Carrera znaczy mocniejszy - historii Porsche część 2 [geneza motoryzacji]
Gdyby spytać o najpopularniejsze lub najbardziej typowe samochody sportowe świata, to jest duża szansa na to, by najczęściej pojawiało się Porsche 911.
18.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche po raz pierwszy zaprezentował model 911 na międzynarodowej wystawie we Frankfurcie w 1963 roku. Pierwotnie do jego oznaczenia chciano użyć liczby 901. Wywołało to jednak sprzeciw Peugeota, który zastrzegł sobie prawo do korzystania z ciągu trzech cyfr z zerem w środku do oznaczania własnych modeli.
Auto zaprojektowane przez Ferry'ego Porsche nie miało już nic wspólnego z garbusem. Sylwetka i podstawowe elementy stylizacji okazały się niezmienne aż do dzisiaj. Pierwszy Porsche 911 miał sześciocylindrowy silnik w układzie bokser o pojemności dwóch litrów i mocy 140 KM. Samochód rozwijał prędkość 210 km/h. Auto miało m.in. asymetryczne światła mijania i ogrzewaną tylną szybę.
Miłośnicy marki z zainteresowaniem śledzili kolejne zmiany, jakich dokonywano w napędzie następnych modeli. Pojemność silników sukcesywnie wzrastała - z dwóch litrów pierwszej generacji 911 do 2,2 i 2,4 litra w jego kolejnych wersjach. Wkrótce pojawiła się nazwa Carrera, która miała podkreślać, że ta wersja 911 ma już większy silnik. W 1972 roku po raz pierwszy zaprezentowno wersję Carrera RS 2,7. Nowa nazwa pochodziła od legendarnego wyścigu Carrera Panamericana, który rozgrywano w latach pięćdziesiątych w Meksyku.
W 1974 roku niespodziewanie pojawił się model 911 Turbo 3,0. Niespodziewanie, bo na świecie szalał już kryzys energetyczny, a koncerny motoryzacyjne raczej starały się zmniejszać pojemność niż ją zwiększać. Doładowany silnik modelu 911 Turbo rozwijał moc 260 KM przy 5500 obrotach na minutę. Był to pierwszy samochód sportowy do codziennego użytku, którego moc zwiększono za pomocą turbosprężarki napędzanej spalinami.
Samochód otrzymał aluminiowe zderzaki malowane pod kolor nadwozia. Rok później do budowy nadwozia zaczęto wykorzystywać obustronnie ocynkowane blachy stalowe, udzielając początkowo sześcioletniej, a potem dziesięcioletniej gwarancji na perforację. W 1977 roku pojawiło się 911 Super Carrera, a jego silnik otrzymał pojemność trzech litrów i moc 180 KM. W 1979 roku 911 stał się pierwszym samochodem na świecie, w którym wykorzystano konwerter katalityczny, czyli katalizator wraz z sondą lambda. Auto napędzane było sześciocylindrowym silnikiem własnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. Budowa legendy trwała nadal.