750‑konny Nietoperz – Edo Competition Murciélago LP750 (2011)

Czekamy już od jakiegoś czasu z niecierpliwością na następcę Murciélago, tymczasem niemieckie Edo Competition zaprezentowało Murciélago z 750-konnym silnikiem i napędem na wszystkie lub tylko tylne koła.

750-konny Nietoperz – Edo Competition Murciélago LP750 (2011)
Olgierd Lachowski

20.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Edo Competition Murciélago LP750 fot.2
Edo Competition Murciélago LP750 fot.2

To właśnie samochód Edo Competition dzierży rekord najszybszego Lamborghini Murciélago. 710-konna maszyna została rozpędzona na torze w Papenburgu w zeszłym roku do 352 km/h. Co prawda tuner zakładał 360 km/h, ale osiągnięty wynik nie jest wcale zły. Być może istnieją wozy włoskiego producenta, które byłyby w stanie szybciej pojechać (jak choćby Underground Murciélago Twin Turbo), ale oficjalny wynik należy do Niemców. I to właśnie te 352 km/h ma pobić nowy, mocniejszy egzemplarz Lambo.

Bazą niestety nie jest Murciélago LP670-2, a „pospolite” LP640. To auto, podobnie jak mocniejszy brat, z fabryki wyjeżdża z 12-cylindrowym potworem pod maską. Ów potwór ma objętość skokową 6,5 l i przez 6-biegową manualną skrzynię biegów przenosi moc na przednie i tylne koła. A mocy jest co niemiara, bo aż 640 KM przy 8000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 660 Nm przy 6000 obr./min.

Edo Competition Murciélago LP750 fot.3
Edo Competition Murciélago LP750 fot.3

Bolid z Sant'Agata Bolognese według producenta rozpędza się do 340 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 3,80 s.

By poprawić prędkość fabrycznego samochodu i ustanowić przy tym oficjalny rekord firma z Ahlen musiała wycisnąć z 12-cylindrowca Lamborghini aż 710 KM (w LP710). Teraz udało się poprawić ten wynik – 750 KM.

Żeby je uzyskać tuner przerobił nieco głowice (pojawiły się m.in. nowe wałki rozrządu), powietrzne kanały wlotowe i kolektory dolotowe. To zapewniło dopływ większej ilości powietrza do silnika. Od strony wylotowej zmieniono cały układ wydechowy. Nowy „wydech” wyposażony jest w wyścigowe konwertery katalityczne i tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu. W rezultacie gazy wylotowe natrafiają na mniejszą ilość przeszkód. Układ wylotowy posiada klapy regulacyjne do sterowania m.in. głośnością.

Edo Competition Murciélago LP750 fot.11
Edo Competition Murciélago LP750 fot.11

Pod te wszystkie ulepszenia została skalibrowana elektronika jednostki napędowej. W efekcie, jak już wspomniałem, motor wytwarza 750 KM przy 7750 obr./min i 740 Nm przy 6800 obr./min.

Większe niż w fabrycznym samochodzie osiągi podkreśla zestaw spojlerów. Tylne skrzydło jest nieco inne niż seryjne, a z kolei z przodu pod przednim zderzakiem zamontowano regulowany mały spojler. Ma to zapewnić lepszą przyczepność niż w normalnym Murciélago. Bolid jeździ teraz na kołach z 18-calowymi felgami z przodu (opony 265/35) i 19-calowymi z tyłu (opony 345/30).

Edo Competition twierdzi, że ich nowy Nietoperz[sup]1)[/sup] ma się rozpędzać do 365 km/h. Osobiście wydaje mi się, że skoro poprzedni wóz nie osiągnął 360 km/h, to tym bardziej wyższa prędkość będzie trudna do przekroczenia. Moc większa o 40 KM może nie wystarczyć do pokonania olbrzymich oporów aerodynamicznych.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 750-konnemu autu ma zajmować tylko 3,10 s, do 200 km/h – 9,70 s (o 0.20 s szybciej niż LP710-2), a do 300 km/h – zaledwie 24,50 s. Wyniki te dotyczą wozu z napędem na wszystkie koła. Edo Competition oferuje jednak też odmianę z napędem tylko na oś tylną, która ważyć ma ok. 40 kg mniej niż opisywany samochód. W tej ostatniej konfiguracji samochód może się legitymować nieco gorszymi czasami przyspieszeń.

Edo Competition Murciélago LP750 fot.9
Edo Competition Murciélago LP750 fot.9

Skoro tuner wspomina w swojej notce prasowej o rekordzie prędkości swojego samochodu, to niewykluczone, że wkrótce nowe auto będzie próbowało go pobić.

Dane techniczne

  • Typ: V12, 60supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6496 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 750 KM przy 7750 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 115,46 KM/l (seryjny – 98,52 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 740 Nm przy 6800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 6-biegowa, zautomatyzowana E-Gear
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 355 mm
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 19”
  • Opony przednie: 265/35 R 18
  • Opony tylne: 345/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1665 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,22 kg/KM (seryjny – 2,60 kg/KM)
  • Długość: 4610 mm
  • Szerokość: 2058 mm
  • Rozstaw osi: 2665 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,70 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 24,50 s
  • Prędkość maksymalna: 365 km/hblock position=\inside8232/block
Komentarze (0)