720 KM w BMW serii 7?! To możliwe - Tuningwerk 750Li NR 7s (2011)
Do tej pory to raczej tunerzy Mercedesa mieli patent na ogromne moce limuzyn, a firmy zajmujące się BMW jakoś milczały. Owszem, pojawił się projekt G-Power dotyczący nowej „siódemki”, ale skończyło się na rysunkach. Jednak w przypadku pomysłu firmy Tuningwewrk było inaczej.
12.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do tej pory to raczej tunerzy Mercedesa mieli patent na ogromne moce limuzyn, a firmy zajmujące się BMW jakoś milczały. Owszem, pojawił się projekt G-Power dotyczący nowej „siódemki”, ale skończyło się na rysunkach. Jednak w przypadku pomysłu firmy Tuningwewrk było inaczej.
Tuningwerk to mała firma mająca swoją siedzibę w Puchheim niedaleko Monachium. To właśnie pracownicy tego przedsiębiorstwa uznali, że BMW też należy się supermocna limuzyna. Celem było podbicie mocy silnika do około 700 KM tak, żeby przynajmniej zbliżyć się do najmocniejszych Brabusów i Carlssonów.
Zdecydowano, że najlepszym podkładem pod całą koncepcję będzie BMW serii 7 w wersji 50 z przedłużonym nadwoziem (innymi słowy 750Li). Pod długą pokrywą w tym samochodzie zainstalowany jest silnik V8 o objętości 4,4 l, który jest wzmocniony dwiema turbosprężarkami.
Jego moc maksymalna wynosi 407 KM przy 5500-6400 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm przy 1750-4500 obr./min. Przy takich parametrach jednostki napędowej nawet ważące 2055 kg wielkie BMW przyspiesza do 100 km/h w 5,30 s, natomiast jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Żeby osiągnąć swój cel tuner musiał dokonać wielu zmian. Niestety informacje podane przez Tuningwerk nie są szczegółowe, więc możemy tylko z grubsza określić, co zrobiono z tym samochodem.
Firma oferuje dwa poziomy tuningu jednostki napędowej. W niższym (GT Edition) silnik legitymuje się mocą 540 KM i maksymalnym momentem obrotowym 750 Nm już przy 2900 obr./min. Prawdopodobnie zwiększono w turbosprężarkach ciśnienie doładowania i zmieniono elektronikę, i w ten sposób osiągnięto powyższy rezultat. Tuner zaleca paliwa o liczbie oktanowej wynoszącej 98 lub więcej.
W zależności od opon spuszczony z elektronicznego kagańca wóz rozpędza się do 307 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 4,20 s. Tuningwerk daje też możliwość przerobienia w ten sposób wersji BMW serii 7 z napędem na wszystkie koła.
Wyższy poziom przeróbek nazywa się (RS Edition). I znowu tutaj mamy tylko dane techniczne, więc zgadujemy, że w tym przypadku doszło do zmiany turbosprężarek. Limuzyna z Monachium po modyfikacjach ma 720 KM mocy i aż 1090 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które są dostępne przy 2900 obr./min. Jednak warunkiem osiągnięcia takich parametrów jest zastosowanie paliwa 98-oktanowego, a najlepiej 100-102-oktanowego[sup]1)[/sup]. Oczywiście poprawiono też układ wydechowy, który brzmi teraz bardziej interesująco.
Ponieważ firma tuningowa nie dokonała jeszcze pomiarów, to podaje następujące dane szacunkowe: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,50 s, a prędkość maksymalna 350 km/h. Drugi warunek może być spełniony jeżeli założone są odpowiednio wytrzymałe opony. W wypadku wersji z mocniejszym silnikiem nie jest możliwe użycie napędu na wszystkie koła.
Warto wspomnieć o tym, że tuner zmniejszył wagę elementów wirujących o ponad 100 kg. Chodzi tutaj zapewne o zmianę felg, ale być może na przykład wstawiono nowy wał napędowy.
Ważne też było usprawnienie chłodzenia silnika przy wyższych prędkościach, dlatego inżynierowie spędzili trochę czasu przed komputerami projektując odpowiednio ukształtowaną nakładkę ze spojlerem na przedni zderzak. Przy okazji dołożono listwę na pokrywę bagażnika.
Auto o takich osiągach musi mieć również bardzo sprawne hamulce, dlatego za piastami 20-calowych felg pojawiły się ceramiczne tarcze hamulcowe. Z przodu mają one średnicę 396 mm.
Tak zaawansowane prace są kosztowne. Tańsza odmiana (NR 7) kosztuje co najmniej 169 800 euro, a droższa (NR 7s) to wydatek minimum 198 000 euro. Do tego, jak na pewno zauważyliście, Tuningwerk nie zmieniało nic we wnętrzu BMW, co na pewno podniosłoby koszty. Cena jest wysoka, ale z drugiej strony na tle kosztujących po 450 tys. euro Brabusów, to wręcz okazja.
[sup]1)[/sup] Prawdopodobnie na słabszym (98-oktanowym) paliwie moc tylko zbliża się do 750 KM, ale jej nie osiąga.
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 540 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 122,87 KM/l (seryjny – 92,61 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 750 Nm przy 2900 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła lub na wszystkie koła
Silnik i napęd (RS Edition):
- Typ: V8
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 720 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 163,82 KM/l (seryjny – 92,61 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 1090 Nm przy 2900 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Koła przednie: 20″
- Koła tylne: 20″
- Opony przednie: Pirelli P Zero
- Opony tylne: 275/35 R 20 Pirelli P Zero
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1935 kg (- 120 kg)
- Stosunek masy do mocy: 3,58 kg/KM (GT Editrion), 2,69 kg/KM (RS Edition) (seryjny – 5,50 kg/KM)
- Długość: 5212 mm
- Szerokość: 1902 mm
- Wysokość: 1478 mm
- Rozstaw osi: 3210 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s (NR 7)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,50 s (NR 7s)
- Prędkość maksymalna: 307 km/h (NR 7)
- Prędkość maksymalna: 350 km/h (NR 7s)block position=\inside7139/block
Źródło: Tuningwerk