BMW Serii 2
Pod koniec października 2013 roku BMW zaprezentowało nowy mały model oznaczony symbolem 2. Jego produkcja rozpoczęła się na początku 2014 roku.
Zgodnie z nową polityką niemieckiego producenta, rozdzielane są wersje z nadwoziami coupé od aut z karoseriami sedan, hatchback i kombi. Przykładem tego są auta serii 5 i 6 oraz nowe 3 i 4. Do tej pory najmniejsze wozy BMW oznaczone były symbolem "1" z przodu. Na początku tego roku Niemcy wydzielili nową linię – serię 2 – w ramach której będzie produkowane coupé. Pojazdy serii są następcami modeli serii 1 Coupé.
"Dwójka", przynajmniej na razie, jest oferowana wyłącznie z karoserią coupé – właściwie powinno się powiedzieć, że jest to 2-drzwiowy sedan. Auto ma długość 4,4 m, szerokość niemal 1,8 m i wysokość nieco ponad 1,4 m. Jeśli chodzi o szerokość wóz serii 2 przerasta minimalnie BMW serii 3. Rozstaw osi wynosi 2,7 m.
Z boku i z tyłu nadwozie serii 2 przypomina większego brata – serii 4 – natomiast przód "dwójki" jest bardzo podobny do BMW serii 5, przez co patrząc na nie z dala można je ze sobą pomylić.
Wprawdzie wnętrze nowego coupé nie jest tak przestronne jak w "czwórce" czy "szóstce", ale jest wystarczająco duże, żeby wygodnie pomieścić dwie osoby na przednich fotelach. Z tyłu jest nieco gorzej ze względu na miejsce nad głowami i przestrzeń na nogi.
Samochód jest oferowany w trzech głównych liniach wyposażenia – Sport Line, Modern Line i M Sportpaket. Modern Line odznacza się nieco mniej sportowym charakterem niż pozostałe zestawy, co najwyraźniej widać po znacznie płycej wyprofilowanych siedziskach przednich foteli. Detale w kabinie zrobione są z drewna, a tapicerka w znacznej części ze skóry. Z kolei w M Sportpaket tapicerka foteli to połączenie weluru i Alcantary, a wstawki na desce rozdzielczej i drzwiach są z polerowanego aluminium.
W momencie pisania tego tekstu producent oferował BMW serii 2 w trzech wersjach silnikowych. Podstawowym motorem benzynowym jest 2-litrowy silnik turbo o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm.
Alternatywą dla oszczędnych jest dieslowska jednostka napędowa o tej samej objętości skokowej, co benzynowiec. Moc turbodiesla jest dokładnie taka sama jak silnika o zapłonie iskrowym, ale ten pierwszy ma znacznie wyższy moment obrotowy – ten wynosi 380 Nm.
Osoby o sportowym zacięciu powinny wybrać ostatnią opcję silnikową – BMW M235i. W tej wersji instalowany jest 6-cylindrowy rzędowy motor o objętości 3,0 l. Odznacza się on mocą 326 KM i momentem obrotowym 450 Nm. Dzięki niemu auto potrafi przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 4,8 s.
Od marca 2014 roku planowane jest poszerzenie oferty o wersje 218d, a także 225d.
Niezależnie od wybranego silnika kupujący może zdecydować się na jedną z dwóch skrzyń biegów. Podstawową jest 6-biegowa przekładnia manualna. Drugą skrzynią jest 8-biegowy automat. Przynajmniej w tej chwili nie ma w planach zautomatyzowanej skrzyni o dwóch sprzęgłach. W każdym z trzech wariantów napęd jest realizowany wyłącznie przez tylną oś.
W momencie przygotowywania tego tekstu cena BMW serii 2 na rynku polskim nie była jeszcze ustalona. Z kolei w Niemczech najtańszy model miał kosztować 29 800 euro (z podatkami). Cena dotyczyła jeszcze niedostępne wersji 218d z manualną skrzynią biegów. Odmiana M235i z automatem wyceniana była na równe 46 000 euro.