AvtoVAZ po rozstaniu z Renault ma nowego szefa. To były minister transportu Rosji
Rosjanie reorganizują koncern AvtoVAZ po rozstaniu z Renault, które sprzedało pakiet większościowych udziałów rządowemu instytutowi NAMI. Właśnie powołano nowego szefa, który ma przewodzić projektowi. To znany polityk, Maksim Sokołow.
23.05.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
AvtoVAZ, który za sprawą powiązań kapitałowych z Renault, w ostatnich latach mocno zbliżył się do Zachodu, znów powraca do swoich korzeni. Rosyjska agresja na Ukrainę i związane z nią sankcje ekonomiczne znacząco utrudniły zagranicznym firmom działalność na Wschodzie - zarówno w kontekście wizerunkowym, jak i biznesowym.
Jedną z ofiar takiego stanu rzeczy padło również Renault, dotychczas mocno zaangażowane w rosyjską branżę motoryzacyjną. Francuzi posiadali 67 proc. udziałów w rosyjskim koncernie AvtoVAZ, który ostatnio sprzedali instytutowi badawczo-rozwojowemu przemysłu samochodowego i silnikowego Rosji (NAMI).
Tym samym AvtoVAZ ponownie stał się własnością rosyjskich władz, które nawet nie próbują ukrywać planów nacjonalizacji zakładów. Świadczy o tym chociażby obsadzenie na stanowisku szefa koncernu samego Maksima Sokołowa. To znany rosyjski polityk, członek partii rządzącej Jedna Rosja i były minister transportu.
- Najważniejszym celem jest szybki rozwój bazy dostawców, przede wszystkim lokalnych dostawców - mówi Sokołow cytowany przez agencję Reuters. Akurat w tym wypadku trudno się z nim nie zgodzić. Produkcja AvtoVAZ spadła o 78 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2021 głównie z powodu przerw w dostawach.
Rosjanie mogą mieć problem z realizacją swojego planu. Po obiecujących latach pod skrzydłami Renault AvtoVAZ znów wkracza w ciężki okres. Czas pokaże, jak przełoży się to na produkty firmy.