BMW X6
Po sporym sukcesie rynkowym modelu X5 BMW zdało sobie sprawę, że popularność SUV-ów będzie rosła jeszcze przez kilka lat. Kiedy więc w 2006 roku na rynku pojawiła się II generacja X5 oznaczona modelowo jako E70, Niemcy zabrali się do pracy nad zaskakującym projektem.
Początkowo miał być on wyłącznie eksperymentem, jednak centrala z Monachium po raz kolejny udowodniła, że potrafi zaryzykować i właśnie dlatego na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2008 roku BMW zaprezentowało zupełnie nowy typ pojazdu. Chociaż wszyscy nazwali go crossoverem, Niemcy do dziś stosują określenie SAC (Sports Activity Coupe). Nie bez powodu jest to nawiązanie do skrótu Sports Utility Vehicle (SUV), BMW X6 pochodzi bowiem od SUV-a.
Model ten jest bardziej wymysłem designerów i wizjonerów niż inżynierów czy księgowych. Prawdę mówiąc, jest to BMW X5 ze ściętym dachem, odrobinę bardziej muskularnymi przetłoczeniami nadwozia oraz usztywnionym zawieszeniem. BMW stworzyło więc pierwszego na świecie SUV-a z 5-drzwiowym nadwoziem przypominającym coupé.
Pas przedni został bardzo delikatnie zmieniony, jednak najbardziej w oczy rzuca się mocno pochylona przednia szyba. Tuż za nią nadwozie osiąga maksymalną wysokość 1690 mm, a potem stopniowo opada, kończąc się na krawędzi pokrywy bagażnika, tuż przy umieszczonych stosunkowo wysoko tylnych lamach. Z boku nadwozie przypomina kształt klina, a dynamiczną linię oraz muskulaturę auta podkreślają przetłoczenia na nadkolach, końcówki układu wydechowego wystające ze zderzaka oraz niewielkie boczne okna.
Skutecznie ograniczają one widoczność, podobnie zresztą jak tylna szyba. Pod względem praktycznym BMW X6 nie ma nic do zaoferowania. Bagażnik o pojemności 570 l to niezbyt wiele w tym segmencie, a przez bardzo długi czas auto dostępne było jedynie w 4-miejscowej wersji.
Auto zyskuje natomiast agresywną, wręcz pewną siebie sylwetką oraz właściwościami jezdnymi. BMW X6 wyposażone jest standardowo w napęd na 4 koła xDrive oraz 6-biegową automatyczną przekładnię. Za dopłatą dostępne są łopatki lub przyciski umieszczone przy kole kierownicy służące do zmiany przełożeń. Także dzięki temu, prowadząc X6, ma się wrażenie, jakby jechało się szybkim i ogromnym coupé.
Miłośnikom sportowej jazdy BMW oferuje specjalną wersję tego modelu oznaczoną legendarnym emblematem M. Pod maską X6 M pracuje jednostka V8 o pojemności 4,4 l, która dzięki pomocy 2 turbosprężarek produkuje aż 555 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego. Ważące 2380 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s i z łatwością osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.
BMW X6 M nie zostało pozbawione stylistycznych smaczków. Doposażono je w agresywniejszy zestaw spojlerów, sportowe fotele czy logo M, które umieszczono u dołu kierownicy. Kabina pasażerska BMW X6 do złudzenia przypomina tę z bliźniaczego X5, jest w niej jedynie odrobinę mniej miejsca na głowę, co odczują pasażerowie zajmujący pozycję z tyłu.
Miłośników ekologii z pewnością ucieszy informacja, że BMW oferuje także wersję ActiveHybrid X6. Również wykorzystano w niej jednostkę napędową V8 o pojemności 4,4 l, jednak dzięki pomocy silnika elektrycznego układ produkuje 485 KM oraz 780 Nm momentu obrotowego, co zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s przy jednoczesnym spalaniu na poziomie 9,9 l paliwa na 100 km.
Ponadto BMW X6 oferowane jest w wersjach z jednostkami wysokoprężnymi xDrive30d 245 KM oraz xDrive40d 306 KM, a także z benzynowym rzędowym 6-cylindrowym silnikiem rozwijającym 306 KM w wersji xDrive35i i V8 408 KM jako xDrive50i.
BMW X6 jest droższe od X5 o ponad 20 000 zł, będąc przy tym jednocześnie mniej praktycznym autem. Jest to jednak dowód na to, że rynek SUV-ów rozwinął się do tego stopnia, że producenci mogą pozwalać sobie na wariacje na temat bulwarowych terenówek.
Plusy:
- osiągi
- wersja M
- muskularne nadwozie
Minusy:
- cena
- widoczność