Audi A2
W 2000 roku w ofercie Audi pojawił się niewielki model A2 – w założeniu ekonomiczny, funkcjonalny i praktyczny pojazd, doskonale sprawdzający się w mieście. Przy tym mnogość zaawansowanych technicznie rozwiązań oraz bogate wyposażenie miały mu nadać rangę wyższą niż tylko przeciętnego auta miejskiego. Te założenia spełniono w stu procentach.
Na pierwszy rzut oka A2 jest dobrym samochodem rodzinnym, przeznaczonym głównie do użytkowania w warunkach miejskich, w których sprawdza się znakomicie. Po bliższym poznaniu dostrzec można cechy niespotykane w tego typu autach.
Niestety, model A2 nie odniósł sukcesu. Popyt na niego był znikomy. Czy jest to więc samochód nieudany? Jak na ironię losu - wręcz przeciwnie, ma więcej zalet niż wad.
Audi jest firmą, która nie lubi ryzykować. Stawia zawsze na sprawdzone rozwiązania i nie budzi kontrowersji. Głównie dlatego większość modeli niemieckiego producenta zyskała uznanie klientów. W przypadku Audi A2 tak bardzo chciano stworzyć samochód idealny, że w efekcie powstało auto zaawansowane technologicznie i bogato wyposażone, a co za tym idzie - nieziemsko drogie.
Małe Audi ma aluminiową karoserię na ramie przestrzennej. Poszycie z tego lekkiego i jakże drogiego materiału dotąd stosowane było jedynie w luksusowym modelu A8. Dzięki użyciu aluminium A2 waży mniej niż tonę. Konstrukcja została wykonana w systemie ASF (Audi Space Frame) z kontrolowanymi strefami zgniotu z przodu i z tyłu. Nad bezpieczeństwem czuwają poduszki powietrzne oraz takie systemy, jak ABS, ASR i ESP. Auto zawiera też szereg udogodnień z zakresu komfortu. Ciekawym akcentem jest szklany dach w niektórych egzemplarzach.
Przy projektowaniu wnętrza także nie oszczędzano. Materiałów użytych do jego wykonania mogą pozazdrościć właściciele wielu aut wyższych klas. Niekwestionowanym atutem modelu A2 jest przestronność, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Ciekawym pomysłem jest zastosowanie wielopoziomowej podłogi, dzięki czemu dało się wygospodarować więcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Ma to też swoje złe strony, a mianowicie podłoga znajduje się nieco niżej niż progi, co może stanowić problem podczas przejeżdżania przez wysokie przeszkody. Tylne siedzenia ważą jedynie ok. 16 kg i demontuje się je z dziecinną łatwością. Wówczas podłoga staje się płaska, a pojemność bagażnika wzrasta z 390 do 1140 l.
Audi A2 z założenia miało być samochodem ekonomicznym i wiele spraw podporządkowano właśnie temu. Dużo uwagi poświęcono aerodynamice. Współczynnik oporu powietrza wynosi jedynie Cx = 0,28. Linia dachu opada ku tyłowi, a tylna szyba w większej części jest stromo pochylona. Nie wyposażono jej w wycieraczkę ze względów aerodynamicznych i zastosowano niewielki, a jednak ograniczający widoczność tylny spoiler. W celu obniżenia masy własnej zamontowano niewielki 34-litrowy zbiornik paliwa. Niestety, zasięg samochodu nie był zadowalający i od roku 2002 instalowano zbiornik o pojemności 42 l. Masa i niski współczynnik oporu powietrza faktycznie poskutkowały niewielkim spalaniem.
Specyficznym rozwiązaniem jest brak możliwości otworzenia maski silnika. W razie potrzeby można ją łatwo zdemontować. Czynności takie jak uzupełnianie oleju silnikowego czy płynu do spryskiwaczy wykonuje się w niecodzienny sposób. Otóż dostęp do wlewów, przez które można uzupełnić płyny, uzyskuje się poprzez otworzenie samej osłony chłodnicy.
Silniki benzynowe zastosowane w Audi A2 to jednostka napędowa 1,4 o mocy 75 KM oraz druga o pojemności 1,6 FSI o mocy 110 KM. Wysokoprężny silnik 1,2 TDI rozwija 61 KM mocy, a jednostka 1,4 TDI występuje w dwóch wariantach mocy: 75 i 90 KM.
W 2003 roku auto przeszło niewielki lifting. A2 to model udany, którego szansę na rynkowy sukces zaprzepaściła wysoka cena. To oczywiście skutek błędów marketingowych firmy. W 2005 roku zaprzestano produkcji A2, samochód nie doczekał się następcy.