BMW Serii 3 E46 - typowe awarie i problemy
Dziś zaprezentujemy Wam auto, o którym marzy wielu młodych kierowców. Dlaczego? Bo BMW to doskonałe osiągi, sportowy elegancki styl, niemiecka technologia, a także napęd na tył. Te wszystkie cechy sprawiają, że te bawarskie auta spełniają wszystkie wymagania świeżo upieczonych kierowców.
29.10.2010 | aktual.: 30.03.2023 09:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
BMW 3 E46 rozpoczęto produkować w Monachium już w 1998 roku, rok później z linii montażowej zaczęły zjeżdżać 3-ki w nadwoziu kombi i coupe, kabriolet pojawił się dopiero w 2000 roku. Klienci mieli do wyboru również nadwozie typu hatchback nazywane Compact. W 2001 roku Niemcy przeprowadzili facelifting i tak zmodernizowane E46 było wytwarzane do 2005 roku. Oferta wersji silnikowych była niezwykle bogata, bo to aż 21 wariantów z różnym napędem:
- 316 i (105KM)
- 316 i (116KM)
- 318 d (115KM)
- 318 i (118KM)
- 318 i (143KM)
- 320 d (136KM)
- 320 d (150KM)
- 320 i (150KM)
- 320 i (170KM)
- 323 i (170KM)
- 325 i (192KM)
- 325 i X (192KM)
- 328 i (193KM)
- 330 d (184KM)
- 330 d (204KM)
- 330 i (231KM)
- 330 i X (231KM)
- 330 Xd (184KM)
- 330 Xd (204KM)
- 3.2 i 24V (343KM-360KM) M3, M3 CSL
BMW z połączeniu z najmocniejszymi silnikami oferowane było także z opcjonalnym elektronicznie dołączanym napędem na 4 koła nazywanym xDrive. Najbardziej godnym polecenia spośród benzynowych motorów jest 2.8-litrowa R6-ka o mocy 193 koni mechanicznych, a także alternatywna 192-konna 2.5-litrówka. Jeżeli chodzi o silnik wysokoprężny to warto zdecydować się na 2-litrową 136 lub 150 konną jednostkę.
Dla lubiących bardziej dynamiczną jazdę doskonałym wyborem będzie wersja 330d, która niestety pali też nieco więcej. W tym przypadku średnio zużyjemy ponad 8 litrów ropy na 100 przejechanych kilometrów.
Osoby dysponujące nieco grubszym portfelem za pewne zainteresują się topowym M3, niestety nie jest to wersja tania w utrzymaniu, ale za to dostarcza wiele radości z jazdy. Jednak mimo tak ciekawej oferty silnikowej, świetnych osiągów i precyzyjnego prowadzenia samochód nie jest wolny od wad.
Jedną z najczęściej spotykanych usterek jest problem z układem przeniesienia napędu, a precyzyjniej wyjący dyferencjał. Ponadto w niektórych egzemplarzach dochodzi do zużycia podpory wału napędowego. Z kolei w wersjach benzynowych często zawodzi układ chłodzenia – awarie pompy oraz wycieki płynu chłodniczego. W E46 spotykane są również wycieki oleju z silników. Przednie zawieszenie E46 niestety niezbyt dobrze radzi sobie na polskich drogach.
W autach sprzed faceliftingu dość zawodny jest również układ prowadzenia tylnych kół, gdzie dochodzi do urwania mocowań tylnej belki. Co więcej, w wielu egzemplarzach E46 pękają sprężyny tylnego zawieszenia.
Jeśli kupujemy BMW serii 3 sprzed modernizacji musimy liczyć się również z zacinającym się mechanizmem podnoszenia szyb i szwankującym panelem klimatyzacji ze sterowaniem automatycznym.
Niektórzy użytkownicy narzekają także na szybko zużywające się klocki hamulcowe i często przepalające się żarówki w światłach. Przy przebiegu około 150 000 km dochodzi do awarii maglownicy. Decydując się na wersję cabrio powinniśmy sprawdzić stan materiałowego dachu oraz tylnej szyby, która z czasem matowieje.
Podsumowując, BMW 3 E46 to dość ciekawa propozycja dla osób lubiących dynamiczną jazdę, musimy jednak pamiętać, że szybka jazda to także szybkie zużycie elementów zawieszenia. Niestety ewentualne naprawy mogą być kosztowne.
Przed zakupem konkretnego egzemplarza warto dokładnie sprawdzić go pod kątem nadwozia, na rynku wtórnym oferowanych jest bowiem dużo samochodów, które mają za sobą fatalną przeszłość. Wszelkie ogniska korozji, które uda nam się zauważyć świadczą o tym, że najprawdopodobniej pojazd uczestniczył w wypadku.