TestyAudiAudi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition - testosteron w pigułce [test autokult.pl]

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition - testosteron w pigułce [test autokult.pl]

Pamiętacie Audi A2? Nie? Nic dziwnego. Mimo że był to innowacyjny samochód, próba wejścia producenta z Ingolstadt w segment małych, miejskich aut skończyła się porażką. Oto podejście numer 2: 5-drzwiowe Audi A1 Sportback.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Mariusz Zmysłowski

09.04.2012 | aktual.: 18.04.2023 11:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition - test

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line

Pamiętacie Audi A2? Nie? Nic dziwnego. Mimo że był to innowacyjny samochód, próba wejścia producenta z Ingolstadt w segment małych, miejskich aut skończyła się porażką. Oto podejście numer 2: 5-drzwiowe Audi A1 Sportback.

Obecnie na rynku jest niewielu producentów, którzy nie mają w ofercie miejskiego auta. Nawet Aston Martin sprzedaje malca z segmentu A – Cygneta, a plotki nie wykluczają pojawienia się w tej klasie również Lotusa. Takie jest zapotrzebowanie rynku i miłośnicy potężnych maszyn z bulgoczącymi V8 pod maską muszą się z tym pogodzić.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line

Skutkiem tego jest coraz większa ciasnota w segmentach A i B. Audi próbuje się przepychać przez ten tłum ze swoim 3-drzwiowym A1. Ponieważ do tej pory szło mu to dość dobrze, wprowadzono 5-drzwiową odmianę. Autokult gościł na jej prezentacji w lutym.

W moje ręce, tym razem już na dłużej niż 180 minut, trafiła odmiana Ambition z pakietem S-Line, 122-konnym silnikiem TFSI oraz 7-biegową skrzynią S-Tronic. Dwukolorowe czarno-czerwone nadwozie prezentuje się według mnie znacznie lepiej niż wersja w jednym odcieniu, nawet jeśli jest nim wyjątkowo ładny szary Daytona. Dzięki wielu możliwościom konfiguracji kolorystycznej każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

W świecie motoryzacji panuje stereotyp, zgodnie z którym prawdziwy mężczyzna powinien jeździć muskularną maszyną z mocarnym silnikiem pod maską. Małe auta natomiast należy zostawić kobietom. Każdy, kto tak uważa, powinien spróbować skonfigurować A1 dla siebie, a potem trochę nim pojeździć. Według mnie to jeden z bardziej męskich miejskich samochodów dostępnych na rynku.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line

Przód z dużym grillem typowym dla Audi oraz równie charakterystycznymi światłami diodowymi wygląda dość groźnie, szczególnie w ciemnościach. Tylną część sylwetki styliści pochylili nieco do przodu, by nadać jej bardziej dynamiczny wygląd. Dzięki wielu mniej i bardziej dyskretnym zabiegom całość prezentuje się charakternie. A1 pokazuje, że nie wszystkie miejskie malce można traktować z przymrużeniem oka – jak sprytne, sympatyczne zabaweczki dla mas. Małe Audi stara się być dojrzałą, dynamiczną maszyną. Skutecznie.

Audi A1 Sportback (2012) 1,4 TFSI S-line - test autokult.pl

Mocnym argumentem w tej kwestii jest wnętrze A1 Sportback. Mimo bardziej niż kompaktowych rozmiarów nadwozia w środku jest dość dużo miejsca. W mojej testowej A1 bardzo przypadła mi do gustu pozycja za kierownicą. Fotele z pakietu Ambition bardzo dobrze trzymają na zakrętach, a obszyta skórą kierownica gwarantuje pewne trzymanie. To zachęca do bardziej dynamicznej jazdy. Ale o tym później.

Na pochwałę zasługuje stylistyka deski rozdzielczej. Szczególnie spodobały mi się okrągłe, wystające nawiewy. Konsola środkowa jest wyposażona w czytelny zestaw przycisków i pokręteł. Wszystko znajduje się dokładnie tam, gdzie można się tego spodziewać. Wykończenie ma poziom, którego w przeciętnych samochodach miejskich się raczej nie spotyka.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior

Na pokładzie mojego testowego egzemplarza był system audio firmy Bose. A1 jest małym autem, więc nie należy się spodziewać doznań dźwiękowych rodem z filharmonii. Trzeba jednak przyznać, że jakość dźwięku z tym systemem jest na najwyższym możliwym w tym przypadku poziomie. W konsoli środkowej umieszczono dwa łatwo dostępne gniazda na karty SD. Dobrze, że można cieszyć się z nieprzebranych zasobów swojej muzyki, jednak w przypadku tego systemu polecam raczej korzystanie z CD. Warto dać się Bose wykazać.

Menu dostępne na dużym, kolorowym wyświetlaczu jest bardzo czytelne. Byłoby miło, gdyby łatwo się je obsługiwało. Chcę podkreślić, że jest intuicyjne i doskonale wiadomo, gdzie czego należy szukać, ale sam sposób nawigacji irytuje. Problemem jest pokrętło odpowiedzialne za przemieszczanie się po menu. Naturalne jest przechodzenie dalej, niżej, w prawo itd. przez obrót (gałki itp.) zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Nie wiem, dlaczego komuś przyszło do głowy, żeby zrobić to odwrotnie. Oczywiście z czasem można się do tego przyzwyczaić, tylko po co zastosowano takie rozwiązanie, skoro można było wybrać bardziej popularny układ.

Audi dołożyło wszelkich starań, by pasażerowie tylnej kanapy mieli możliwie dużo miejsca na nogi i nad głową. Nadwozie jest o 6 mm wyższe, a sam dach nieco bardziej przeciągnięty do tyłu. By ułatwić wsiadanie do tyłu, słupek B przesunięto o 230 mm do przodu. Komfort zajmowania przednich miejsc moim zdaniem na tym nie ucierpiał. Przeciwnie – dzięki krótszym drzwiom mniej problematyczne stały się ciasne miejsca parkingowe.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior

Nie będę nikogo oszukiwał, mówiąc, że dzięki temu niewielkiemu przemodelowaniu tylna kanapa A1 Sportback jest teraz prawdziwym królestwem komfortu. Nie jest. Ci, którzy mają więcej niż 180 cm wzrostu, nie będą zbyt zachwyceni dłuższymi trasami, szczególnie gdy z przodu usiądą równie wysokie osoby. Ale w końcu taka jest charakterystyka miejskich aut i pozostaje się z tym pogodzić. Co ciekawe, auto w standardzie wyjeżdża z fabryki w wersji czteromiejscowej, jednak bez dopłaty można zamówić tylną kanapę 3-osobową.

Wrażenia z jazdy A1 jasno wskazują na dynamiczny charakter auta. Audi dobrze trzyma się drogi i pozwala dość śmiało wchodzić w zakręty. Niestety, frajda z jazdy kończy się na pierwszych polskich wybojach. Nieco usztywnione zawieszenie w połączeniu z krótkim rozstawem osi sprawdza się doskonale na łukach i równych drogach, ale każda dziura i wybrzuszenie w nawierzchni znacząco dają się we znaki.

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic potrzebuje krótkiej chwili, by pchnąć auto do przodu. Niewielki lag jest niemal nieodczuwalny, ale po kilku dniach jazdy da się go lepiej zauważyć. Gdy A1 już zacznie się toczyć, automat działa bezbłędnie. Przy delikatnej jeździe w aucie panuje cisza, bez względu na to, czy się rozpędzamy, czy utrzymujemy stałą prędkość. Skrzynia pracuje bardzo gładko. Jej działanie nie traci niemal nic na płynności, gdy pedał gazu zostanie wciśnięty w podłogę. Zmiany przełożenia są niezwykle szybkie.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line

S-Tronic w A1 Sportback pozwala na jazdę w jednym z trzech trybów. Podstawowy D służy do codziennego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Na pochwałę zasługuje dobra reakcja systemu na mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia. Nawet w zwykłym trybie następuje szybka redukcja i przetrzymanie silnika na wyższych obrotach. Druga możliwość to opcja S. Jej wybór sprawia, że sterownik przekładni nie oszczędza jednostki napędowej i rozpędza ją aż do momentu, gdy wskazówka obrotomierza muśnie czerwone pole. Jednak to nie ten tryb gwarantuje największą frajdę z jazdy.

Najwięcej przyjemności dostarcza tryb ręcznego wyboru przełożenia. Dokonuje się go za pomocą małych, niemal niezauważalnych łopatek z tyłu kierownicy. Co ważne, działają one również w trybie D, więc gdy jest taka konieczność, kierowca może na chwilę przejąć kontrolę nad przekładnią.

W moim testowym egzemplarzu pod maską grał nieduży, ale żwawy motor. TFSI o pojemności 1,4 l rozwijał 122 KM. Prawdę mówiąc, spisywał się lepiej, niż mogłem przypuszczać. Doskonałe współdziałanie z przekładnią S-Tronic gwarantuje w A1 Sportback przyzwoite osiągi w postaci 9 s do 100 km/h i prędkość maksymalną 203 km/h.

Egzemplarz, którym w lutym jeździł Rafał, to prawdziwy szatan, ponieważ tam na koła trafiało 185 KM. Moim zdaniem ten samochód nie potrzebuje aż takiej dawki mocy, by dać kierowcy przyjemność z jazdy. 122-konne TFSI jest całkowicie zadowalające i nie pozostawia niedosytu. Oczywiście na jazdę mocniejszą wersją nikt nie musiałby mnie namawiać, ale sam przy zakupie wybrałbym słabszą jednostkę. W trakcie testów spalała średnio trochę ponad 8 l benzyny na 100 km.

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line

Jeśli ktoś jest głodny wrażeń i wolałby jednak mieć pod maską większe stado koników, radzę się wstrzymać z zakupem. Audi wkrótce w swojej gamie aut będzie miało model A1 quattro. Napęd na cztery koła i 256-konny silnik to dokładnie to, czego potrzeba A1, by postraszyć niejednego hot hatcha. Niestety, powstaną jedynie 333 egzemplarze tych małych rakiet.

A1 Sportback jest małym samochodem miejskim, a tego typu auta zazwyczaj nie kosztują wiele. W przypadku Audi jest niestety inaczej. Za styl, jakość i osiągi trzeba słono zapłacić. Cena testowego egzemplarza to około 121 000 zł. A1 Sportback jest więc samochodem przeznaczonym dla osób, które potrzebują małego auta, ale jednocześnie stawiają mu duże wymagania i są w stanie zapłacić za ich realizację.

  • Dynamika jazdy
  • Bardzo dobre działanie przekładni S- Tronic
  • Wysoka jakość wykonania
  • Atrakcyjny wygląd
  • Cena
  • Przyjazność menu

Przejdź do danych technicznych[url=http://100oktanow.autokult.pl/9987,audi-a1-sportback-14-tfsi-ambition-testosteron-w-pigulce-testautokult-pl]

Przejdź do galerii zdjęć[/url][/h3]

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition S-Line
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, turbosprężarka, sprężarka
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1390 cm3
Stopień sprężania:10,0
Moc maksymalna:122 KM przy 5000 rpm
Moment maksymalny:200 Nm przy 1500-4000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:87,1 KM/l
Skrzynia biegów:7-biegowa, S-tronic z łopatkami
Typ napędu:Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane, średnia 288 mm
Hamulce tylne:Tarczowe, średnica 230 mm
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson, stabilizator
Zawieszenie tylne:Belka skrętna
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:10,6 m
Koła, ogumienie przednie:215/40 R17
Koła, ogumienie tylne:215/40 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,329
Masa własna:1225 kg
Stosunek masy do mocy:10 kg/KM
Długość:3954 mm
Szerokość:1746 mm
Wysokość:1422 mm
Rozstaw osi:2469 mm
Rozstaw kół przód/tył:1477/1471 mm
Prześwit (przód/tył):b/d
Pojemność zbiornika paliwa:45 l
Pojemność bagażnika:270 l
Specyfikacja użytkowa
Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.):633/921/- mm
Ładowność maksymalna:390 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:1200 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,0 s
Prędkość maksymalna:203 km/h
Zużycie paliwa (miasto):6,5 l/100 km8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,3 l/100 km
Emisja CO2:122 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:Nie testowano
Cena
Testowany egzemplarz:ok. 121 000 zł
Model od:69 500 zł
Wersja silnikowa od:79 600 zł

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition - galeria zdjęć

Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior kanapa back seats
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior Bose
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line wnętrze interior
  • Audi A1 Sportback Ambition S-Line bagażnik trunk
[1/29] Audi A1 Sportback Ambition S-Line
Komentarze (0)