Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147 została zaprezentowana w 2000 roku na salonie samochodowym w Genewie i produkowano ją przez pełną dekadę. Auto klasy niższej średniej cechowało się smakowitą stylistyką oraz rozwiązaniami dającymi kierowcy poczucie własnego stylu, pewnej niezależności i odmienności. Samochód zdecydowanie wyróżniał się w segmencie C, co doceniło jury w międzynarodowym konkursie Car of The Year roku 2001, w którym model 147 zajął pierwsze miejsce z notą 235 punktów. Ten model Alfy Romeo wykorzystywał skróconą płytę podłogową limuzyny 156 i zastąpił siostrzane 145 oraz 146. Nowe auto początkowo produkowane było wyłącznie w 3-drzwiowej odmianie, jednak chwilę po rozpoczęciu sprzedaży zaprezentowano także wersję bogatszą o dwoje drzwi, z ukrytymi w słupkach C klamkami. Samochód miał konkurować z takimi autami, jak: Audi A3, Ford Focus, Honda Civic, Opel Astra, Toyota Corolla, Renault Megane czy Seat Leon.
Pojazd oprócz rewelacyjnego i stylowego wyglądu charakteryzował się także świetnym prowadzeniem dzięki wyważeniu oraz zadowalającemu układowi zawieszenia. Alfa Romeo 147 do napędu wykorzystywała silniki wysokoprężne oraz benzynowe. Grupę tych ostatnich otwierał motor o pojemności 1,6 l i mocy 105 lub 120 KM. Optymalnym wyborem wydawał się silnik dwulitrowy generujący 150 KM. Wisienką na torcie dla miłośników sportowych wrażeń była zaprezentowana w 2003 roku odmiana GTA z 3,2-litrową jednostką V6 o mocy 250 KM, która rozpędzała kompaktowe auto do 100 km/h w 6,3 s i pozwalała osiągnąć prędkość sięgającą niemal 250 km/h. W ofercie motorów Diesla w ciągu dekady produkcji dostępne były silniki 1,9 JTD w pięciu wariantach mocy: 100, 115, 120, 140 oraz 150 KM. Napęd z każdej jednostki napędowej oferowanej w Alfie Romeo 147 przekazywany był na przednią oś za pomocą manualnej lub automatycznej przekładni Selespeed (obie dostępne w wersji o 5 oraz 6 biegach). 2006 rok przyniósł odmianę 1,9 JTD Q2, która miała przedni samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen, efektywnie rozdzielający moment obrotowy na przednie koła napędzające.
Niewątpliwą zaletą Alfy Romeo 147, produkowanej we włoskim Pomigliano d'Arco, było bogate wyposażenie standardowe. Auto, oprócz oczywistych systemów stabilizujących tor jazdy oraz ABS-u, miało m.in. pełną elektrykę szyb, foteli, klimatyzację czy centralny zamek. W wielu egzemplarzach znajdziemy także skórzaną tapicerkę oraz szyberdach. Na przyzwoity poziom podróżowania, oprócz sportowego nacechowania auta, wpływała również m.in. niewielka waga, wahająca się od 1210 do 1360 kg, w zależności od wersji. Pięciomiejscowe auto, które otrzymało 3 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, zapewniało wystarczającą ilość miejsca w kabinie, głównie za sprawą obszernych gabarytów: 4223 mm długości, 1729 mm szerokości oraz 1442 mm wysokości. W bagażniku pasażerowie mogli pomieścić 280 l pakunków, co było przyzwoitym wynikiem w klasie. 2004 rok przyniósł facelifting kompaktowego samochodu włoskiej marki. Zmieniła się stylistyka - wprowadzono nowe przednie i tylne klosze lamp, zmodyfikowano maskę, zderzaki oraz błotniki. Zmiany dotknęły również układu jezdnego oraz zawieszenia. W takiej specyfikacji Alfa Romeo 147 była produkowana do 2010 roku, kiedy to zaprezentowano nową generację linii modelowej włoskiego producenta, z autem o reaktywowanej nazwie Giulietta na czele.
Plusy:
- bogate wyposażenie standardowe
- atrakcyjna sylwetka
- sportowy duch
Minusy:
- niewielki bagażnik
- wysoki koszt zakupu
- wadliwy układ zawieszenia
- zawodząca mechanika oraz elektryka