Samochody używaneAudiUżywane Audi A2 - typowe awarie i problemy

Używane Audi A2 - typowe awarie i problemy

Audi A2 to pewnego rodzaju królik doświadczalny tej marki, na którym sprawdzono czy zastosowanie aluminium na dużą skalę w miejskim aucie ma sens. Nowe technologie, oszczędne silniki i przestronne wnętrze. Czego więc zabrakło do rynkowego sukcesu?

Audi A2
Audi A2
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak

27.10.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 2003 roku samochód przeszedł drobną modernizację, co widać między innymi po nowej atrapie chłodnicy. Audi A2 z powodu słabej sprzedaży zostało wycofane z rynku w 2005 roku, od premiery swoich nabywców znalazło niewiele ponad 170 000 sztuk. Zastosowanie zaawansowanych technologii okazało się gwoździem do trumny tego modelu, który z powodu wysokich kosztów produkcji był po prostu za drogi w zakupie. Toporna stylizacja również nie pomagała mu w przyciągnięciu klientów.

Silniki

  • R4 1,4 (75 KM)
  • R4 1,6 (110 KM)

Diesel:

  • R3 1,2 TDI (61 KM)
  • R3 1,4 TDI (75-95 KM)

Miejskie auta zwykle nie oferują przesadnie bogatej oferty silnikowej, często wyjątkiem są jednak samochody niemieckich producentów. Nie jest to jednak regułą, odstępstwem od niej jest na przykład Audi A2. Tutaj mamy do wyboru tylko 4 jednostki napędowe. Dla tych, którzy chcą kupić motor benzynowy polecam wariant 1,4 l. Co prawda miewa on problemy z zamarzającą odmą, ale na szczęście można bardzo łatwo wyeliminować ten problem.

Odradzam natomiast wybór mocniejszego silnika 1,6 FSI. Dlaczego? Ta jednostka jest co prawda najbardziej dynamicznym silnikiem, ale została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa co sprzyja osadzaniu się nagaru na zaworach. Jego usunięcie wiąże się jednak z koniecznością demontażu niektórych elementów silnika przez co rosną koszty jego eksploatacji.

Audi A2
Audi A2© mat. prasowe / Audi

Nie warto inwestować też w wersje wysokoprężne, powód? Luzy na wale korbowym, które pojawiają się przy przebiegach rzędu 150 000-200 000 km. Jeśli już jednak musicie wybrać diesla, to mnie awaryjny jest ten mocniejszy. Ze względu na większą popularność znacznie łatwiej dostać też części do 1,4 TDI.

Nagminną przypadłością silników Audi A2 są wycieki, powinniśmy zwrócić na nie uwagę zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego egzemplarza. Jeśli będziemy często korzystać z wysokich prędkości obrotowych to musimy liczyć się z podwyższonym zużyciem oleju silnikowego – nie zapominajmy o regularnym sprawdzaniu jego poziomu.

Dane techniczne

W przednim zawieszeniu znajdziemy tu typowy układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W testach zderzeniowych Euro NCAP Audi A2 otrzymało 4 gwiazdki.

Awaryjność

Audi A2
Audi A2© mat. prasowe / Audi

Nietrwały jest również układ kierowniczy, nie dość, że szybko dochodzi do uszkodzenia drążków kierowniczych to na dodatek powszechne są przypadki defektu pompy wspomagania. Jakie jeszcze wady ma Audi A2? Przede wszystkim zbyt delikatne elementy przedniego zawieszenia, gdzie na polskich drogach bardzo szybko poddają się łączniki stabilizatorów i sworznie wahaczy, a także pękają sprężyny.

Uwaga! W wielu egzemplarzach dochodzi do pękania przewodów hamulcowych, warto je sprawdzić przed zakupem jeśli nie chcemy narazić się na zagrożenie zdrowia czy życia w czasie jazdy.

Z kolei w tylnej części układu hamulcowego zacinają się szczęki, w których wystarczy nasmarować odpowiednie elementy. Do typowych przypadłości Audi A2 należy zaliczyć jeszcze nietrwałe odbojniki amortyzatorów, szwankującą sondę lambda, usterkowy czujnik stopu oraz awaryjny moduł komfortu.

Naszym zdaniem

Oprócz wyżej wymienionych usterek mankamentami auta są jeszcze mały bagażnik i symboliczny 34-litrowy zbiornik paliwa w autach wyprodukowanych przed 2002 rokiem – starcza ledwo na przejechanie 300 km. Na szczęście w nowszych egzemplarzach został powiększony do 42 l.

Audi A2 ma jednak swoje zalety, o których po części wspominałem już wyżej. Bardzo przestronne jak na swój segment wnętrze, praktyczne schowki w podłodze pod nogami pasażerów na tylnej kanapie, wysoka jakość wykonania zwłaszcza we wnętrzu, dziecinnie łatwo demontowane lekkie tylne fotele, a także oszczędne silniki – diesle potrafią zużywać nawet około 3 l/100 km. Sami przyznacie, że to imponujący wynik. Ile trzeba wydać na ten model? Od 14 000 do 24 000 zł.

Komentarze (34)