Audi 80 B3/B4 - typowe awarie i problemy
Na początku lat 90. Audi 80 było dobrem luksusowym, o którym większość Polaków mogła tylko pomarzyć. Samochód można było oglądać raczej na szklanym ekranie (m.in. w serialu "Czterdziestolatek - dwadzieścia lat później") niż na naszych drogach. Teraz osiemdziesiątki są niemal w każdym miejscu w Polsce.
09.03.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Rok później do produkcji wprowadzono wersję kombi nazywaną w nomenklaturze marki Avant. Była to pierwsza osiemdziesiątka w takiej wersji, bowiem Audi nigdy wcześniej nie oferowało samochodu kombi w segmencie D. Produkcja Audi 80 B4 została zakończona w 1994 roku, wtedy też zaczęto produkować model A4 B5.
Silniki
- R4 1,4 (65 KM) z gaźnikiem
- R4 1,6 (70 - 75 KM) z gaźnikiem
- R4 1,6 (71 - 102 KM)
- R4 1,8 (75, 88 - 90 KM) z gaźnikiem
- R4 1,8 (90 – 112 KM)
- R4 1,9 (113 KM)
- R4 2,0 (90, 113, 115, 136 – 140 KM)
- R5 2,2 Turbo (230 KM) wersja S2
- R5 2,2 Turbo (315 KM) wersja RS2
- R5 2,3 (133 KM)
- V6 2,6 (150 KM)
- V6 2,8 (174 KM)
Diesle:
- R4 1,6 D (54 KM)
- R4 1,6 TD (69 – 80 KM)
- R4 1,9 D (68 KM)
- R4 1,9 TD (75 KM)
- R4 1,9 TDI (90 KM)
Patrząc na ofertę silnikową można dostać oczopląsu, nie sposób ogarnąć wszystkich jednostek napędowych dostępnych w tym modelu. Trudno też odnieść się bezpośrednio do każdego wariantu silnikowego z osobna. Jednak naszym zdaniem najbardziej optymalną propozycją spośród silników benzynowych wydaje się być 1,9-litrowy motor z wtryskiem wielopunktowym.
Niektórzy polecają również wariant 1,8 l, który trochę mniej pali, a jest dostępny tylko w starszej wersji B3. Unikać należy przede wszystkim motorów z awaryjnym mechanicznym systemem wtryskowym KE-Jetronic, który zastosowano w następujących silnikach: 1,8 l (90 KM), 2,0 l (113, 115, 136 i 140 KM), a także 2,3 l (133 KM). Jeśli chcemy podróżować w nieco szybszym tempie warto rozważyć zakup jednostki o pojemności powyżej 2-litrów, ale te z kolei sporo palą. Zwłaszcza wersje S2 i RS2, które niestety na polskim rynku praktycznie nie występują.
Diesle ze względu na zaawansowany wiek nie porażają ani kulturą pracy, ani osiągami. Jedyna jednostka wysokoprężna warta polecenia to oczywiście 1,9 TDI, reszta jest zdecydowanie za flegmatyczna, zwłaszcza wersja podstawowa 1,6 l, która pierwszą setkę robi w 20 sekund. Najmocniejsza jest o 6 sekund szybsza, ale również trudno mówić tu o przyzwoitej dynamice.
Dane techniczne
Jak łatwo policzyć najstarsze egzemplarze Audi 80 B3 mają już 26 lat w związku z tym trudno oczekiwać, że po takim okresie często bardzo intensywnej eksploatacji wszystko będzie działać bez zarzutu. Niestety model ma już swoje przypadłości.
Na początek zawieszenie, jego najsłabszymi elementami są przede wszystkim: łączniki stabilizatorów, sworznie wahaczy, poduszki amortyzatorów i silnika, a także łożyska kolumn resorujących. Warto też systematycznie sprawdzać geometrię kół.
Z elementów osprzętu silnika najczęściej szwankuje: mechaniczny wtrysk o którym pisaliśmy wyżej, przepustnica, cewki zapłonowe, rozrusznik, alternator, a także komputer sterujący wtryskiem. Niekiedy zdarzają się przypadki defektu przepływomierza.
Mimo doskonałego zabezpieczenia antykorozyjnego użytkownicy niektórych egzemplarzy Audi 80 skarżą się na rdzą, która pojawia się przy łączeniach elementów zawieszenia do karoserii. Korozja atakuje też układ wydechowy, ale trudno się dziwić, że po tylu latach w końcu musiał się poddać.
Zalecamy regularną kontrolę osłon przegubów, które pękają ze starości, a od pękniętej osłony do zniszczenia przegubu nie trzeba zbyt wiele. Piętą achillesową osiemdziesiątki są wycieki oleju zarówno z silnika i skrzyni biegów jak i z turbosprężarki.
Naszym zdaniem
Zalety Audi 80 to przede wszystkim bardzo łatwy dostęp do tanich części zamiennych oraz niewielkie koszty napraw. Na pochwałę zasługują zarówno bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jak i stosunkowo solidne jednostki napędowe.
Irytować może natomiast częste występowania bardziej lub mniej poważnych usterek zwłaszcza w modelu B3. Właśnie dlatego znacznie bezpieczniej będzie kupić poliftingowe B4. Ceny osiemdziesiątki wahają się od około 2000 nawet do ponad 30 000 zł za wersję Cabrio.