600 KM z drugiego końca świata – RENM R8 Spyder (2011)
Firma RENM Performance już dwa razy pojawiła się na łamach Autokultu. Jednym z najnowszych projektów australijskiego przedsiębiorstwa jest Audi R8 Spyder z wzmocnionym do 600 KM silnikiem.
26.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zewnętrznie R8 Spyder wiele się nie zmieniło, ale obserwator szybko zauważy zapożyczenie z „kuzyna” należącego do tej samej „rodziny”. Chodzi o centralnie umieszczoną końcówkę układu wydechowego, która naśladuje oczywiście rozwiązanie z Bugatti Veyron 16.4. Moim zdaniem w R8 ten „wydech” nie wygląda wcale lepiej niż oryginalny z rurami rozmieszczonymi w „rogach” tylnego zderzaka.
Tuner tłumaczy, że jest to podyktowane m.in. względami aerodynamicznymi, bo znajduje się tam dyfuzor, ale bardzo wątpię w to, żeby RENM badało w ogóle ten aspekt.
W tym R8 odnajdziemy jeszcze nieduży spojler na pokrywie bagażnika i nowe koła. Kół oferowanych przez RENM do tego wozu jest aż osiem, bo tuner daje dwa komplety. Jeden składa się z 20-calowych felg, a drugi z 19-calowych. Felgi wyprodukowała firma ATS. W tym pierwszym montowane są opony 245/30 (z przodu) i 305/25 (z tyłu), a w drugim 235/35 (przód) i 305/30 (tył). Czym się różnią? Komplet z większymi felgami służy do jazdy po drogach, a z mniejszymi (wyposażonymi w semislicki) do szaleństw na torze.
Żeby Audi spisywało się lepiej w sportowej rywalizacji od swojego seryjnego odpowiednika RENM Performance dokonało zmian mechanicznych. Inżynierowie wymienili zawieszenie na wyścigowe – z pełną regulacją, a nawet stuningowali układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami (brak szczegółów, o co dokładnie chodzi).
Przewagę na torze ma dawać także silnik. Umieszczone centralnie „serce” R8 ma 10-cylindrów w układzie widlastym ustawionych w dwóch rzędach pod kątem 90[sup]o[/sup] względem siebie. Zarówno spora objętość skokowa wynosząca 5,2 l, jak i bezpośredni wtrysk paliwa pozwalają tej wolnossącej jednostce napędowej uzyskiwać seryjnie 525 KM mocy i 530 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów R-tronic (w tym wozie) i napędem na cztery koła silnik rozpędza R8 Spyder do 313 km/h.
RENM zmieniło sterowanie jednostką napędową oraz zmodyfikowało przewody doprowadzające powietrze do komór spalania. Swoje robi też zmieniony, wspomniany wcześniej, „wydech”. Dzięki temu udało się uzyskać okrągłe 600 KM mocy maksymalnej, a także 585 Nm momentu obrotowego. Firma tuningowa jeszcze nie dokonała pomiarów w kwestii osiągów sportowego Audi.
W kabinie znalazło się kilka dodatków z włókna węglowego zamontowanych m.in. na kierownicy i desce rozdzielczej. Wnerwiające jest za to umieszczenie przez RENM wyświetlacza za kołem kierownicy, tak że zasłania on oryginalne zegary Audi. Seryjne siedzenia zamieniono na lżejsze i bardziej sportowe fotele obszyte szarą skórą.
Jak się okazuje na drugim końcu świata tunerzy (RENM Performance) potrafią zmodyfikować nie tylko BMW i Porsche, ale także wozy spod znaku czterech pierścieni.
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supo/sup
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5204 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 600 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 115,30 KM/l (seryjny – 100,88 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 585 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna R-tronic
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Koła przednie: 9,0 x 20” i 9,0 x 19”
- Koła tylne: 11,0 x 20″ i 11,0 x 19”
- Opony przednie: 245/30 R 20 i 235/35 R 19
- Opony tylne: 305/25 R 20 i 305/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1795 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,99 kg/KM (seryjny – 3,42 kg/KM)
- Długość: 4431 mm
- Szerokość: 1904 mm
- Rozstaw osi: 2650 mmblock position=\inside8008/block
Źródło: autoblog