Używane Alfa Romeo 147 - urodziwy kompakt
W 2000 roku, kiedy na rynku samochodów kompaktowych modne były takie słowa jak Megane, Xsara czy Bravo, włoska Alfa Romeo pozostała nieugięta. Zamiast wtrącać seksowne włoskie słówka, po prostu kolejno odliczyli. Po modelu 145/146 przyszedł czas na 147.
02.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na przełomie wieków ludzie zaczęli naprawdę doceniać kompakty, co można było zauważyć w reklamach telewizyjnych i kolorowych stronach w magazynach motoryzacyjnych. Jednak płynięcie z prądem wraz z innymi nie podobało się Alfie, która kilka lat wcześniej w 1997 roku wprowadziła na rynek model 156. Włosi postanowili wziąć płytę podłogową oraz kilka podzespołów ze swojego sedana i od tego zacząć budowę auta kompaktowego klasy premium.
147 razy oryginalność
Niestety nic co włoskie nie jest doskonałe. W pizzy zostają niejadalne kawałki grubego ciasta, włoskie kobiety nie golą pach, a Camorra zabija niewinnych obywateli. Jednak włoskie produkty zawsze poruszały emocje, niestety często kosztem portfela. Podobnie było z nowymi Alfami, ale na szczęście dla tych, którzy kupują auta z drugiej ręki, te auta cechuje spora utrata wartości.
Wprawdzie ta utrata wartości w przypadku 147 nie jest tak niezauważalna jak przy 156 czy 166, jednak nadal pozostaje ona argumentem dla tych, którzy kupują Alfę. Drugim argumentem może być stylistyka. Ciężko będzie zebrać w jedno miejsce 10 przypadkowo napotkanych osób i kazać im krzyknąć, że 147 jest ładnym autem. Jednak na pewno uda się tych samych ludzi namówić to tego, aby krzyknęli, że to wyróżniające się auto.
147 jest dowodem na to, że Alfa Romeo zawsze szła pod prąd, robiąc wszystko po swojemu. Dowodem na to mogą być klamki tylnych drzwi ukryte w słupkach, światła przeciwmgłowe umieszczone w kloszach głównych reflektorów czy kierunkowskazy, które wciśnięto w dolną atrapę chłodnicy. Na szczęście we włoskiej firmie znalazł się ktoś, kto zwrócił również uwagę na funkcjonalność oraz wykończenie wnętrza.
Wnętrze i jednostki napędowe
Paleta jednostek napędowych jest bardzo mała i rozpoczyna się od wyżej wymienionego benzynowego silnika 1,6 o mocy 105 oraz 120 KM. Jednostka ta, podobnie jak większy dwulitrowy motor 2,0 150 KM, wyposażona jest w system TwinSpark. Miłośnicy automatycznych przekładni powinni zwrócić uwagę na skrzynię Selespeed, która pozwala zmieniać biegi również za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą.
Jeżeli jednak przyszły nabywca nasłuchał się głosów mówiących, że Alfy Romeo są bardzo wadliwymi autami, wówczas może zdecydować się na jednostkę wysokoprężną. W modelu 147 montowano silnik 1,9 JTD, który w zależności od wersji produkował 100, 115, 120, 140 lub 150 KM. To naprawdę udana jednostka, która podczas spokojniejszej jazdy jest w stanie zadowolić się nawet 6-7 litrami na 100 km.
Co ciekawe najszybszą wersją spośród "cywilnych" wersji Alfy 147 jest właśnie wysokoprężna 1,9 JTD 150 KM. Jednostka zapewnia sprint do pierwszej setki w 8,8 sekundy oraz prędkość maksymalną blisko 210 km/h. Całkiem nieźle jak na kompakta. Dla poszukiwaczy mocniejszych wrażeń stworzono wersję GTA z silnikiem V6 o pojemności 3,2 litra. Tej wersji poświęcimy jednak osobny artykuł.
Używana Alfa 147
Gorzej utrzymane, ale wcale nie gorzej wyposażone trzydrzwiowe egzemplarze z lat 2000-2002 można znaleźć już za cenę poniżej 10 000 zł. Poliftingowe Alfy młodsze o połowę to wydatek powyżej 15 000 zł. Niezależnie od stanu wizualnego każdego z oglądanych egzemplarzy, należy zwrócić uwagę na stuki w zawieszeniu oraz pracę automatycznych skrzyń Selespeed.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Amortyzator przód - 287 zł
- Wahacz górny - 122 zł
- Wahacz dolny - 239 zł
- Tuleja wahacza - 15 zł
- Przekładnia kierownicza - 1099 zł
- Atrapa chłodnicy - 133 zł