Używana Alfa Romeo 145/146 - typowe awarie i problemy
Pamiętacie Alfę Romeo 33? To kompaktowy model tej włoskiej marki, który produkowany był od początku lat 80. do połowy lat 90. O ile Toyoty czy Volkswageny z tamtych lat nietrudno spotkać na ulicy, to znalezienie egzemplarza modelu 33 graniczy z cudem. Dlaczego? Egzemplarze, które nie trafiły w ręce entuzjastów tej marki, skończyły na złomie. Niestety, podobna sytuacja już wkrótce może czekać jego następcę, czyli model 145/146. Właśnie dlatego postanowiliśmy wziąć sprawy w swojej ręce i przypomnieć Wam o tym, że wiele egzemplarzy dostępnych na rynku można jeszcze uratować.
05.11.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1994 roku Włosi zaprezentowali dwa bliźniacze kompaktowe auta o niezwykle dynamicznej sylwetce, czyli modele 145 i 146. Rok później u dealerów zagościła też usportowiona wersja 145 QV (Quadrifoglio Verde) oznaczona charakterystyczną koniczyną. Alfa Romeo 145/146 była jednym z najtańszych aut dostępnych na rynku z silnikami typu boxer, niestety z powodu licznych problemów związanych z ich trwałością w1997 roku jednostki ten zostały zastąpione rzędowymi czwórkami Twin Spark.
W 1999 roku auto przeszło lifting, a pod maską pojawiła się nowoczesna jednostka wysokoprężna 1,9 JTD z wtryskiem typu Common Rail, był to pierwszy silnik z tego typu rozwiązaniem jednak tak na prawdę zadebiutował on w modelu 156. Produkcję modelu 145/146 zakończono w 2001 roku, kiedy to na rynek trafiło 147 oferowany odtąd wyłącznie w nadwoziu typu hatchback.
Silniki
- B4 1,4 (90 KM)
- B4 1,6 (103 KM)
- B4 1,7 (129 KM)
- R4 1,4 Twin Spark (103 KM)
- R4 1,6 Twin Spark (120 KM)
- R4 1,8 Twin Spark (140- 144 KM)
- R4 2,0 Twin Spark (150- 155 KM)
Diesle:
- R4 1,9 JTD (105 KM)
- R4 2,0 TD (90 KM)
We wszystkich wersjach modelu 145/146 napęd przekazywany jest na przednią oś. Osoby szukające niebanalnego kompaktu z automatem również nie będą usatysfakcjonowane, bo w Alfie montowano jedynie 5-biegową skrzynię manualną. W przednim zawieszeniu zastosowano tu kolumny resorujące, z tyłu zaś mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym.
Awaryjność
Jednak najwięcej problemów sprawiają silniki, gdzie często pęka pasek rozrządu i właśnie dlatego warto wymieniać go nie co 120 000 km jak zaleca producent, ale co 60 000 km. Warto też regularnie pilnować poziom oleju, bowiem jednostki benzynowe często lubią brać olej. Na rynku jest też wiele aut z zajeżdżonym silnikiem, które wymagają generalnego remontu.
Wadliwy jest też osprzęt silników, a zwłaszcza alternatory i rozruszniki. Samoczynnie otwierający i zamykający się centralny zamek, niespodziewanie uruchamiające się wycieraczki to nie sprawka istot pozaziemskich tylko płatającej figle elektroniki. Zdarzają się też przypadki uszkodzenia mechanizmu otwierania elektrycznych szyb oraz wycieraczek.
Naszym zdaniem
Alfa Romeo 145/146 to włoski kompakt o pięknym i dynamicznym designie, który nadal wygląda ciekawie. Najbardziej interesującym elementem w tym modelu jest jednak precyzyjny układ kierowniczy oraz twarde i sztywne zawieszenie pozwalające szybko i sprawnie pokonywać zakręty. Imponujący jest też dźwięk ulatniających się z wydechu spalin w wersjach z silnikami typu boxer, które niestety sprawiają wiele problemów eksploatacyjnych. Niestety ze względu na podwyższone ryzyko awarii jest to auto wyłącznie dla koneserów – najtańsze egzemplarze modelu 145/146 kupimy już za około 4 000 zł.