieckich sklepów internetowych. Niektóre z nich tłumaczą nawet swoje strony na język polski lub posiadają oficjalną filię w naszym kraju, choć fizycznie funkcjonują na terenie Niemiec, co tylko potwierdza, że zainteresowanie Polaków częściami z Niemiec jest niemałe.

Łatwo to zrozumieć już po kilku minutach spędzonych na stronach największych niemieckich sklepów motoryzacyjnych, gdzie liczba oferowanych produktów jest zazwyczaj większa, a ceny często okazują się niższe lub w najgorszym wypadku porównywalne z polskimi. Sprawdziliśmy to, porównując koszty zakupu podstawowych części do 5 modeli aut różniących się wiekiem, pochodzeniem, segmentem rynku i charakterem.

W badaniu wzięliśmy pod uwagę uśrednione oferty popularnych sklepów internetowych - 3 działających w Polsce i 3 z Niemiec. Porównywaliśmy ze sobą dokładnie te same części, wyszukując je po numerach seryjnych producenta. Poszukiwaliśmy części dla kompaktowego modelu koncernu Volkswagena, francuskiego kombi klasy średniej i włoskiego sedana o sportowym zacięciu.

Pod uwagę wzięliśmy też dość rzadki i leciwy model z Japonii w ostrej wersji oraz hot hatcha, który w Niemczech cieszył się znacznie większą popularnością niż w Polsce. W przypadku tego auta zdecydowanie opłaca się zamawiać części z Niemiec:

Ford Focus ST 170 2.0 2002

Rodzaj częściPolskaNiemcy*
Koło dwumasowe LUK 415 0258 101588847
Zestaw rozrządu SKF VKMA 34105321329
Tarcza hamulcowa przód TRW DF425015485
Alternator Magnetti Marelli 943314751010470483
Kompresor klimatyzacji VALEO 699326976817
Suma:35092561

Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *

Jak widać, najwięcej zaoszczędzimy na kole dwumasowym oraz tarczach hamulcowych, ale inne podzespoły także wypadają korzystnie. Tak wysokie ceny części w Polsce mogą wynikać z faktu, że w przeciwieństwie do standardowego Focusa, ST170 stanowi bardzo rzadki widok na naszych drogach. To samo można powiedzieć o krótko produkowanym wariancie Alfy Romeo 159 wyposażonym w pożądany, benzynowy silnik o mocy 200 KM.

Alfa Romeo 159 1,8 TBi 2011

Rodzaj częściPolskaNiemcy*
Koło dwumasowe Valeo 83604113491284
Zestaw rozrządu SKF VKMC 02212432453
Tarcza hamulcowa przód TRW DF6121309297
Alternator Valeo 0 986 083 3001265915
Kompresor klimatyzacji Valeo 81325514501382
Suma:48054331

Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *

Ceny części zamiennych do Alfy Romeo nie należą do najtańszych. Zamawianie ich zza Odry może okazać się dobrym pomysłem na obniżenie kosztów utrzymania. To samo można powiedzieć o samochodach francuskich.

Peugeot 508 2,0 BlueHDi 2015

Rodzaj częściPolskaNiemcy*
Koło dwumasowe Valeo 83617217921318
Zestaw rozrządu Gates – KP25672XS466445
Tarcza hamulcowa przód TRW DF6121125128
Alternator Eurotec 1209086813001241
Kompresor klimatyzacji Van Wezel 4000K32214851108
Suma:51864240

Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *

Kolejny model, który cieszył się większym wzięciem w Niemczech niż w Polsce, co może tłumaczyć różnice w cenach części. Warto zauważyć, że podobnie jak w przypadku Forda, u naszych sąsiadów wyjątkowo opłaca się zamówić koło dwumasowe.

Niestety Niemcy nie zawsze okazują się tańszą opcją, czego dowód stanowią poniższe przykłady:

Honda Accord Type-R 2,2 2000

Rodzaj częściPolskaNiemcy*
Zestaw sprzęgła Aisin KH-071A870830
Zestaw rozrządu SKF VKMA 93014456389
Tarcza hamulcowa przód Zimmermann 280.3158.52323345
Alternator Lucas LRA02024787915
Kompresor klimatyzacji Lucas ACP30712501241
Suma:36863720

Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *

Rzadki, lecz nieskomplikowany technicznie model z Japonii jest autem stosunkowo tanim w utrzymaniu. W przypadku Hondy ceny części pomiędzy Niemcami a Polską właściwie się nie różnią, lecz za zachodnią ofertą może przemawiać ich większa dostępność. Największym zaskoczeniem jest jednak najpopularniejszy model w naszym zestawieniu:

Seat Leon 1,4 TSI 2015

Rodzaj częściPolskaNiemcy*
Zestaw sprzęgła Sachs 3000 950 072952907
Zestaw rozrządu CONTITECH – CT 1167 K1313393
Tarcza hamulcowa przód ATE 24.0125-0145.1163184
Alternator Bosch 0 986 083 7909391018
Kompresor klimatyzacji Valeo 699357830950
Suma:31973452

Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *

Jak widać na przykładzie stosunkowo młodej i popularnej propozycji koncernu Volkswagena, przeciętne ceny części zamiennych - poza np. sprzęgłem - są w Niemczech nieco wyższe niż w Polsce. Jeśli posiadacie takie auto lub jego koncernowe rodzeństwo korzystające z podobnych podzespołów, raczej nie zaoszczędzicie kupując części za granicą. Leon/Golf/Octavia są idealnym, choć zaskakującym przykładem na to, że lokalne pochodzenie wcale nie musi przekładać się na atrakcyjniejsze koszty utrzymania.

Na podstawie przedstawionych przykładów nietrudno wysnuć wniosek, że im popularniejsze i mniej skomplikowane technicznie auto, tym mniejsze różnice w cenach części zamiennych. Niemiecką ofertą powinni więc zainteresować się raczej posiadacze nietuzinkowych pojazdów, a w szczególności modeli, które cieszyły się dużo większym wzięciem na Zachodzie niż w Polsce.

Jak pokazuje przykład Peugeota, Alfy, czy Forda, kupując u naszych sąsiadów, możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto wspomnieć, że łączny koszt zakupu wszystkich części wymienionych w powyższych tabelach wyniósł 20 365 zł dla Polski i 18 304 zł dla Niemiec. Oznacza to, że w opisywanych przez nas przypadkach, niemiecka oferta okazała się tańsza o 10,2 procent.

Co więcej, nie musicie martwić się wysyłką, czy zwrotami - gdyż koszty operacyjne nie różnią się od polskich, a unijne prawo zabezpiecza interes klienta. Czy zatem warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (10)