1998 Bugatti EB 118 [zapomniane koncepty]

W 1998 roku koncern VW AG stał się nowym właścicielem marki Bugatti. Niemiecki koncern chciał szybko przywrócić świetność francuskiej marce. Dlatego już w tym samym roku na salonie samochodowym w Paryżu pokazano imponujący prototyp o nazwie Bugatti EB 118, który jako pierwszy pojazd osobowy został wyposażony w 6,3-litrowy silnik benzynowy w układzie W18!

1998 Bugatti EB 118
1998 Bugatti EB 118
Arkadiusz Gabrysiak

09.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1998 roku koncern VW AG stał się nowym właścicielem marki Bugatti. Niemiecki koncern chciał szybko przywrócić świetność francuskiej marce. Dlatego już w tym samym roku na salonie samochodowym w Paryżu pokazano imponujący prototyp o nazwie Bugatti EB 118, który jako pierwszy pojazd osobowy został wyposażony w 6,3-litrowy silnik benzynowy w układzie W18!

Projekt opracowania stylistyki samochodu zlecono nie byle komu, bo włoskiemu studiu ItalDesign, a EB 118 wyszło spod ołówka samego Giugiaro. Włoski projektant chciał nawiązać do historycznych modeli Bugatti, dlatego zdecydował się na lekko zgarbioną sylwetkę coupe z łagodnie opadającą linią dachu i tradycyjną dla Bugatti atrapę chłodnicy. W zamyśle pojazd miał być luksusowym  GT i patrząc na niego, chyba nikt nie ma wątpliwości, że taki samochód nadałby się idealnie do podróży po całej Europie.

1998 Bugatti EB 118
1998 Bugatti EB 118

A ta z całą pewnością byłaby pełna wrażeń dzięki zastosowanej jednostce napędowej. Z przodu umieszczono 18-cylindrowy (w układzie W) silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 6255 cm[sup]3[/sup]. Napęd na wszystkie koła przekazywała sekwencyjna skrzynia biegów, a zmiana przełożeń odbywała się za pomocą przycisków na kole kierownicy. Silnik generował około 555 KM i 650 Nm momentu obrotowego, co umożliwiało osiągnięcie aż 320 km/h.

Wnętrze konceptu Bugatti EB 118 to kunszt elegancji. Minimalistyczny kokpit został wykończony z największą starannością jasną skórą, drewnem i aluminium. Cała deska rozdzielcza zawiera tylko najpotrzebniejsze elementy i ograniczone do minimum przyciski, których nadmierna liczba zaburzałaby harmonię wnętrza.

1998 Bugatti EB 118
1998 Bugatti EB 118

Pojazd niestety nie trafił nigdy do produkcji, ale rok później zaprezentowano dwa koncepty, które czerpały wiele z EB 118. Były to modele 218 i sportowy 18/3 Chiron - bezpośredni protoplasta Veyrona. Wszystkie trzy były dziełem Giugiaro.

1998 Bugatti EB 118
1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
  • 1998 Bugatti EB 118
[1/16] 1998 Bugatti EB 118

Źródło: Car StylingDiseno ArtSupercars

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)