Używana Alfa Romeo 147 - typowe awarie i problemy
Zajmowaliśmy się już autami niemieckimi, szwedzkimi i japońskimi. Dziś pora powrócić do wozów włoskich i spełnić prośbę jednego z naszych Czytelników, który chciałby z grubsza przyjrzeć się Alfie Romeo 147. Premiera tego auta odbyła się w 2000 roku na targach motoryzacyjnych w szwajcarskiej Genewie.
21.10.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Samochód produkowano we włoskim Pomigliano d'Arco, dokładnie w tej samej fabryce, w której montowano poprzednika tego modelu, czyli 145/146. Ten stylowy włoski kompakt klasy premium wytwarzany był od 2000 do 2010 roku, czyli aż przez 10 lat. Dopiero w tym roku został zastąpiony przez nowoczesną Giuliettę. Na szczęście w 2004 roku przeprowadzono facelifting, który gruntownie odmłodził niewielkie autko. 147 była oferowana z następującymi jednostkami napędowymi:
- 1.6 TS 16v (105 KM)
- 1.6 i 16V Twin Spark (120 KM)
- 1.9 MultiJet 8v (120 KM)
- 1.9 JTD (101 KM)
- 1.9 JTD (115 KM)
- 1.9 16V JTD (140 KM)
- 1.9 16V JTD (150 KM)
- 2.0 i 16V Twin Spark (150 KM)
- 3.2 i V6 24V (250 KM) GTA
Największym atutem małej Alfy było doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Rdza w tym samochodzie atakuje wyłącznie tłumki. Kolejną zaletą 147 jest doskonała trakcja. Alfa to jeden z najlepiej prowadzących się kompaktów. Niestety, włoszka nie jest wolna od wad. Otóż największym mankamentem tego auta jest delikatne zawieszenie, które niezbyt dobrze radzi sobie na polskich drogach.
Inne usterki - o ile nie będą dość kosztowne w naprawie - mogą przysporzyć nas o zawroty głowy z powodu dużego natężenia. Dość awaryjny jest układ elektryczny, w którym często dochodzi do przepalania się bezpieczników.
Odradzamy zakup jednostek Twin Spark, w których dochodzi do awarii wariatorów zmiennych faz rozrządu. Ponadto w autach z dużym przebiegiem pojawiają się problemy z sondami lambda. Na polecenie zasługują wysokoprężne jednostki napędowe 1.9 JTD cieszące się dobrą opinią i długą trwałością.
Unikajmy jak ognia zautomatyzowanej skrzyni Selespeed, której naprawy będą nas słono kosztować. Najbardziej irytującą wadą Alfy Romeo 147 jest duża podatność na drobne awarie. Popsuty alternator, a także kłopoty z mechanizmem tylnej wycieraczki potrafią zirytować nawet najbardziej zagorzałych fanów marki.
Do nietrwałych elementów tego samochodu możemy zaliczyć również przepływomierz. Niektórzy użytkownicy narzekają także na mało efektywną klimatyzację, która też często lubi być kapryśna.
Czasem zdarza się, że zawiedzie nas oświetlenie bagażnika. Ponadto kierowcy Alf 147 narzekają też na problemy z lewarkiem, który albo nie wraca do pozycji środkowej po wrzuceniu biegu jałowego, albo pojawia się w nim niepokojący luz, wyczuwalny nawet przy wrzuconym biegu.
Podsumowując: Alfa Romeo 147 to stylowy kompakt o bardzo dobrych właściwościach jezdnych będący ciekawą alternatywą dla dość popularnej japońsko-niemieckiej konkurencji. Spośród jednostek napędowych warto zainwestować w trwały motor diesla oznaczony jako JTD.
Jeśli liczycie na niezapomniane wrażenia z jazdy powinniście wybrać najmocniejszą wersję GTA, bo choć pochłania ogromne ilości paliwa to dostarcza doskonałych sportowych emocji.
Najdroższe w naprawie jest zawieszenie, inne elementy raczej nie kosztują zbyt wiele. Mimo to odradzamy zakup tego samochodu osobom, dla których bezawaryjność jest ważniejsza od stylu i charakteru auta.
Alfa wymaga wielu wyrzeczeń, jednak prawdziwych fanów marki nie powinno to przerazić. Zanim zdecydujemy się na konkretny egzemplarz odwiedźmy forum i poczytajmy opinie innych użytkowników.