Amerykanie wybrali najlepsze silniki. Nie ma wśród nich żadnego V8
Motoryzacja nieustannie zmierza w kierunku ekologii. Do niedawna trend ten był zauważalny głównie w Azji i Europie. Stopniowo zaczyna jednak dotykać także USA - ostoję dużych i paliwożernych silników.
14.12.2016 | aktual.: 14.10.2022 14:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niedawno pisałem o Porsche Macan z dwulitrowym, czterocylindrowym benzyniakiem, który cieszy się w Stanach ogromną popularnością. Amerykanie coraz częściej wybierają mniejsze i bardziej oszczędne jednostki, stopniowo odchodząc od potężnych V8. Dowodem na zmianę trendów są także najnowsze wyniki corocznego plebiscytu organizowanego przez opiniotwórczy, amerykański magazyn Wards Auto.
Kilkunastu redaktorów związanych z tym tytułem dokonało wyboru 10 najlepszych silników 2016 roku. Po raz pierwszy od 28 lat na liście zwycięzców zabrakło jednostki V8. To bez wątpienia znak czasów, który pokazuje jak zmienia się współczesna motoryzacja. Downsizing zatacza coraz szersze kręgi, docierając nawet do USA.
Do niedawna zainteresowanie Amerykanów ekologią objawiało się dużą popularnością Toyoty Prius oraz kultem Tesli. Nie wpływało to jednak na marginalizację dużych silników spalinowych, co oznaczało zachowanie "równowagi w przyrodzie". Przykład wspomnianego Macana oraz lista 10 najlepszych silników Wards Auto pokazują jednak, że Ameryka będzie stopniowo odchodzić od swoich korzeni.
Poniżej znajdziecie listę 10 najlepszych jednostek 2016 roku według Wards Auto:
- 3.0L Turbo DOHC R6 (BMW M240i)
- 1.5L DOHC 4-cyl. EREV (Chevrolet Volt)
- 3.6L DOHC V6 PHEV (Chrysler Pacifica Hybrid)
- 2.3L Turbo DOHC 4-cyl. (Ford Focus RS)
- 2.0L DOHC 4-cyl. HEV (Honda Accord Hybrid)
- 1.4L Turbo DOHC 4-cyl. (Hyundai Elantra Eco)
- 3.0L Turbo DOHC V6 (Infiniti Q50)
- 2.5L Turbo DOHC 4-cyl. (Mazda CX-9)
- 2.0L Turbo DOHC 4-cyl. (Mercedes-Benz C300)
- 2.0L Turbo/Kompresor DOHC 4-cyl. (Volvo V60 Polestar)
Jak widać, popularne do niedawna silniki V8, zostały tu zastąpione coraz liczniejszymi hybrydami. Fani większych silników muszą natomiast pocieszyć się rzędową sześciocylindrówką BMW lub widlastym motorem Infiniti. Nie zabrakło także nowego Focusa RS, czy Volvo S60/V60 Polestar - modeli wyposażonych w bardzo wyżyłowane czterocylindrówki, będące najlepszym przykładem downsizingu.
Czy właśnie tak będzie wyglądać przyszłość, a V8 i V12 odejdą w zapomnienie? Z pewnością nie od razu, ale jeśli na liście 10 najlepszych silników w USA brakuje ośmiocylindrówki, możecie być pewni, że coś jest na rzeczy.