720 KM w M3?! Kein Problem! – G‑Power M3 Tornado RS (2011)

Niemieckie G-Power nie próżnuje i co jakiś czas pokazuje różne modele BMW o bardzo dużej mocy. Teraz ekipa inżynierów pokazała, że nie jest dla niej problemem wycisnąć z M3 ponad 700 KM!

720 KM w M3?! Kein Problem! – G-Power M3 Tornado RS (2011)
Olgierd Lachowski

30.09.2011 | aktual.: 12.10.2022 16:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niemieckie G-Power nie próżnuje i co jakiś czas pokazuje różne modele BMW o bardzo dużej mocy. Teraz ekipa inżynierów pokazała, że nie jest dla niej problemem wycisnąć z M3 ponad 700 KM!

Już parametry seryjnego silnika BMW M3 zapierają dech w piersiach. Bo jak można inaczej powiedzieć o 420 KM mocy przy 8300 obr./min i 400 Nm momentu obrotowego przy 3900 obr./min wyciśniętych bez doładowania z jednostki napędowej o nie tak znowu dużej objętości skokowej. Pod maską M3 znajduje się 4-litrowe V8 o kodzie S65B40, które bez problemu potrafi rozpędzić to BMW do regulowanych elektronicznie 250 km/h, a „setkę” zapewnić mu na liczniku już po 4,80 s.

Jeżeli jednak takie osiągi komuś nie imponują, powinien szukać sobie firmy tuningowej, która będzie w stanie wzmocnić silnik auta. I tutaj naprzeciw właścicielom tego sportowego wozu wychodzi przedsiębiorstwo z Aresing w Niemczech. G-Power, bo o nim mowa, nie raz już udowodniło, że o tuningu BMW wie bardzo dużo, co potwierdziło rekordami prędkości sedana i Touringa M5.

Podobnie jak u większych braci, tak i w M3 również zaszły duże zmiany. G-Power stawia jak zawsze na kompleksowe zmiany. W tym samochodzie dokonano nie tylko wymiany układu wydechowego i montażu sprężarki mechanicznej, ale też przerobiono sam silnik.

Obraz

A zmian w jednostce napędowej jest sporo. Największą z nich jest powiększenie objętości skokowej do około 4,6 l. Udało się to osiągnąć za sprawą nowego kutego wału korbowego z czopami korbowymi o większym skoku. Zmieniono przy tym korbowody i tłoki na produkt przygotowany przez renomowaną firmę Mahle. Tłoki mają taki kształt denek, żeby stopień sprężania zmalał z 12,0 do 10,0. Inżynierowie zastosowali także skuteczniejsze wtryskiwacze paliwa i zimne świece zapłonowe.

Po dolotowej stronie jednostki napędowej zmieniono też przewody powietrzne. Cały wykonany z włókna węglowego airbox waży tylko 4 kg i według tunera jest o około 8 kg lżejszy od swojego aluminiowego odpowiednika.

Z kolei po stronie wylotowej pojawił się układ wydechowy z tytanowych rur. Żeby zminimalizować opory stawiane spalinom mechanicy zamontowali konwertery katalityczne o zaledwie 100 celach. Nowy „wydech” jest aż o 23 kg lżejszy od fabrycznego.

Najważniejszym dodatkiem w tym wozie jest mechaniczna sprężarka ASA T1-723. To urządzenie ładuje z niewielkim, bo wynoszącym 0,5 bara ciśnieniem, ale efekt jest imponujący. Motor po przeróbkach legitymuje się mocą 720 KM i maksymalnym momentem obrotowym 700 Nm.

Po modyfikacjach wyglądu M3 jest podobne do M3 GTS[sup]1)[/sup]. Wstawiono kompozytowy spojler pod przednim zderzakiem, przewody doprowadzające zimne powietrze do chłodnic wymieniono również na kompozytowe. Z tego samego materiału wykonana jest pokrywa silnika wyposażona w otwory wentylacyjne, którymi wydostaje się gorące powietrze omywające silnik.

Z tyłu dodano listwę na pokrywę bagażnika (również z włókna węglowego) i spojler wyglądający identycznie jak ten instalowany przez fabrykę BMW w modelu M3 GTS.

Obraz

Tornado nie jeździ już na 18-calowych kołach. Tuner zastosował 20-calowe felgi z oponami 255/30 R 20 z przodu i 295/25 R 20 z tyłu. W głębi znajdują się wielkie ceramiczne hamulce. Z przodu zatrzymywane 6-tłoczkowymi zaciskami tarcze mają średnicę 396 mm, a z tyłu 4-tłoczkowe zaciski hamują 380-milimetrowe dyski.

G-Power twierdzi, że do 100 km/h ich BMW M3 jest w stanie przyspieszyć w 3,70 s. 200 km/h na prędkościomierzu powinno się pokazać po 9,50 s. Prędkość maksymalna nie jest dokładnie znana, ale firma uważa, że przekracza ona 330 km/h.

G-Power po raz kolejny pokazuje, że pracujący dla tej firmy zespół ludzi wie, jak podkręcić nawet najbardziej sportowe modele BMW. Dla techników z Aresing to „kein Problem”.

[sup]1)[/sup] Albo na zdjęciach udostępnionych przez G-Power jest M3 GTS, a nie opisywane M3, albo w notce prasowej tuner nie wspomniał, że chodzi o tuning wersji M3 GTS. Myślę, że G-Power przerobiło M3 GTS, tylko w opisie jakoś nie napisali, że chodzi o właśnie tę wersję wozu.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S65B40
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: ≈ 4600 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor ASA T1-723
  • Moc maksymalna: 720 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 156,52 KM/l (seryjny – 105,03 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 295/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1675 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,33 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
  • Długość: 4615 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Rozstaw osi: 2761 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,50 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 330 km/hblock position=\inside7220/block

Źródło: G-Power

Komentarze (0)