BMW X4
BMW X4 to samochód, który zadebiutował w 2014 roku jako alternatywa dla SUV-a klasy średniej X3. Wprowadzenie tego modelu do oferty zbiegło się z faceliftingiem BMW X3. Technicznie samochody prawie niczym się nie różnią, a gdy postawić je obok siebie, trudno je odróżnić nawet wizualnie jeśli patrzeć z przodu. Jedyną cechą rozpoznawczą X4 jest brak relingów dachowych.
Nie przez przypadek, ponieważ X4 należy do rozwijającego się w dość szybkim tempie segmentu crossoverów o zacięciu sportowym, z tylną częścią nadwozia ukształtowaną na wzór coupé. Trudno też nie zauważyć, że BMW X4 jest mniejszym odpowiednikiem X6 i nic dziwnego, że powstało, skoro X6 sprzedaje się znakomicie mimo początkowej krytyki. W tym niszowym segmencie nie chodzi tyle o praktyczność, co o styl, połączony z pewną dawką praktyczności. BMW X4 ma niestety mniejszy od X3 bagażnik (500 zamiast 550 litrów) i mniej miejsca na głowy pasażerów na tylnej kanapie. By zmieścić tam choćby średniego wzrostu osoby, BMW było zmuszone do obniżenia siedziska kanapy, co poskutkowało tym, że nie siedzi się na niej zbyt wygodnie. Przez zbliżenie jej do połogi, pasażerowie przyjmują wymuszoną pozycję z kolanami uniesionymi dość wysoko i nie mają podparcia ud.
Mimo to, BMW X4 i tak pozostaje samochodem dość praktycznym, a już z całą pewnością nie brakuje mu zalet wszystkich modeli marki BMW. Przede wszystkim doskonała pozycja za kierownicą i szeroki zakres regulacji. Po drugie, najwyższej klasy ergonomia i prostota obsługi, mimo licznych ustawień i funkcji systemu iDrive. Po trzecie, wysokiej jakości materiały i montaż. To wszystko jest nieodłączną cechą każdego samochodu tej marki.
Podobnie jak jakość prowadzenia, co do której trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Mimo wysoko umieszczonego środka ciężkości, BMW X4 jeździ wzorcowo, a z zawieszeniem o zmiennej i wybieranej przez kierowcę sile tłumienia Electronic Damper Control również komfortowo. Kierowca dzięki systemowi Performance Control ma do wyboru kilka trybów pracy silnika, skrzyni biegów, układu napędowego i zawieszenia. Zarządza się nimi przy pomocy praktycznych przycisków obok dźwigni biegów.
Cechą charakterystyczną seryjnego w BMW X4 napędu xDrive jest to, że więcej momentu obrotowego trafia na tylną oś, co w połączeniu z możliwością całkowitej dezaktywacji układu DSC oraz usztywnionym zawieszeniem zapewnia kierowcy sportowe wrażenia z jazdy. Napęd jest generalnie przenoszony na tylną oś, a za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego część mocy trafia na przednią. Podział ten zmienia się w zależności od wybranego trybu pracy i automatycznie, zależnie od warunków drogowych. Ponadto BMW wyposaża tylny mechanizm różnicowy z układ Torque Vectoring.
Klient tego modelu ma do wyboru sześć wersji silnikowych, oczywiście każda z napędem na cztery koła xDrive. Trzy silniki benzynowe, oznaczone jako 20i, 28i oraz 35i współpracują tylko z 8-biegowym automatem Aisin. Warto wspomnieć, że automat ma funkcję tzw. żeglowania, czyli rozłączania napędu gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. Dwie pierwsze jednostki maja pojemność 2,0 l i osiągają odpowiednio 184 KM i 245 KM. Motor 35i to 3-litrowa jednostka o mocy 306 KM.
Trzy silniki Diesla oferowane do X4 oznaczono: 20d, 30d i 35d. Najmniejszy, 2-litrowy, o mocy 190 KM jest skonfigurowany tylko z manualną skrzynią biegów. Większe, 3-litrowe współpracują z 8-biegowym automatem. Mają odpowiednio 258 KM i 313 KM.
BMW X4 kosztuje na polskim rynku minimum 187 700 zł za wersję 20d. Niewiele więcej, bo 189 000 zł trzeba zapłacić za wersję 20i.