1998 Bugatti EB 118 [zapomniane koncepty]
W 1998 roku koncern VW AG stał się nowym właścicielem marki Bugatti. Niemiecki koncern chciał szybko przywrócić świetność francuskiej marce. Dlatego już w tym samym roku na salonie samochodowym w Paryżu pokazano imponujący prototyp o nazwie Bugatti EB 118, który jako pierwszy pojazd osobowy został wyposażony w 6,3-litrowy silnik benzynowy w układzie W18!
09.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1998 roku koncern VW AG stał się nowym właścicielem marki Bugatti. Niemiecki koncern chciał szybko przywrócić świetność francuskiej marce. Dlatego już w tym samym roku na salonie samochodowym w Paryżu pokazano imponujący prototyp o nazwie Bugatti EB 118, który jako pierwszy pojazd osobowy został wyposażony w 6,3-litrowy silnik benzynowy w układzie W18!
Projekt opracowania stylistyki samochodu zlecono nie byle komu, bo włoskiemu studiu ItalDesign, a EB 118 wyszło spod ołówka samego Giugiaro. Włoski projektant chciał nawiązać do historycznych modeli Bugatti, dlatego zdecydował się na lekko zgarbioną sylwetkę coupe z łagodnie opadającą linią dachu i tradycyjną dla Bugatti atrapę chłodnicy. W zamyśle pojazd miał być luksusowym GT i patrząc na niego, chyba nikt nie ma wątpliwości, że taki samochód nadałby się idealnie do podróży po całej Europie.
A ta z całą pewnością byłaby pełna wrażeń dzięki zastosowanej jednostce napędowej. Z przodu umieszczono 18-cylindrowy (w układzie W) silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 6255 cm[sup]3[/sup]. Napęd na wszystkie koła przekazywała sekwencyjna skrzynia biegów, a zmiana przełożeń odbywała się za pomocą przycisków na kole kierownicy. Silnik generował około 555 KM i 650 Nm momentu obrotowego, co umożliwiało osiągnięcie aż 320 km/h.
Wnętrze konceptu Bugatti EB 118 to kunszt elegancji. Minimalistyczny kokpit został wykończony z największą starannością jasną skórą, drewnem i aluminium. Cała deska rozdzielcza zawiera tylko najpotrzebniejsze elementy i ograniczone do minimum przyciski, których nadmierna liczba zaburzałaby harmonię wnętrza.
Pojazd niestety nie trafił nigdy do produkcji, ale rok później zaprezentowano dwa koncepty, które czerpały wiele z EB 118. Były to modele 218 i sportowy 18/3 Chiron - bezpośredni protoplasta Veyrona. Wszystkie trzy były dziełem Giugiaro.
Źródło: Car Styling • Diseno Art • Supercars