300‑konna Meganka – Elia Mégane RS300 (2012)
Firma Elia jest czołowym tunerem samochodów marki Renault. Jednym z najszybszych wozów przygotowanych przez niemiecki warsztat jest 3-drzwiowe Mégane wyposażone w 300-konny silnik.
21.07.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma Elia jest czołowym tunerem samochodów marki Renault. Jednym z najszybszych wozów przygotowanych przez niemiecki warsztat jest 3-drzwiowe Mégane wyposażone w 300-konny silnik.
Podstawą do budowy odmiany RS300 jest najmocniejsze i najszybsze fabryczne Mégane – wersja RS250. Seryjny francuski hot hatch jest wyposażony w 2-litrowy 4-cylindrowy rzędowy motor oznaczony kodem F4R 874.
Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa dysponuje mocą 250 KM osiąganą przy 5500 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 340 Nm przy 3000 obr./min. Umieszczony z przodu w poprzek silnik wszystkie konie kieruje do 6-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej, a ta moc transportuje do przednich kół.
Aby zwiększyć nieco ilość koni mechanicznych, eksperci Elii wstawili sporych rozmiarów międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, zamontowali jeszcze bardziej sportowy układ wydechowy oraz przeprogramowali elektronikę.
Efekt końcowy to 301 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom silnik jest w stanie rozpędzić ważącą niespełna 1,5 tony maszynę do setki w 5,70 s. Prędkość maksymalna wynosi 258 km/h.
Lepszemu napędowi musiało sprostać zawieszenie. Co prawda „zawias” fabrycznego Mégane RS nie jest wcale złe, ale wiadomo, że lepsze jest wrogiem dobrego. Tym lepszym w tym przypadku jest w pełni regulowane sportowe zawieszenie.
Z kolei, żeby można było wykorzystać w pełni możliwości napędu i podwozia, potrzebne były lepsze opony. Lepsze w tym przypadku znaczy szersze. Gumy mają rozmiar 235/35 – zarówno z przodu, jak i z tyłu. Opony założono na nowe felgi Elia Revo RS o rozmiarze 8,5 x 19” (przód i tył).
Ostatnim punktem modyfikacji serwowanych przez Niemców jest tuning nadwozia. Elia zainstalowała nowy przedni zderzakospojler, nakładki na przednie reflektory, poszerzenia błotników, brewki na kloszach tylnych świateł oraz imitację tylnego dyfuzora. Teraz Mégane RS300 wygląda na porządnie umięśnionego sportowca.
Za wszystko trzeba niestety sporo zapłacić, bo ponad 8300 euro, a cena nie obejmuje montowanych na życzenie unoszonych do góry drzwi, za które trzeba wyłożyć dodatkowe prawie 1800 euro. Tyle że ten ostatni dodatek jest całkowicie zbędny.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4, F4R 874
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 301 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,65 KM/l (seryjny – 125,13 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 340 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 290 mm
- Koła przednie: 8,5 x 19” Elia Revo RS
- Koła tylne: 8,5 x 19” Elia Revo RS
- Opony przednie: 235/35 R 19
- Opony tylne: 235/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1462 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,86 kg/KM (seryjny – 5,85 kg/KM)
- Długość: 4299 mm
- Rozstaw osi: 2639 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,70 s
- Prędkość maksymalna: 258 km/h
Źródło: Elia