1997 Sbarro Ionos [zapomniane koncepty]

Franco Sbarro to twórca replik, projektant i wynalazca. Jest też założycielem szkoły w której studenci uczą się sztuki designu, a także budują zaprojektowane przez siebie samochody. Młodzi adepci pod wodzą Sbarro w 1997 zaprezentowali koncept Lancii Ionos, który miał być ówczesną interpretacją kultowej Lancii Stratos.

1997 Sbarro Ionos [zapomniane koncepty]
Arkadiusz Gabrysiak

06.10.2012 | aktual.: 12.10.2022 17:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Franco Sbarro to twórca replik, projektant i wynalazca. Jest też założycielem szkoły w której studenci uczą się sztuki designu, a także budują zaprojektowane przez siebie samochody. Młodzi adepci pod wodzą Sbarro w 1997 zaprezentowali koncept Lancii Ionos, który miał być ówczesną interpretacją kultowej Lancii Stratos.

Zacznijmy od nazwy. Tak jak nazwa Stratos miała kojarzyć się ze stratosferą, to nazwa Ionos analogicznie wywodziła się od jonosfery. Za projekt odpowiedzialni są studenci szkoły Franca Sbarro, którzy zainspirowani pierwotnym designem Lancii Stratos stworzyli własną interpretacją tego modelu.

Pojazd cechuje się stylistyką rasowego samochodu sportowego. Mamy więc niskie i opływowe nadwozie z otwieranymi do góry drzwiami oraz agresywny pas przedni z niewielkimi reflektorami. Oszklony kokpit pojazdu nawiązuje do budowy kasku ochronnego, gdzie przeźroczysta część z przodu i po bokach przypomina wizjer kasku. Z tyłu dostrzeżemy półokrągłe światła oraz dwie końcówki wydechu.

Obraz

Koncept Ionos mierzy zaledwie 3800 mm długości, 1800 mm szerokości i jedynie 1100 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2270 mm. Pojazd został wyposażony w centralnie umiejscowiony, 10-cylindrowy motor o specyficznym układzie cylindrów w kształcie odwróconej litery V, lub jak wolał to nazywać sam Sbarro – w kształcie litery A.

Silnik powstał w wyniku połączenia dwóch, 2,4-litrowych, rzędowych,  5-cylindrowych jednostek znanych z Lancii Kappa. Nietypowy motor generuje około 405 KM, a cały pojazd waży jedynie 1100 kg. Układ cylindrów w formie litery A pozwolił zmieścić miedzy rzędami cylindrów skrzynię biegów zaczerpniętą z ówczesnego Porsche 911 Carrera 4. Z tego samego modelu pochodzi także układ napędu na 4 koła. Koncept wyposażono także w układ wydechowy produkcji Mercedesa i hamulce marki Brembo.

© Philippe Calvet, site "Franco Sbarro, l'autre façon de concevoir l'automobile"
© Philippe Calvet, site "Franco Sbarro, l'autre façon de concevoir l'automobile"

Choć koncept Ionos ma już 15 lat, to nadal wygląda świeżo i oryginalnie. Samochód nigdy nie wszedł do produkcji, jednak jest jednym z ciekawszych projektów firmowanych nazwiskiem Franca Sbarro.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • © Philippe Calvet, site "Franco Sbarro, l'autre façon de concevoir l'automobile"
  • © Philippe Calvet, site "Franco Sbarro, l'autre façon de concevoir l'automobile"
  • Slider item
  • © Philippe Calvet, site "Franco Sbarro, l'autre façon de concevoir l'automobile"
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

Źródło: SbarroCarstyling

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)