70 km/h poza miastem. Kierowcy zapominają, a potem płacą

Wielu kierowców zna limity prędkości w miastach i poza nimi, zwłaszcza po wzroście mandatów. Jednak nie wszyscy są świadomi, że często przekraczają dozwoloną prędkość, nawet o tym nie wiedząc.

Podczas jazdy z przyczepą kierowcę obowiązują inne limity
Podczas jazdy z przyczepą kierowcę obowiązują inne limity
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD

07.05.2025 12:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kierowcy zespołów pojazdów, czyli samochodów z przyczepami, często nie zdają sobie sprawy z obowiązujących ich ograniczeń prędkości. Zgodnie z przepisami, każdy samochód z przyczepą tworzy zespół pojazdów. Definicje w "kodeksie drogowym" określają zespół pojazdów jako pojazdy połączone w celu poruszania się jako całość, z wyłączeniem holowania. Z kolei przyczepa to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia z innym pojazdem.

Ograniczenia prędkości dla zespołów pojazdów

Przepisy jasno określają, że maksymalna prędkość dla zespołów pojazdów wynosi:

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym,
  • 20 km/h w strefie zamieszkania,
  • 70 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • 80 km/h na autostradach, drogach ekspresowych lub dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami w każdym kierunku.

Nie ma znaczenia, czy pojazd jest osobowy czy ciężarowy. Jednak na polskich drogach często można zauważyć, że kierowcy samochodów osobowych z przyczepami nie stosują się do tych przepisów.

Problemy z przestrzeganiem przepisów

Z rozmów z kierowcami wynika, że często ignorują oni te ograniczenia, stosując się do limitów dla samochodów bez przyczep. Dla niektórych jazda z przyczepą jest naturalna, ale dla innych to wyzwanie. Niezależnie od umiejętności, fizyka pozostaje niezmienna, a przyczepa może sprawiać problemy. Przepisy ograniczają prędkość z kilku powodów:

  • Dłuższa droga hamowania zestawu niż samego samochodu,
  • Trudności w utrzymaniu prostego toru jazdy podczas awaryjnego hamowania,
  • Niższa stabilność zespołu pojazdów w porównaniu do samego auta,
  • Wrażliwość przyczepy na podmuchy wiatru, zwłaszcza z plandeką.

Warto również wspomnieć, że wiele zestawów na polskich drogach nie powinno być dopuszczonych do ruchu z powodu zbyt dużej masy rzeczywistej lub dopuszczalnej przyczepy. Często można to ocenić "na oko". Samochody dostawcze czy terenowe rzadko mają wystarczające możliwości techniczne, by legalnie ciągnąć lawetę z dwiema osobówkami. Podobnie, zwykłe osobówki rzadko mogą legalnie ciągnąć lawetę z inną osobówką.

Komentarze (4)